دیپلماسی آب در دستور کار وزارت خارجه

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دیپلماسی آب های فرامرزی بخشی از دیپلماسی آب است و کشت فراسرزمینی نیز در راستای مقابله با خشکسالی در دستور کار ما است.

دیپلماسی آب در دستور کار وزارت خارجه

به گزارش هشت دی،عباس عراقچی صبح دیروز در همایش ملی “دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلتیک غرب آسیا” اظهار داشت: در سال های اخیر نزولات آسمانی به دلیل تغییرات اقلیمی رو به کاهش رفته و از طرفی هم با افزایش مصرف آب به دلیل صنعتی شدن و شهری شدن جوامع مواجه هستیم و این یعنی وضعیت مناسبی را در این خصوص نداریم.
وی گفت: ما متاسفانه روی مدیریت مصرف آب وقت نگذاشتیم تا از آب های موجود استفاده بهینه کنیم و الان ذخایر زیر زمینی ما رو به کاهش است و این در حالی است که همچنان هم در خصوص تامین آب فکر می کنیم که این شیوه ها درست نیست و باید فکر مناسب داشت و به دنبال مدیربت مصرف آب باشیم.
عراقچی افزود: ما در پی تامین آب هستیم ولی میزان مصرفی هدر رفت آب زیاد است و باید دنبال مدیریت این موارد باشیم تا حجم زیادی از آب هدر نرود. کارهای بسیاری در این حوزه باید انجام گیرد که مشخصا باید فکر کرد و روی این مساله تصمیمات درستی اتخاذ شود.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: مصرف آب در حوزه کشاورزی خیلی هدر رفت دارد و باید روش های آبیاریکشاورزی را اصلاح کرد. استان سیستان که با کمبود شدید آب مواجه‌است و تالاب های زیادی در آن استان در حال خشک شدن است و کشاورزی را به خطر می اندازد و متعاقب آن بحث مهاجرت و موضوعات امنیتی را خواهد داشت نمونه ای از مشکلات ما در این حوزه است.

وی گفت: شاید نیاز به اصلاح سبک زندگی مردم باشد شاید از طریق دیپلماسی آب و شاید از طریق اصلاح روش های مدیریتی در حوزه آب و جذب سرمایه گذاری های کلان بشود کارهای مثبتی انجام داد.

عراقچی افزود: آنچه به عنوان دیپلماسی آب مطرح هست یک موضوع کلان است و امروزه دیپلماسی آب های فرامرزی مطرح شده است که حوزه های آبی مشترک با همسایگان و بهره برداری از آن و جلوگیری از منازعه بر سر آنها مواردی است که در این خصوص مطرح است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: آب بیشتر از اینکه موضوع نزاع و درگیری باشد در طول تاریخ موضوع همکاری بوده است و کشورها به این نتیجه رسیده اند که با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی اظهار داشت: معاهده هیرمند محصول ده ها سال مذاکره است و با تمهیدات خاصی به امضا رسید و انجام شد، معاهده اروند رود و امثال آن اینها یکی از وظایف وزارت امور خارجه در قالب دیپلماسی آب بوده و هست و سال ها در این حوزه تلاش های بسیاری شده است.

وی گفت: فراموش نکنیم که غرب آسیا به سمت خشکسالی کامل می رود و تا سال ۲۰۲۵ رسما همه کشورهای منطقه از جمله ایرانبه عنوان کشورهای خشک معرفی می شوند و در آن شرایط همه سعی خواهند کرد منابع آبی آنها از کشورشان خارج نشود. سیاست های کلان کشور در راستای جلوگیری از خروج آب از کشور است و البته این به معنای مدیریت این مساله است.

عراقچی ادامه داد: دیپلماسی آب های فرامرزی بخشی از دیپلماسی آب است و بخش دیگر آن دیپلماسی آب مجازی است. کالاهایی تولید شوند که آب کمتری در تولید آن به کار رفته و امروز کشورها می روند به سمت واردات کالاهایی که نیاز بیشتری به آب دارد تا خودشان آن را تولید نکنند و این یعنی مدیریت بهتر در تجارت بین‌الملل و باید مفهوم کالای استراتژیک را باز بینی داشته باشیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: این موضوع امروز در دنیا خیلی مهم است و حساب میکنند هر کالایی در تولید چه میزان آب مصرف می شود و این جا هست که باید واردات و صادرات خود را هوشمند کنیم. نفش سیاست خارجی هم در این رابطه بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: ما به هلند آب صادر میکنیم، یعنی به کشوری که خودش کشور بسیار پر آبی است. مقوله دیگر کشت های فرا سرزمینی است.

عراقچی تصریح کرد: ما با حدود ۱۱ کشور موافقاتی داشتیم برای این موضوع که البته بنا به مشکلاتی که بوده هنوز بهره برداری لازم را در این خصوص نداشتیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: حوزه دیگر انتقال آب است، به طور مثال از کشورهای پر آب وارد کردن آب به کشور است و روی این ایده ها فکر می شود در کشور چرا که برخی کشورها این کارها را انجام میدهند و جزو دیپلماسی آب است.

وی ادامه داد: بحث دیگر صرفه جویی در مصرف آب است که باید دید سیاست خارجی در دیپلماسی آب تا چه میزان این موضوع را می تواند پیش ببرد، مطالعات و فکر های لازم در حال انجام است و سرمایه گذاری سنگینی را می طلبد و نیاز به استفاده از تجارب دیگران و همکاری های بین‌المللی دارد.

عراقچی گفت: امروز برای مقابله با گرمایش زمین بودجه های سنگینی هزینه می شود که ما هنوز در این زمینه کار خاصی انجام ندادیم که نیاز به همکاری های داخلی و خارجی داریم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور حتما مقابله با مصرف بی رویه آب و مدیریت بهینه آن را در دستور کار دارد و باید دید سهم هر یک از دستگاه های کشور در مقابله با بحران آب چقدر است و بعد از آن فکر کرد که چه باید کرد.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه