آمریکا در سوریه به دنبال چیست؟

بر همگان روشن است و حتی مقامات ایالات متحده نیز بر این نکته اذعان دارند که داعش، مولود آمریکاست و این کشور در تشکیل و تجهیز این گروه تروریستی، نقش معتنابهی ایفا نموده است.

آمریکا در سوریه به دنبال چیست؟

به گزارش ۸دی، هدف جبهه استکبار از ایجاد این گروه تروریستی_تکفیری، به راه انداختن جنگ‌های مذهبی در دنیای اسلام بود تا توان مسلمین در درگیری‌های داخلی مستهلک گردد و در این میان، سوریه به عنوان یکی از ارکان مهم محور مقاومت، نقطه ثقل فعالیت‌های تروریستی داعش قرار گرفت تا از این رهگذر از قدرت و وزن سوریه در معادلات منطقه کاسته شود.

این گروه تروریستی در بادی امر، به پیروزی‌هایی نائل شد و نقاطی از خاک عراق و سوریه را تحت اشغال درآورد اما نتوانست بر دولت سوریه فائق آید و عاقبه‌الأمر مغلوب گشته، کلیه متصرفات خود را از دست داد.

از آنجا که تضعیف سوریه از اهمیّت وافری برای ایالات متحده برخوردار است، استراتژی پساداعشی این کشور بر تحریک و تقویت ساکنان مناطق کردنشین سوریه به منظور برافراشتن پرچم تجزیه‌طلبی، استوار گشته است.

برانگیخته شدن تعصبات قومی و تمایلات جدایی‌طلبانه در مناطق کردنشین سوریه، محدود و منحصر به این ناحیه نمانده است و کم‌وبیش به اکراد ترکیه نیز سرایت نموده است که این مسأله، خود از اهداف دیگر ایالات متحده در راستای استراتژی “خاورمیانه جدید” است و از این رو دخالت آمریکا در تحریک کردهای ترکیه، دور از ذهن نیست.

علاوه بر این یکی دیگر از اهداف آمریکا از ماجراجویی در سوریه، فروش تسلیحات به تجزیه‌طلبانِ کُرد است؛ چرا که تجارت پرسود سلاح یکی از مهم‌ترین طرق تأمین بودجه ایالات متحده به شمار می‌رود.

لازم به توضیح است که فروش سلاح، به قدری برای ایالات متحده آمریکا حائز اهمیت است که مقامات این کشور، امنیت جانی شهروندانش را نیز در این مسیر تحت‌الشعاع قرار داده‌اند و علیرغم بروز حملات متعدد افراد مسلّح به شهروندان آمریکایی، از تصویب قانون ممنوعیت فروش و حمل سلاح گرم، استنکاف می‌ورزند.

نویسنده: محمدسعید ابراهیمی_ فعال دانشجویی

۸دی: انتشار یادداشت‌ و متن های ارسالی به تحریریه پایگاه خبری ۸دی به معنای تائید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع و احترام به دیدگاه مخاطبان منتشر می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه