ثبت افتخاری دیگر در تاریخ کوهنوردی ایران؛

خواهر و برادر کوهنورد لاهیجانی پروژه «ماگما» را ثبت کردند + عکس

خواهر و برادر کوهنورد لاهیجانی به معرفی کوه های آتشفشانی ایران پرداخته و پروژه ماگما را ثبت کردند.

خواهر و برادر کوهنورد لاهیجانی پروژه «ماگما» را ثبت کردند + عکس
به گزارش۸دی به نقل از لاهیجان، خواهر و برادر کوهنورد گیلانی (فاطمه و محمدحسین نظری فرد) پس از اجرا و ثبت موفقیت آمیز پروژه ملی ۳۱ قله بلند ۳۱ استان ایران (ققنوس) ، این بار با حمایت هیات های کوهنوردی پنج استان کشور (گیلان، قزوین، اصفهان، سمنان و کرمانشاه) و با شعار «کوه ها، آخرین ایستگاه حفظ محیط زیست در جهان» موفق به ثبت «پروژه ماگما» شدند.

پروژه ماگما معرفی کوه ها براساس جنس کوه بوده و نه ارتفاع یا مشخصات دیگر؛ پیشنهاد می کند کوهنوردانی که در «هر بازه زمانی» موفق به اتمام لیست قله های آتشفشانی ایران شدند، دارای مدال، تندیس و لوح تقدیری از سوی فدراسیون کوهنوردی بنام «ماگما» گردند.
فاطمه نظری فرد در این رابطه گفت: در راستای این پروژه تحقیقاتی که بیش از پنج ماه بطول انجامید و کمربند آتشفشانی ایران از «سلماس» در استان آذربایجان غربی تا «بزمان» در استان سیستان و بلوچستان را شامل می شد؛ ۱۵ منطقه آتشفشانی که هر منطقه بین دو تا پنج دهانه وجود داشت مورد بررسی قرار گرفت، مناطق ناشناخته ای که راههای دسترسی به آنها تا امروز مشخص نبود یا کمتر صعود شده بود.


وی افزود: مناطق آتشفشانی همچون «قلعه حسن علی» در راین کرمان، «شهسواران» در منطقه خاش، «عاج بالا و عاج پایین» و «مساهیم» در شهر بابک کرمان، «ارنان» در یزد، «درفک» در گیلان و مناطقی در استان زنجان و غیره…که بر طبق تعریف کوه و آتشفشان از نظر فدراسیون کوهنوردی و سازمان زمین شناسی جزو قلل آتشفشانی نبوده و در نهایت جزو لیست پروژه ماگما قرار نگرفتند.

نظری فرد با بیان اینکه براساس تعریف کوه و آتشفشان از منظر فدراسیون کوهنوردی و سازمان زمین شناسی، قلل چهار استان جزء مناطق کوهنوردی پروژه ماگما خواهند بود افزود: این قله ها شامل « قلل تفتان و بزمان » در سیستان و بلوچستان، قله دماوند در استان مازندران، قله سبلان در استان اردبیل و قله سهند در استان آذربایجان شرقی است.

این بانوی کوهنورد گیلانی با بیان اینکه فواید پروژه ماگما نسبت به پروژه ۳۱ قله، سه پارامتر اصلی است گفت: ثابت بودن کوه ها به دور از آنکه در حال حاضر در چه استانی قرار دارند و یا در آینده جزء چه استانی خواهند شد، کمتر بودن تعداد قله ها نسبت به لیست پروژه ۳۱ قله (ققنوس) که ممکن است باعث جذب بیشتر کوهنوردان برای انجام آن گردد و دربرداشتن هزینه کمتر می باشد. همچنین در این پروژه علاوه بر بخش تبادل فرهنگی و گردشگری،با توریسم ورزشی به مناطق محروم کشور همچون استان سیستان و بلوچستان کمک بیشتری صورت می گیرد.


وی اعلام کرد بر اساس نظر پیشکسوتان کشور و موارد ثبت شده، این ایده بصورت «منسجم و تحقیق شده» تاکنون مطرح نشده و کوهنوردان گیلانی اولین ایده پردازان و مجریانی هستند که قله های آتشفشانی ایران را در قالب یک پروژه مشخص کرده اند.

نظری فرد در پایان با بیان اینکه جا دارد از هیات کوهنوردی شهرستان های مربوطه و راهنمایان محلی، سازمان ها، شرکت های سیروسفر،شیرین عسل و بانک سپه به عنوان اسپانسر و آقایان قامتی، نیکونام، نادری، کریم و الماسی که با حمایت ویژه خود ما را در جریان پروژه یاری رساندند، وزارت ورزش و ریاست محترم فدراسیون بابت ثبت پروژه تشکر کنیم گفت: امیدواریم فدراسیون کوهنوردی ایران نیز همانند هیات استان ها، جایگاه خاصی برای پروژه های تحقیقاتی در آینده قائل شود و در معرفی این پروژه های کوهنوردی به جهانیان کوشا باشد.

دو کوهنورد گیلانی، با پیشنهاد اینکه تمام کوهنوردانی که پروژه ۳۱ قله را به پایان رسانده اند یا رو به اتمام دارند، تنها با دو صعود دیگر می توانند پروژه ماگما را در رزومه ورزشی خود داشته باشند؛ این پروژه را به «عظیم قیچی ساز» به مناسبت ورود اولین ایرانی به باشگاه هشت هزاریهای جهان در سال ۹۶، تقدیم کردند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه