مسکن اندکی تکان خورد!

هر چند معاملات مسکن نسبت به ماه قبل اندکی کاهش داشت، اما خانه‌های معامله شده در بهمن امسال در تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۷/۱۷‌درصدی داشته که این نشان‌دهنده ادامه رونق نسبی مسکن در سال ۹۶ است.

مسکن اندکی تکان خورد!

به گزارش ۸دی، مسکن حدود پنج سال است که در رکود بسر می‌برد. درباره این رکود و همچنین دلایل آن اختلاف‌نظرات مختلفی وجود دارد. بسیاری از مسئولان هر چند رکود نسبی مسکن در سال‌های اخیر را می‌پذیرند، اما این اتفاق را ناشی از اتخاذ سیاست‌های نادرست در دولت‌های نهم و دهم می‌دانند. در این دولت‌ها طرحی با عنوان مسکن مهر به اجرا گذاشته شد که به رغم مشکلات زیادی که داشت تاثیرات غیرقابل انکاری بر قیمت مسکن داشت. در دولت‌های نهم و دهم مسکن چنان دچار حباب قیمتی شد که در عرض چند سال شاهد رشد بسیار بالا در این بخش بودیم. مسئولان دولتی می‌گویند سیاست‌هایی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن اتخاذ شده، قیمت‌ها را در این بخش به سمت تعادل پیش برده است. برخی حتی پا را از این فراتر گذاشته و می‌گویند هنوز هم مسکن جا برای کاهش قیمت دارد. آنچه مسلم است این است که قیمت خانه‌ها به‌ویژه در شهر‌های بزرگی مانند تهران بی‌‌‌دلیل و بدون ضابطه گران است.

فروش ۱۸‌هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در بهمن‌ماه امسال به ۱۸‌هزار ۴۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷/۷‌درصد افزایش نشان می‌دهد. بر‌اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی از تحولات قیمت در بازار مسکن، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵۵‌میلیون و یکصد‌هزار ریال بود که نسبت به ماه مشابه پارسال ۳/۲۲‌درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در بهمن سال ۱۳۹۶ حاکی از آن است که از مجموع ۱۸‌هزار و ۳۹۲ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۷/۴۸‌درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. این سهم در مقایسه با بهمن‌ماه سال قبل ۲/۵درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از ۱۵ سال افزوده شده است. توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در بهمن‌ماه حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم ۱۳‌درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است؛ همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۱/۱۱‌درصد و ۶/۹‌درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۳/۷۳‌درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهر به ترتیب فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۸، ۱۴، ۱،۱۰،۳، ۷ و ۱۱ بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۷/۲۶‌درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. در بهمن میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱/۵۵‌میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱/۵‌درصد و ۳/۲۲‌درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به منطقه ۵ معادل ۸/۳۷‌درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۲۰ معادل ۶/۱۲‌درصد تعلق دارد. در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده معادل ۴/۱۱۵‌میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۳/۲۴‌میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهند. در ۱۰‌ماهه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۶۸هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۸/۱۲درصد را نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۲/۴۸‌میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۱۰درصد افزایش نشان می‌دهد. توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در بهمن‌ماه نیز نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهایی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع معادل ۴/۱۴‌درصد اختصاص داشته است. توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی واحدهای مسکونی با ارزش ۵/۱تا ۲‌میلیارد ریال با اختصاص ۶/۱۰‌درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای دارای ارزش ۲‌میلیارد تا ۵/۲‌میلیارد ریال و یک تا ۵/۱‌میلیارد ریال نیز هر کدام با اختصاص ۴/۹‌درصد و ۸/۸ ‌درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در این ماه حدود ۲/۵۰‌درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۴‌میلیارد ریال اختصاص داشت.

وضعیت اجاره بهای مسکن

در بهمن شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵/۱۰‌درصد و ۳/۹ ‌درصد رشد نشان می‌دهد؛ ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که اغلب یک‌ساله تنظیم می‌شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. سهم هزینه مسکن شامل اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی بر پایه سال ۱۰۰=۱۳۹۵ معادل ۱/۳۳‌درصد است.

منبع: شرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه