معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان:

اجرای طرح جلوگیری از خشونت و کودک آزاری روانی در مدارس/ امسال ۳۹۹ نفر در گیلان بر اثر تصادف جانباختند/ هر هفته با یک قتل و ۲ خودکشی در گیلان مواجهیم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان با اشاره به آمار قتل در طول ۱۱ماه اخیر در گیلان، گفت: امسال ۴۷مورد قتل عمد داشتیم که ۱۲نفر زن و ۳۵نفر مرد بودند که منشا همه قتل ها خشونت، عصبانیت و تصمیم گیری سریع عنوان شده است.

اجرای طرح جلوگیری از خشونت و کودک آزاری روانی در مدارس/ امسال ۳۹۹ نفر در گیلان بر اثر تصادف جانباختند/ هر هفته با یک قتل و ۲ خودکشی در گیلان مواجهیم

به گزارش خبرنگار هشت دی، پیش از ظهر امروز احمد آقایی در نشست خبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان در تشریح مجموعه فعالیت های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اظهار کرد: واحد پیشگیری فرهنگی و اجتماعی جهت مشارکت دادن نهادهایی که در فرایند رشد نقش افرینی می کنند مانند خانواده، مدارس، دانشگاه، حوزه …که در رشد فکری، جسمی و شخصیت افراد نقش آفرینی می کنند عمل می کند.

وی با اشاره به مسئله پیشگیری وضعیت انتظامی توسط مردم که منجر به کاهش جرایم می شود، بیان کرد: مجرمان معمولا محاسبه گر هستند و سود حاصل از جرم را در یک کفه و خطر احتمالی جرم را در کفه دیگر ترازوی خود می گذارند، اگر خطر و تهدید را بیشتر ببینید احتمال جرم در آنها کاهش پیدا می کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان با اشاره به اینکه پیشگری وضعی شرایط ارتکاب جرم را برای مرتکبین احتمالی پرهزینه می کند، افزود: خطر جرم زرق و برق جرم احتمالی را کاهش می دهد و نیروهای انتظامی و امنیتی پرچم دار پیشگیری وضعی هستند و در کنار آنها مردم نباید مردم زمینه ساز ارتکاب جرم باشند.

آقایی با بیان اینکه قراردادن لباس، کیف و هر شئ در خودرو احتمال جرم را افزایش می دهد درباره پیشگیری مردمی، گفت: مردم باید در حفظ و صیانت از اموال خود نقش آفرین باشند و زمینه بروز جرم را ایجاد نکنند.

**تذکر معاونت پیشگیری از وقوع جرایم پیش از تخریب میدان شهرداری به شهردار سابق رشت

وی در تشریح انفال اظهار کرد: انفال به اموالی اطلاق می شود که مالک حقیقی آنها خداوند، پیامبر، ائمه اطهار، امام زمان و نائب ایشان است و متعلق به همه نسل ها و هر حکومتی که در آن منطقه حکومت می کند می شود.

آقایی با بیان اینکه منابع طبیعی، محیط زیست، دریا، مرتع و… متعلق به همه مردم است و می بایست در مسیر مصلحت منافع عمومی قرار داشته باشد، افزود: جهت حفظ بیت المال و منابع طبیعی در سال ۸۳ شورای حفظ حقوق بیت المال توسط رئیس قوه قضایی وقت کشور تشکیل شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان با اشاره به هماهنگی قوه مجریه و قضاییه و با مشارکت ۳۰مدیر ارشد استانی که مانع تخریب و تصرف سوداگران محیط زیست و… می شوند، افزود: مدیرکل دادگستری استان گیلان با تکیه بر اصول سلامت و اخلاق که بر پایه ایمان، نظم و کار بر اساس قانون و حفظ منافع شهروندان را در دستور کار مجموعه خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه گیلان دارای محیط زیست شکننده ای است، افزود: در این خصوص شورای حفظ حقوق بیت المال در گیلان متشکل از ۳۰مدیر ارشد امنیتی، انتظامی، فرهنگی و تربیتی و‌… است که به شدت در بدنبال حفظ حقوق شهروندی مردم استان گیلان هستند.

آقایی درباره مجموعه پرونده های ارجاع داده شده انفال در طول ۱۱ماه اخیر به دادگستری گیلان گفت: ۲هزار و ۹۸ فقره پرونده در حوزه انفال محیط زیست و طبیعی، تصرف سواحل، تخریب رودخانه و…تشکیل شده است که ۱۲۴۵فقره پرونده مختومه، ۳۸۲هکتار بدون حکم رفع تصرف، ۴۵ هکتار تغییر اراضی قانونی،۹۲هکتار تغییر کاربری غیرمجاز و ۱۱۰هکتار در حین تغییرکاربری با تعامل بین سازمان های متولی نظیر منابع طبیعی، جهادکشاورزی و…جلوگیری شده است.

آقایی با بیان اینکه قانون گذار در بحث اموال عمومی و محیط طبیعی به مردم حق و اختیار طبیعی برای مشارکت و نظارت داده است و با اشاره به عملکرد شهردار سابق رشت در خصوص تخریب میدان شهرداری و زیرپا گذاشتن حق قانونی و طبیعی مردم، افزود: پیش از تخریب میدان شهرداری معاونت پیشگیری از جرایم این شخص را دعوت کرد و تذکر داد که بهتر است به حای تخریب مشکلات فاضلاب، آسفالت کوچه ها و مابر و… را حل کند که شهردار سابق به مصوبه خود در شورای شهر اشاره کرد.

وی ادامه داد: شهردار سابق رشت با صرف هزینه های میلیاردی بیت المال میدان شهدای ذهاب رشت را تبدیل به جولانگاه قشری خاص کرده است که خانواده ها از غروب امنیت و آسایش برای رفتن به این مکان را ندارند و حقوق شهروندی مردم را زیر پا گذاشته است که مردم اختیار دارند در این امر قانونا دادخواهی و مداخله داشته باشند.

آقایی درباره آمار اطلس جنایی استان گیلان گفت: ۱۰عنوان مجرمانه در استان گیلان در طول سال ۹۶ به ترتیب ایراد ضرب و جرح عمدی، توهین، سرقت، تصادفات، تهدید، تخریب، نگهداری و فروش مواد مخدر، مزاحمت ملکی، کلاهبردی و رانندگی بدون گواهینامه است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان، ادامه داد: در این خصوص مجموعا ۳۵۷هزار و ۹۰۰پرونده حقوقی و کیفری وارد دادگستری شده است که ۱۱۴هزارو ۹۰۰ فقره پرونده حقوقی و ۲۴۳هزارفقره پرونده کیفری است.

**کاهش ۷درصدی طلاق در سال ۹۶/ گیلان از رتبه سوم به هفتم رسید

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص چهار آسیب مهم طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و قاچاق که در تمام جهان وجود دارد و ایران نسبت به سایر جهان کمتر مورد آسیب قرار گرفته است، افزود: ایران مانند همه جهان با وجود پیشرفت های علمی در بخش اخلاق دچار ضعف شده است که نقش خانواده در این بین دارای اهمیت بسیاری است.

آقایی با بیان اینکه استان گیلان موفق به کاهش ۷درصدی آمار طلاق نسبت به سال گذشته بوده است، گفت: از حدود۷هزار و ۴۰۰پرونده طلاق، ۵هزار ۵۰۹فقره پرونده طلاق توافقی بوده است و با توجه به اینکه معیار سلامت یک جامعه آمار ثبت احوال است ۵هزار و ۸۵۵ فقره پرونده طلاق در دفاتر ثبت اسناد و ازدواج ثبت شده است که نشان می دهد آمار طلاق در استان گیلان که پارسال در رتبه سوم بود به رتبه هفتم برسد.

**مدیران موفق ابتدا می بایست بنیان خانواده خود را مستحکم کنند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان تصریح کرد: عزم دستگاه قضایی بویژه در بحث مشاوره زوجین و ارائه خدمات مشاوره ای در تمام حوزه های اخلاقی، روحی و… توسط روانشناسان و کارشناسان بصورت رایگان از جمله عوامل کاهش طلاق بوده است.

آقایی با بیان اینکه امروز مدیران بسیاری از آسیب ها را از جانب خانواده و فرزندان خود می بینند گفت: امروز خانواده مدیران نوعی تهدید و خطر برای یک مدیر محسوب می شود و مدیری موفق است که بتواند در ابتدا بنیان خانواده خود را مستحکم و مدیریت کند.

**فضای مجازی گلوله های بیصدای جنگ نرم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان با اشاره به جنگ نرم بیان داشت: ابزار جنگ نرم مسائل فرهنگی، گلوله های بیصدای این جنگ فضای مجازی است و سنگر هدف دشمن خانواده و تاکتیک دشمن تغییر سبک زندگی است.

وی تشریح مبحث خشونت که به صورت فیزیکی، کلامی، اشاره ای و… در فرد که با آگاهی و نوعی واکنش و اعتراض نسبت به کنش ها است، گفت: کمترین نوع خشونت یک فرد نسبت به خود خودزنی و اشد آن خودکشی است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۲۴۳هزار پرونده کیفری ۲۷درصد این پرونده ها مربوط به خشونت شامل ایراد ضرب، توهین، تخریب و قتل است، افزود: یکی از عوامل مهم در ایجاد خشونت در استان گیلان جمعیتی است که به عنوان توریسم، مسافر یا مهاجر عبور می کنند است.

**خشونت در فصول بهار و تابستان در استان گیلان افزایش پیدا می کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان با بیان اینکه خشونت در فصل تابستان و بهار در استان گیلان افزایش می یابد، تصریح کرد: رفتار اقوام مختلف با فرهنگ های متفاوت که همواره در استان گیلان در حال رفت و آمد هستند گاها باعث می شود مردم ما یک رفتار را نوعی توهین تلقی کنند و از خود خشونت نشان دهند.

آقایی درباره سایر عوامل ایجاد خشونت ابراز داشت: برخورد مدیران، عدم رعایت و احترام به حقوق شهروندی در نهادهای دولتی، عدم پاسخ درست به ارباب رجوع، مسائل اقتصادی منجر به ضرب، خشونت، فحاشی، توهین و گاها قتل می شود.

**طرح جلوگیری از خشونت و کودک آزاری روانی در مدارس استان گیلان اجرا می شود

وی با بیان اینکه منشأ خشونت در خانواده ها و در نتیجه تنش بین زن و مرد شکل می گیرد، بیان کرد: تمام بزهکاران اقرار کرده اند که در کودکی قربانی خشونت بودند و امروز والدین تمام نقش تربیتی خود را بر عهده مهد کودک ها و مدارس گذاشته اند درصورتی که ابتدا می بایست در خانواده و سپس در تعامل با معلمین و مدارس انجام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان درباره طرح جلوگیری از خشونت در مدارس گیلان بیان کرد: این طرح آغاز شده و بر این اساس کلیه مدیران و معلمان آموزش پرورش، دوره آموزشی برای حفظ و رعایت حقوق کودک، جلوگیری از کودک آزاری روانی و…که در خانواده ها و مدارس بسیار زیاد است را آغاز کرده اند.

آقایی با بیان اینکه این طرح شاهکار معاونت پیشگیری و آموزش پرورش استان گیلان است، افزود: این طرح توسط استان گیلان معرفی و اجرا و سپس توسط وزارت آموزش و پرورش به تمام استان های کشور جهت اجرا ارجاع شده است.

** استان گیلان دارای ۲۲مرکز داوری است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان با اشاره به اهمیت مسئله داوری به عنوان سنت امضایی و مورد تایید اسلام، گفت: در خصوص این امر خطیر ۲۲موسسه داوری در استان گیلان که تاکنون ۲هزار و ۵۹ فقره پرونده مراجعه برای مشورت داشتیم که ۶۱۶ پرونده ختم به حکم به تمکین و رضایت طرفیت صادر شده است.

وی با اشاره به نظارت دقیق و همه جانبه بر عملکرد موسسات داوری، بیان کرد: استان گیلان در بخش موسسات داوری رتبه عالی را دارا است و با توجه به داوری سنت پیشینیان است نظارت دقیق روی این موسسات منجر به فرصت و عدم نظارت باعث آسیب می شود.

**هر هفته بطور تقریبی در استان ۲ تفر دست به خودکشی می زنند/ گیلان دارای رتبه ششم خودکشی در کشور است

آقایی با بیان اینکه خودکشی شدیدترین نوع خشونت فرد نسبت به خود است، اظهار کرد: در طول سال ۹۶ تاکنون ۱۷۰ نفر خودکشی کرده که از این تعداد ۴۱نفر زن و ۱۲۹ نفر مرد بودند که ۵۳درصد حلق آویز و ۲۷درصد مصمومیت با قرص برنج داشته اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان با بیان اینکه در استان گیلان به طور تقریبی هر هفته دونفر اقدام به خودکشی می کند، بیان کرد: استان گیلان در سطح کشور ششمین استان در امر خودکشی است.

وی با اشاره به آمار قتل در طول ۱۱ماه اخیر، ابراز کرد: امسال ۴۷مورد قتل عمد داشتیم که ۱۲نفر زن و ۳۵نفر مرد بودند که منشا همه قتل ها خشونت، عصبانیت و تصمیم گیری سریع عنوان شده است.

آقایی با بیان اینکه امسال هر هفته بطور میانگین با یک قتل در استان گیلان مواجه بودیم، افزود: تقویت ایمان منجر به کاهش جرایم، خشونت و قتل می شود و می بایست افراد با تکیه بر ایمان آستانه مقاومت و صبر را افزایش دهند.

**مرگ ۳۹۹ نفر در گیلان بر اثر تصادف در سال ۹۶

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان درباره آمار تصادفات در استان گیلان بیان کرد: امسال ۱۶هزار و ۶۰۵ تصادف در استان گیلان رخ داده است ۳۹۹نفر منجر به فوت و ۷درصد پرونده های کیفری مربوط به تصادفات است.

آقایی تصریح کرد: عوامل مهم در ایجاد تصادفات در استان گیلان جاده، عامل انسانی، شرایط جوی و طبیعی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه