ماجرای میت حساب شدن صدساله‌ها در ثبت احوال چه بود؟!

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اخبار منتشر شده از ثبت اتوماتیک صدساله‌های ایرانی به عنوان متوفی اعلام کرد: این خبر هیچ پایه و اساسی نداشته و صرفا یک سوء تفاهم درباره بخشنامه‌ای قدیمی بوده است.

ماجرای میت حساب شدن صدساله‌ها در ثبت احوال چه بود؟!

به گزارش ۸دی، سیف‌الله ابوترابی گفت: خبر منتشر شده اساسا کذب است به این دلیل که ۵ سال پیش سازمان ثبت احوال کشور، بخشنامه‌ای برای ثبت فوت افراد بالای یکصد سال داشته که این افراد دارای اسناد راکد بودند، نه دیگرانی که اسناد راکدی نداشته‌اند.

ابوترابی در ادامه افزود: براساس این بخشنامه تمامی افرادی که در محدوده سنی یاد شده بودند و هیچ اقدامی برای تعویض شناسنامه‌های قدیمی خود به مدارک هویتی جمهوری اسلامی نداشتند بکار گرفته می‌شد. به این معنی که اگر فردی یک‌صد سال داشت و پس انقلاب اسلامی هیچ اقدامی برای دریافت شناسنامه، کارت ملی، کوپن، ثبت ازدواج، ثبت تولد فرزندان یا طلاق انجام نداده بود را با تایید مراجع قانونی متوفی ثبت می‌کردیم.

این مقام مسئول در سازمان ثبت احوال تاکید کرد: البته شرایط احراز فوت اینگونه بوده که مسئول محلی سازمان ثبت احوال باید دستور قضایی را با شماره نامه ثبت می‌کرد و شهادت دو نفر از مسئولان اداره بهداشت، دهیار یا نیروی انتظامی را نیز کتبا می‌گرفته (طبق ماده ۲۷) تا بتواند سند فوت بنام فرد مورد نظر صادر کند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه دستور العمل یاد شده هرگز به صورت خودکار یا بدون دریافت مجوز رسمی اجرایی نشده است به خبرنگار ما گفت: البته با توجه به تغییر ریاست سازمان و همچنین حکم دیوان عدالت کلا بخشنامه مذکور منتفی شده و بکار گرفته نمی‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه