موزه حکیم‌نظامی آستارا باز یا بسته ؟!

موزه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا که چندی پیش خبر بازگشایی مجدد آن از طریق صداوسیما و تعدادی از خبرگزاری‌های رسمی کشور با آب‌وتاب رسانه‌ای شد گویا از فردای روز بازگشایی، دوباره بسته شده است.

موزه حکیم‌نظامی آستارا باز یا بسته ؟!

به گزارش هشت دی، موزه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی این شهرستان که چندی پیش خبر بازگشایی مجدد آن از طریق صداوسیما و تعدادی از خبرگزاری‌های رسمی کشور با آب‌وتاب رسانه‌ای شد گویا از فردای روز بازگشایی دوباره بسته شده است.

موزه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا که همواره سرِ باز بودن این موزه، بین آموزش‌وپرورش و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کش‌وقوس‌های مدیریتی وجود دارد در اوقات بیشتر سال تعطیل بوده و فقط در روزهای به‌خصوص سال نظیر دهه فجر، هفته دولت و هفته میراث فرهنگی باز می‌شود.

هیأت‌امنایی شدن مدیریت موزه، تغییر ریاست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و تعویض سردر ورودی موزه هم توفیری به حال‌وروز موزه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا نکرده و تنها موزه این شهرستان، آن‌هم در یک شهر مرزی و گردشگرپذیر، باید مدام به روی گردشگران و شهروندان بسته باشد.

در برهه‌ای از زمان نیز، پیشنهاد مدیریت موزه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا توسط گروه‌های مردم‌نهاد و دوستدار بناهای تاریخی از سوی نماینده و فرماندار این شهرستان مطرح شد که این پیشنهاد هم به دلیل نبود گروه‌های مردم‌نهاد حامی بناهای تاریخی در شهرستان آستارا، رنگ اجرا به خود ندید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آستارا نیز در آخرین مصاحبه خود نبود کارشناس موزه، جدا کردن فضای موزه از فضای مدرسه و بازنگری در سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و سرویس بهداشتی را از عوامل نیمه‌تعطیلی موزه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی این شهرستان دانسته‌اند.

زمان بهره‌برداری رسمی از موزه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا که از زمان افتتاح تاکنون چندین‌بار بسته و بازگشایی شده است به سوم خرداد سال ۹۵ هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی برمی‌گردد که در این مدت، تدبیری از سوی مدیران دولت تدبیر و امید در خصوص چگونگی مدیریت موزه لحاظ نشده است.

برای افتتاح موزه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا بالغ‌بر دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که رئیس سابق اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود، اعتبار موردنیاز جهت تجهیز این موزه را یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرده بودند.

قدمت اشیائی که در موزه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا نگه‌داری می‌شود به تاریخ ۱۱۰ ساله آموزش‌وپرورش این شهرستان برمی‌گردد که بیشتر این وسائل، اهدایی خانواده مرحوم اشرف‌آقا حریری بوده و مردم بافرهنگ آستارا نسبت به تحویل آثار فرهنگی موجود در منازل خود به این موزه اقدامی جدی نکرده‌اند.

امید است در آستانه تعطیلات عید و سرازیر شدن مسافران نوروزی به شهرستان مرزی و گردشگرپذیر آستارا، مدیریت آموزش‌وپرورش، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و هیأت‌امنای موزه در خصوص بازگشایی همیشگی موزه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی این شهرستان به یک فکر جامع و مشترک دست یابند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه