ظریف در همایش ایثار، زبان صلح جهانی

برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست/ هیچ مشکلی برای مذاکره با همسایگان نداریم، آنها آمادگی ندارند

وزیر خارجه ایران بار دیگر تاکید کرد که برنامه موشکی کشور قابل مذاکره نیست و افزود: ما هیچ مشکلی برای مذاکره با کشورهای همسایه نداریم، آنها آمادگی ندارند.

برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست/ هیچ مشکلی برای مذاکره با همسایگان نداریم، آنها آمادگی ندارند

به گزارش هشت دی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در همایش ایثار، زبان صلح جهانی در دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، طی سخنانی عنوان کرد: این افتخار را داریم که نیمی از همکاران ما بیش از ۴٠ درصد همکاران ما در وزارت خارجه ایثارگر و از خانواده های آنها هستند.

وی افزود: فرهنگ ایثار و شهادت ضامن تمامیت ارضی و بالندگی ایران است و این فرهنگ باید بعنوان یکی از مبانی اقتدار و بزرگترین مبنای اقتدار ایران حفظ شود. دوستان ما در  بخش ایثارگران وزارت خارجه طراحی کردند که به مناسبت این همایش، دیپلماسی ایثار را در وزارت خارجه پیگیری کنند که من هم تعهد می کنم در خدمت باشم.

وزیر خارجه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان اجلاس عنوان کرد: بسیار برای من دشوار است که در محضر ایثارگران از ایثار صحبت کنم.

وی به نقش ایثار در حوزه روابط بین الملل پرداخت و گفت: کشورهای دور و بر ایران را نگاه کنید شاهدید کشورهایی زیر چتر حمایتی هسته ای هستند و کشورهایی را شاهدید که خودشان دارای سلاح هسته ای هستند، کشورهایی را می بینید که سالیانه دهها یا صدها میلیارد دلار هزینه تسلیحات می کنند، کشورهایی را شاهدید که چون امنیتشان را وامدار کشورهای خارج از منطقه هستند، با یک قهر کشورهای بزرگ لرزه بر اندامشان می افتد و با یک لبخند آنها احساس شعف و امنیت می کنند.

به گزارش فارس، وی ادامه داد:برخی کشورهای منطقه ما بعد از برجام سراسیمه به کمپ دوید رفتند و اعلام کردند که چرا ما را رها کردید، ما بدون شما امنیت و استقلال نداریم و وقتی طرف به منطقه ما آمد و رقص شمشیر با امرای این کشورها داشت، از خود بیخود شدند و احساس کردند امنیت جدیدی را پیدا کرده اند. ما در چنین منطقه ای زندگی می کنیم.

 وزیر خارجه با اشاره به منطقه گفت: کشورهایی که استقلال، عزت، حیثیت و آبروی خود را گرو گذاشتند تا امنیتی برای خود بخرند، کشورهایی که منابع سرشارشان را به تاراج کمپانی های تسلیحاتی دادند تا امنیتی برای خودشان بخرند. سال گذشته در منطقه خلیج فارس ١١۶ میلیارد دلار هزینه سلاح کردند. عربستان از روسیه که یک ابرقدرت هسته ای است، در سال گذشته از هزینه تسلیحاتی پیشی گرفت.

وی ادامه داد: عربستان الان سومین کشور پرهزینه تسلیحاتی است. این کشورها با این میزان هزینه اعم از مادی و شرف، حیثیت، عزت و استقلال هنوز احساس ناامنی می کنند. هیچ یک از این کشورها احساس امنیت ندارند و دنیا هیچکدام از این کشورها را امن و قدرتمند نمی داند.

وزیر خارجه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که بعضی از همسایگان ما دارند این است که ادعا می کنند ما اینقدر هزینه می کنیم، ولی همه نگاهشان به یک جای دیگر است و ایران را نگاه می کنند و ایران را مقتدرترین، قدرتمندترین و امن ترین  و پر آینده ترین کشور منطقه می شناسند.

رئیس دستگاه دیپلماسی پرسید: این امنیت، سربلندی و عزت از کجا آمده؟ البته حتما تسلیحات و آمادگی دفاعی مهم است. حتما داشتن بهترین ابزارها برای اینکه بار دیگر جنایتکاری همچون صدام نتواند شهرهای ما را موشک باران کند و ما امکان دفاع از شهروندانمان را نداشته باشیم، حتما برنامه موشکی ایران هم مهم است و هم قابل مذاکره نیست.

وی ادامه داد: اما مگر این ابزارها را همسایگان ما ندارند؟ مگر میزان تسلیحات و هواپیماهای جنگنده فوق مدرن، حتی موشکها را ندارند،. بعضیها وقتی راجع به موشکهای ایران صحبت می کنند ما می گوییم مگر عربستان موشک برد دو هزار و ۵٠٠ کیلومتری ندارد، مگر موشکهای آن از نسل موشکهای قاره پیما و از نسل موشکهایی که قابلیت حمل سلاحهای هسته ای دارند، نیستند.

وی گفت: مگر علاوه بر این موشکها این میزان از تسلیحات و ۶٧ میلیارد دلار تسلیحات به زبان آسان است.

وزیر خارجه بیان کرد:ایران با این وسعت و جمعیت ٨٠ میلیونی کل هزینه نظامی اش بین ١٢ تا ١۶ میلیارد دلار است، عربستان با این جمعیت و با داشتن چتر حمایتی آمریکا ۶٧ میلیارد دلار پول سلاح داده است. چه چیزی توانسته این میزان از امنیت و آرامش را به کشور بدهد آیا چیزی غیر از مردم و حضور آنها بوده است؟ کدام مردم؟

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایثار مردم ما در لحظه لحظه حیاترجمهوری اسلامی متبلور شده و نه فقط در جنگ. فرهنگ ایثار در کشور ما در جنگ تحمیلی برجسته ترین و زیباترین تبلور را داشت. اما مگر همین فرهنگ در تحمل مردم در برابر همه فشارها متبلور نشد؟ مگر همین فرهنگ ایثار باعث نشد تمام کسانی که به خیال خودشان تحریمهای فلج کننده را اجرا کردند، ناامید کند.

وی گفت: چرا بعد از اینکه همه روشها را امتحان کردند به پای میز مذاکره آمدند،. معلوم است که آنها باید بگویند ایران را به پای میز مذاکره آوردیم، اما ایران که همیشه پای میز مذاکره بود و هیچ وقت از پای میز مذاکره کنار نرفت. این آنها بودند که بعد از اینکه دیدند تمام تحریمهای فلج کننده شان به جای اینکه مردم را از حاکمیت جدا و دور کند، مردم را به حاکمیت نزدیک تر کردو ٧٣ درصد مردم در انتخابات ٩٢ شرکت کردند. به این نتیجه رسیدند که تحریم نتیجه بخش نیست و نمیتواند این مردم را به زانو دربیاورد.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم به لطف خدا توانسته ایم فرهنگ ایثار را در بین ملت نهادینه کنیم. به برخی زوایای نازیبایی که می بینید توجه نکنید. فرهنگ ایثار مردم ما ریشه در عشقی دارد که این مردم از ابتدای حضورشان به امام حسین مظهر ایثار به مظاهر ایثار به ائمه داشتند، این فرهنگ در جان مردم ما شکل گرفته و از اول زندگی تا لحظات آخر زندگی با تربت امام حسین دفن می کنند، اینگونه درون ما و ملت جا گرفته است. برای همین است که می توانیم، این اراده معطوف به عشق به جای اراده معطوف به قدرت، اراده معطوف به ایثار را به یک زبان برای صلح تبدیل کنیم این سرمایه را داریم اگر باور کنیم.

وی گفت: ما باور نمی کنیم چه سرمایه بزرگی را خدا به ما داده است، فراموش نکنیم چه چیزی ما را در جنگ نگهداشت. آن سرمایه ضامن اقتدار ماست، اگر بگویند یک کشور قدرتمند در منطقه است از چه کسی نام می برند؟ آنها ایران را بعنوان قدرتمندترین کشور منطقه می شناسند، نیامدند توپ و تانک و هواپیمای ما را با عربستان مقایسه کنند.

ظریف افزود: ضمن اینکه هر چه بتوانیم وظیفه ماست که برای  نیروهای سرافراز ایران امکانات دفاعی فراهم کنیم. یادمان نرود که اینها نیست که به آن نگاه می کنند وقتی میخواهند بگویند ایران قدرتمندترین کشور منطقه است. به  آنچه نگاه می کنند فرهنگ ایثار مردم ماست که در مردم ما نهادینه شده است.

ظریف افزود: بزرگترین یادگار امام خودباوری است، اگر بتوانیم اینها را در یک حرکت بین المللی به دنیا به درستی معرفی کنیم آن وقت می بینید که برای حفظ استقلالشان به ۶٧ میلیارد دلار سلاح نیاز ندارند. فقط باید نگاهشان را برگردانند به جای اینکه نگاه به بیرون برای امنیت داشته باشند. به جای اینکه از اخم اوباما بترسند و از لبخند ترامپ مشعوف شوند، به مردم خودشان نگاه کنند. آن وقت است که کسی نمیتواند اعلام کند که من به این منطقه می روم که مردم منطقه را بدوشم.

وی گفت: این خفت و خواری برای همسایگان ما کافی نیست که رئیس جمهور کشور دیگری اعلام کند من تا قول سرمایه گذاری از اینها نگرفتم ، به منطقه نرفتم. اعلام کند من آنها را برای دوشیدن می خواهم. چرا این اتفاق هیچگاه برای ایران نیفتاده و نخواهد افتد؟به دلیل اینکه نگاه آنها برای امنیت، تمامیت ارضی و پیشرفت به بیرون است.

ظریف افزود: ما نگاهمان به مردم خودمان و فرهنگ ایثار و شهادت است و به همین خاطر،حفظ حقوق مردم و ایثارگران برای ما یک امر اخلاقی صرف نیست، یک ضرورت امنیت ملی است.

وزیر خارجه گفت:  چون اگر ما امنیت ملی و توسعه خود را به این مردم وابسته ایم،  که رهبری در اقتصاد مقاومتی درون زایی را بعنوان عامل عمده پیشرفت در اقتصاد مطرح می کنند، به خاطر اصالت همین نگاه است، نگاهی که از آن ایثار برآمده و یا نگاهی که به خاطر سرمایه ایثار بیان شده. اگر این است آن وقت است که ما باید به حقوق مردم به ویژه حقوق ایثارگران بعنوان یک ضرورت امنیت ملی نگاه کنیم نه بعنوان وظیفه اخلاقی، این است که نگرش ما را به مردم با نگرش ابزارگرایانه غرب محور در نگاه به مردم بعنوان یک موضوع ابزاری، جدا می کند.

وی درباره گفتگو با کشورهای منطقه ما با کسی مذاکره می کنیم که برایمان احترام قائل باشد، هیچ مشکلی برای مذاکره با کشورهای همسایه نداریم، آنها آمادگی ندارند.

در پایان این برنامه پرتره ظریف به وی اهدا شد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه