روحانی در اختتامیه جشنواره بین‌المللی خوارزمی:‌

صنعت ناقص ما هوای سالم برای تنفس را ربوده است/ در برخی فناوری‌های نو قابل رقابت با کشورهای پیشرفته‌ایم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در برخی فناوری‌های نو قابل رقابت با کشورهای پیشرفته‌ایم، گفت: محیط مساعد و آزاد برای پژوهش در دانشگاه‌ها، ضرورت پیشرفت علمی است.

صنعت ناقص ما هوای سالم برای تنفس را ربوده است/ در برخی فناوری‌های نو قابل رقابت با کشورهای پیشرفته‌ایم

به گزارش۸دی،‌ حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز (شنبه ۵ اسفند) در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با بیان اینکه علم اسلامی به این معنا است که در خدمت بشر باشد، اظهار داشت: علم باید با هدف خدمت، شناخت خالق و کمک به بشریت باشد و غم و رنج را از بیمار دور و سرزمین خشک را سیراب کند؛ به این معنا همه علومی که برای خدمت به انسان و فهم بیشتر این عالم بزرگ است؛ البته همه این را می‌دانیم که علم بشر بسیار بسیار محدود است، نه امروز بلکه میلیون‌ها سال بعد هم محدود خواهد بود.

وی با بیان اینکه قرآن می‌گوید ما نمونه‌ای از علم و دانش را در اختیار شما قرار دادیم، افزود: امتیاز انسان هم از دیدگاه قران با علم شروع می‌شود و این آیه شریفه را همه می‌دانید که وقتی فرشته‌ها از خداوند سوال کردند و مثلا با یک لحن اعتراض‌آمیز که چرا اینها را خلق کردی، اینکه خداوند می‌خواهد برای فرشته‌ها روشن شود که خدا می‌شود معلم و آدم می‌شود دانش‌آموز و به او یاد می‌دهد و به آدم می‌گوید آنچه به تو یاد دادم برای فرشته‌ها بگو این قدرت فراگیری انسان است و همه امتیاز بشر در این است.

روحانی با بیان اینکه قران اساس عظمت بشر را علم و دانش می‌داند، اظهار داشت: قرآن امتیاز بشر بر فرشتگان را نیز یادگیری آنها می‌داند، انسان موجودی است که یاد می‌گیرد اما فرشته آنچه را که می‌داند، می‌داند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنابراین ما اساساً به دنبال علم و دانش هستیم و تقسیم‌بندی‌هایی که بعد از انقلاب در جامعه رخ داده خیلی دقیق نیست، به نظر من علم اسلامی و علم غیراسلامی مخصوصا در علوم تجربی آنجا است که هدف‌ها فرق می‌کند وگرنه همه علوم شبیه هم هستند، تفاوتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: دانش‌ و علمی که در بخش‌های مختلف یاد می‌گیرید نمی‌توانید بگویید یک اتومبیل اسلامی است و اتومبیل دیگر اسلامی نیست، اینکه شما در داشبورد ماشین یک قرآن بگذارید که نمی‌شود خودروی اسلامی، اتومبیل اتومبیل است؛ اسلامی و غیراسلامی نداریم، درست استفاده کردن را داریم اینکه آدم با چه هدفی ماشین می‌خرد بله این وجود دارد، اینکه ما دقت کنیم که مردم چگونه از این ماشین استفاده کنند بله؛ این درست است.

وی گفت: مرحله سومی که در جامعه ما بوجود آمده مرحله تمدن قبل از اسلام، بعد از اسلام و امروز بعد از انقلاب اسلامی است. در این مرحله ما می‌توانیم سازنده یک تمدن بزرگ باشیم؛ همچنین خدای ناکرده می‌توانیم نباشیم. این به برنامه‌ریزی دقیق ما بستگی دارد و کار و تلاش فوق‌العاده ما.

روحانی ادامه‌داد: چگونه است که بسیاری از کشورهای آسیایی که فکر نمی‌شد اینها به سرعت پیشرفت کنند امروز حتی در برخی زمینه‌ها رقابت با غرب را آغاز کرده‌اند. هر چند این رقابت هنوز به آن نقطه‌ای نرسیده است که بتوان به آن تکیه کرد اما بالاخره شروع شده است. همه می‌گویند پایان این قرن از آن آسیا است تا آمریکا و اروپا.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حرکت، حرکت پرشتابی است که شروع شده اظهار داشت: خداوند این توانمندی را در ما قرار داده است. ما ایرانی‌ها هم تمدن‌ساز بوده‌ایم، هم تمدن را پرورش داده‌ایم مثل تمدن اسلامی و هم در منطقه خودمان اولین کشوری بودیم که دموکراسی را آ‌وردیم. بیش از صد سال پیش در سایه انقلاب مشروطه انتخابات در این کشور برگزار شد.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش اظهار داشت: پژوهشی که در بخش‌های مورد نیاز از جمله خدمات باشد این پژوهش، پژوهش مفیدی می‌شود یا پژوهش‌های ویژه‌ای که در مرز دانش انجام می‌شود که در آنجا باید با آینده‌نگری به مساله نگاه کنیم، اساساً پژوهش ما باید منتهی شود به تجاری شدن، صنعتی شدن و درنهایت به تصرف بازار منجر شود و دانشگاه‌های ما باید معیارشان کارآفرینی باشد.

روحانی افزود: این کار نیاز به برنامه‌ریزی دارد، همچنین تجدیدنظر در برنامه‌ها را لازم دارد، تجدیدنظر در کنکور دانشگاه، تجدیدنظر در جذب و نیز به آمایش نیاز دارد. اینکه در چه استانی کدام رشته علمی می‌تواند مفید باشد و چه زمینه‌ای وجود دارد مثلا ما اگر کشتی‌سازی را به کویر ببریم و آنجا آموزش بدهیم و در مقابل معادنی که در کویر وجود دارد را ببریم لب دریا به ‌آنها درس بدهیم معلوم است که این اشکال است و ما یک مشکلی داریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دانشگاهی که در قلب کشور وجود دارد یک طور است و دانشگاهی که در شمال قرار دارد طور دیگری است و ما باید بر مبنای زمینه‌هایی که وجود دارد از این علم و دانش و استعداد و محیط مناسبی که امروز در کشور بوجود آمده برای آینده کشورمان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه من مطمئن هستم آینده بهتری در انتظار دانشگاه‌های ما است و آینده بهتری در انتظار پژوهش ما قرار دارد اظهار داشت: همچنین آینده بهتری برای رفع مشکلات ما وجود دارد و آینده بهتری در انتظار فناوری و تولید علم است همه ما باید در این زمینه تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم.

رئیس‌جمهور با تشکر از دست‌اندرکاران جشنواره خوارزمی تصریح کرد: اینگونه جشنواره‌ها می‌تواند مشوق بسیار خوبی برای علم و دانش و تحقیقات باشد.

روحانی با بیان اینکه در برخی فناوری‌های نو قابل رقابت با کشورهای پیشرفته‌ایم، گفت: محیط مساعد و آزاد برای پژوهش در دانشگاه‌ها، ضرورت پیشرفت علمی است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه صنعت ناقص ما، هوای سالم برای تنفس را ربوده است، گفت:‌ آلودگی هوا و ترافیک، مشکل اکثر کلانشهرهای دنیاست.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه