خوب و بد وای‌فای رایگان!

جدای از اینترنت دیتای گوشی‌ها، اینترنت وای‌فای عمومی که مثل هوا جریان داشته و خصوصا اگر رایگان باشد، بسیار وسوسه‌برانگیز و مورد استفاده کاربران است. این در حالی است که هکرها هم دقیقا در همان مکان‌های رایگان و در دسترس کمین کرده‌اند و به‌دنبال راهی برای نفوذ به اطلاعات شما هستند.

خوب و بد وای‌فای رایگان!

به گزارش هشت دی،اگرچه امروزه بسته‌های اینترنتی اپراتورها برای اکثر گوشی‌های هوشمند فعال است، اما همچنان نیاز به وای‌فای در برخی اماکن و در شرایطی که به هر دلیل اینترنت گوشی فعال نیست، حس می‌شود. بنابراین وای‌فای‌ شهری با قابلیت ارایه سرعت و کیفیت بالا و گاهی رایگان برای کاربرانی که در لحظه به اینترنت موبایل خود دسترسی ندارند و همچنین با توجه به نیاز ابزارهای فاقد سیم‌کارت مانند لپ‌تاپ و تبلت‌ به وای‌فای، مورد توجه بسیاری از کاربران است.

به همین دلیل هم محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – به اپراتورها پیشنهاد داد تا به کاربران حجم معینی خدمات اینترنتی ارائه دهند و در این زمینه اظهار کرد: خدمات وای‌فای با حجم مشخص باید برای رفاه مردم قرار گیرد. همان‌طور که در دنیا مرسوم است این اتفاق بیفتد. به اپراتورهای اینترنتی پیشنهاد کردم در اماکن عمومی مانند پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، ورزشگاه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و اماکن مذهبی، خدمات اینترنتی را تا حجم معینی از طریق توسعه شبکه‌های وای‌فای به صورت مجانی در اختیار مردم قرار دهند.

رسم ارائه وای‌فای رایگان در جهان

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از وای‌فای در فضاهای شهری و عمومی مانند میدان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به امری عادی تبدیل شده است و بعضا شهرداری‌ها سعی می‌کنند با ارایه وای‌فای، رضایت خاطر شهروندان را کسب کنند.

شرکت گوگل برنامه ارائه خدمات رایگان اینترنت وای‌فای خود را آغاز کرده است. این خدمات در کشور هند ارائه شده و گوگل این کار را برای اینکه افراد بیشتری آنلاین شوند و بتوانند به خدمات این شرکت دسترسی یابند، انجام داد. این کار در سال ۲۰۱۶ به افزایش ۱۵ دقیقه‌ای مصرف روزانه داده از طریق گوشی‌های هوشمند انجامید. همچنین اخیرا هم قصد دارد خدمات وای‌فای رایگان خود را در اندونزی ارائه دهد که در ایستگاه‌های راه آهن، دانشگاه‌ها و دیگر نقاط عمومی در دسترس و برای همه مردم قابل استفاده خواهد بود.

اتحادیه اروپا نیز طرحی سه‌ساله با بودجه ۱۲۰ میلیون یورو (۱۴۱ میلیون دلار) برای فراهم کردن اینترنت وای‌فای رایگان عمومی در ۶۰۰۰ شهر این منطقه تصویب کرده است. بر اساس این طرح، اینترنت بی‌سیم در مراکز عمومی شهرها از جمله کتابخانه‌ها، ادارات عمومی و بیمارستان‌ها برقرار می‌شود.

شهر ونکوور کانادا نیز اخیرا قصد دارد به بزرگترین شهر آمریکای شمالی که امکان استفاده از اینترنت وای‌فای عمومی رایگان را برای شهروندانش فراهم می‌کند، تبدیل شود؛ در این راستا، شهردار آن می‌گوید: گسترش و توسعه تجهیزات و امکانات اینترنت وای‌فای رایگان در سطح شهر می‌تواند به رضایت و خشنودی شهروندان بینجامد. در سال ۲۰۱۵ میلادی، ما ۴۲ مکان عمومی در سطح شهر را به اینترنت وای‌فای رایگان مجهز کردیم که در سال ۲۰۱۶، ۱۵ ایستگاه اینترنت رایگان دیگر به این رقم اضافه شد و حالا در سال جاری میلادی قصد داریم این رقم را به ۵۰۰ ایستگاه وای‌فای رایگان در سطح شهر بخصوص در جاهای شلوغ و اصلی شهر ونکوور برسانیم.

با وجود این، در کشور ما وای‌فای شهری هنوز به صورت گسترده به اجرا درنیامده است.

روی دیگر وای‌فای رایگان؛ خرابکاران و هکرها

وای‌فای عمومی هرچند بسیار سودمند بوده و فواید زیادی از جمله اتصال به اینترنت در هر لحظه و مکان در آن نامحدود است، اما چون سیستمی عمومی و همگانی است و تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی در آن مکان پیش می‌برد و افزایش کلابرداری‌های مختلف را در پی خواهد داشت و زمینه ارتکاب جرم و سوءاستفاده برخی از سودجویان فضای سایبری را فراهم آورده است.

طبق تحقیقاتی که توسط موسسه اسکم‌واچ  (ScamWatch) صورت گرفته، در سال ۲۰۱۷ میلادی بالغ بر ۱۶۰هزار کاربر استرالیایی تحت تاثیر استفاده از اینترنت وای‌فای عمومی، در معرض سوءاستفاده هکرها و سرقت اطلاعاتشان قرار گرفته‌اند و حدود ۱۰۰ میلیون دلار خود را از دست داده و اطلاعات شخصی‌شان نیز به سرقت رفته است.

این آمار حتی در سال جاری ۲۰۱۸ میلادی با گذشتن کمتر از دو ماه، به ۱۱ میلیون دلار خسارت تحت تاثیر حمله سایبری و هک کارت‌های اعتباری و بانکی رسیده و تحلیلگران بر این باورند که این رقم در سال جاری به شدت رو به افزایش است.

یکی از کارشناسان و متخصصان امنیت سایبری در این باره عنوان کرده است: به طور کلی، استفاده از اینترنت وای‌فای که در اماکن عمومی نظیر رستوران، خیابان‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های مختلف ارائه داده می‌شود، از ضریب امنیت بسیار پایینی برخوردار است و شهروندان و کاربران گوشی‌های هوشمند و رایانه باید از تمامی تهدیدات، خطرها و ریسک‌هایی که این سرویس‌های وای‌فای عمومی برایشان ایجاد می‌کند، مطلع و آگاه باشند.

وی به منظور جلوگیری از نفوذ هکرها و سرقت اطلاعات شخصی و مالی کاربران به تمامی شهروندان توصیه کرده است که به هیچ عنوان از سرویس‌های وای‌فای عمومی استفاده نکنند که در غیر این صورت، باید منتظر اتفاقات ناخوشایندی همچون سرقت اطلاعات کارت بانکی، پول، اطلاعات مدارک شناسایی و تصاویر شخصی‌شان نیز باشند.

وصل شوید، اما نکات ایمنی را رعایت کنید!

حتی‌الامکان سعی کنید از شبکه‌هایی که دارای کلمه عبور اختصاصی هستند، استفاده کنید و همچنین سعی کنید نام شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید را بشناسید. بهتر است قبل از اتصال به اینترنت از یک مسئول در مکانی که هستید در مورد ویژگی‌های وای‌فای مورد نظر سوال کنید. از طرفی هنگامی که به شبکه‌های عمومی وای‌فای متصل هستید، به حساب‌های بانکی، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی وارد نشوید و اطلاعات حساس و مهم‌تان را از طریق وای‌فای عمومی ارسال نکنید.

همچنین نام‌های کاربری و رمز عبور و پسورد دوم خود را بلافاصله بعد از اتمام کار تغییر دهید. تمام پسوردهای خود را مشابه پسوردهای قبلی‌ انتخاب نکنید. زیرا این کار به نوعی گذاشتن لقمه در دهان افراد سودجوست. اگر هم گاهی پسورد خود را عوض کنید، امنیت بیشتری دارد. اگر از اینترنت استفاده نمی‌کنید حتما وای‌فای خود را غیرفعال کنید تا سایرین نتوانند سوء‌استفاده کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه