ناکامی وزارت راه و شهرسازی در ایجاد زیرساخت‌های زمینی، ریلی و هوایی/ قطار مشکلات راه و شهرسازی با تفکیک و تغییر ریل ممکن است

بررسی‌ها نشان می‌دهد اداره وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی توسط یک وزیر ممکن نیست و دولت و مجلس باید در تفکیک کارشناسانه این وزارت خانه مهم اهتمام ویژه داشته باشند.

ناکامی وزارت راه و شهرسازی در ایجاد زیرساخت‌های زمینی، ریلی و هوایی/ قطار مشکلات راه و شهرسازی با تفکیک و تغییر ریل ممکن است

به گزارش هشت دی،وزارت راه و شهرسازی متولی ایجاد زیرساخت‌های شبکه راه‌های زمینی، ریلی و خطوط هوایی است و جدای از این وظیفه شهرسازی و مسکن را نیز بر عهده دارد.

تجهیز و نوسازی ناوگان ریلی و هوایی و در کنار آن ساخت و نگه‌داری راه یکی از وظیفه‌های ذاتی وزارت راه و شهرسازی بود که برآیند آن شبکه‌ای از ناوگان حمل‌ونقل ایمن و توسعه محور می‌تواند باشد اما این مسئله در ایران گویای معضل دیگری است.

آنچه آمارها نشان می‌دهند وزارت راه نتوانسته زیرساخت‌های لازم را برای آمدوشد ایمن فراهم کنند و سالانه هفت هزار کشته و ۱۸۰ هزار مصدوم در جاده‌های ناایمن کشور قربانی می‌شوند و آنچه در سر خط خبرها مشاهده می‌شود در هر ۳۰ دقیقه یک نفربر اثر تصادف در ایران می‌میرد.

گفتنی است این آمار تنها مربوط به راه بوده و ارزیابی‌ها در حوزه ریلی و هوایی گویای مسائل دیگری هست که کشته شدن تعدادی از هم‌وطنانمان در سانحه قطار سمنان و یا سانحه هوایی تهران-یاسوج از نمونه‌های آن است.

به گفته مسئولان هواپیمایی کشوری بخش زیادی از فرودگاه‌های اصلی ایران به پارکینگ هواپیماهای فرسوده تبدیل‌شده و تاکنون ۲۷ هواپیمای فرسوده از سه فرودگاه اصلی ایران خارج‌شده‌اند و مقررشده تا هواپیماهای فرسوده از ناوگان هوایی خارج نیز بشوند.

با توجه به مشکلات عدیده و بسیار زیاد در حوزه وزارت خانه راه و شهرسازی به نظر می‌رسد تفکیک وزارت خانه به بخش‌های تخصصی و کارا نسبت به استیضاح یا تذکر به وزیر اولویت بیشتری داشته باشند و مسئولان حکومتی هرچه سریع‌تر باید در خصوص نحوه اداره راه، شهرسازی و حمل‌ونقل تصمیم اساسی و کارشناسی شده بگیرند.

خوشبختانه مجلس شورای اسلامی با کلیات تفکیک وزارت خانه راه و شهرسازی موافق است اما باید بحث‌های اساسی در خصوص تفکیک وزارتخانه‌ها صورت بگیرد و از انتزاع باعجله در این وزارت خانه عریض و طویل جدا خودداری شود.

مجلس معتقد است باید تعریف جدیدی از وظایف و مسئولیت‌های این وزارتخانه‌ها صورت بگیرد تا چابک سازی ساختار دولت رخ دهد و تمام جزئیات آن با لحاظ میزان توفیق این کار صورت بگیرد تا نتیجه شکست ادغام این وزارتخانه‌ها دوباره با تفکیک تکرار نشود.

حسن خسته بند معتقد است وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه‌ای بسیار گسترده و پیچیده است و ساختار آن باید موردبازنگری قرار بگیرد.

وی تفکیک وزارت خانه راه از شهرسازی را ضروری می‌پندارد و می‌گوید این وزارت خانه باید به حالت قبلی خود برگردد.

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی وزیر راه و شهرسازی قادر نیست به همه بخش‌های زیر بنایی وزارت خانه را اعم از ریلی، هوایی، زمینی، شهرسازی، مسکن، ساخت‌وساز ادارات، پروژه‌های آمایش سرزمینی، طرح تفضیلی شهرهای مختلف و غیره بپردازد.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی معتقد است آخوندی به‌تنهایی نمی‌تواند با تعداد بسیار معاونینی که در یک وزارت خانه عریض و طویل فعالیت می‌کنند، کاملاً کنترل داشته باشد.

محمدصادق حسنی نیز بر لزوم تفکیک این وزارت خانه تأکید دارد و معتقد است با یک وزیر وزارت خانه‌ای عظیم قابل‌کنترل نیست و باید با تخصصی کردن این وزارت خانه‌ها به‌چابکی آن در بخش‌های مختلف افزوده شود.

وی با اشاره به وسعت و گستردگی وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و همچنین صنعت، معدن و تجارت، افزود: نمی‌شود وزارت خانه‌ای عظیمی همچون راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت را با یک وزیر و چندین معاون چرخاند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی می‌گوید درست است که مدیران سطح عالی نیازمند تخصص تام نیستند اما مدیر باید حداقل ۳۰ درصد سواد و تخصص وزارت خانه متبوعش را داشته باشد.

به گفته این نماینده مجلس نتیجه مطلوب از عملکرد وزارت خانه راه و شهرسازی را در تفکیک آن از یکدیگر می‌داند و معتقد است باید تفکیک شود.

با مشاهده اوضاع و عملکرد منفی وزارت خانه بزرگ‌راه و شهرسازی در کنار تلاش‌های صورت گرفته از سوی وزیر و معاونین این نتیجه استنباط می‌شود که این وزارتخانه با اداره یک وزیر ممکن نیست و تنها راه‌حل مشکلات فراوان و قطاری وزارت خانه راه  شهرسازی با تغییر مسیر و تفکیک این وزارت خانه از سوی دولت و مجلس ممکن است و همه باید کمک کنند تا این بخش مهم کشور تقویت شود.

موضوع مهم‌تر از آن پاسخگویی وزیر در رابطه با موضوعات تخصصی هست. تاکنون آخوندی در کنار دو بار رأی اعتماد گرفتن از مجلس چندین بار توسط نمایندگان مردم تهدید به استیضاح تهدید شده که این مسئله نشان می‌دهد دولت و مجلس باید ارائه خدمات مطلوب و تخصصی را به هزینه‌بر بودن این وزارت خانه‌ها ترجیح دهند.

با ادغام وزارت خانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی هدف اولیه چابک سازی دولت بود که اکنون پس از حدود ۶ سال هنوز این مهم منتج نشده و تأکید می‌شود تفکیک آن نیز نباید با سرعت انجام شود لذا باید بررسی‌های کارشناسی دقیق در خصوص فواید و مضرات تفکیک وزارت راه و شهرسازی صورت بگیرد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه