انرژی‌های نو، جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی

کارشناسان معتقدند؛ سوخت‌ فسیلی در آینده نزدیک به پایان می‌رسد و باید به فکر استفاده از انرژی‌های جایگزین و تجدیدپذیر باشیم.

انرژی‌های نو، جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی

به گزارش هشت دی،سوخت‌های فسیلی در جهان محدود هستند و همزمان با افزایش جمعیت میزان مصرف نیز بالا رفته است، کارشناسان معتقدند سوخت‌های فسیلی در آینده نزدیک به پایان می‌رسد و باید به فکر استفاده از انرژی‌های جایگزین و تجدید پذیر باشیم.

مشکلات زیست محیطی سوخت‌های فسیلی جهان را به سمت انرژی‌های نو سوق داده است و بسیاری از کشور‌های پیشرفته در حال افزایش استفاده از انرژی‌های نو هستند. انرژی خورشیدی و بادی به عنوان دو منبع پایان ناپذیر در انرژی‌های نو مورد توجه جدی قرار گرفته و سهمی برق تولیدی از این دو منبع، در حال افزایش است.

پیش‌بینی می‌شود؛ تا سال ۲۰۴۰ میزان مصرف انرژی تجدیدپذیر با میزان مصرف سوخت‌های فسیلی برابری کند. کشور‌هایی مانند دانمارک، آلمان و بخش جنوبی استرالیا و برخی از بخش‌های آمریکا به انرژی‌های تجدیدپذیر متغیر دست یافته‌اند. برای مثال، در سال ۲۰۱۵، انرژی بادی ۴۲ درصد از برق مصرفی در دانمارک، ۲۳.۲ درصد در پرتغال و ۱۵.۵ درصد در اروگوئه را تامین کرد.

تنها یک درصد از انرژی‌های مصرفی ایران، تجدید پذیر هستند

حمیدرضا صالحی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران  با اشاره به استفاده از سوخت فسیلی در تولید برق کشور اظهار کرد: در اوایل دهه هفتاد با احداث اولین سایت بادی در منجیل استفاده از انرژی‌های نو در ایران آغاز شد، اما در ادامه با پشتوانه ذخایر عظیم نفت و گاز سیاستمداران به سمت استفاده از سوخت‌های فسیلی رفتند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های نو در اروپا شتاب خوبی گرفته است، مطرح کرد: با آلودگی زیست محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی نشست‌های بین المللی مانند کیوتو و کاپ ۲۱ برگزار شد که خروجی آن بر استفاده از انرژی‌های نو تاکید کرد و پس از آن میزان تولید انرژی‌های نو در کشور‌های اروپایی شدت بیشتری گرفت، تا جاییکه در کشور‌های اسپانیا و آلمان به ترتیب ۵۰ و ۲۵ درصد از میزان برق مصرفی خود را از انرژی‌های نو تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: در ایران با روی کار آمدن دولت یازدهم ، استفاده از انرژی‌های نو وارد مرحله‌ای تازه شد و در این دوره با قیمت گذاری‌های جذاب برای خرید انرژی‌های نو بسیاری از شرکت‌های خصوصی شروع به فعالیت کردند.

صالحی با بیان اینکه انرژی‌های نو، سهم کمی از انرژی تولید در کشور را دارد، ابراز کرد: تا به امروز ۴۰۰ مگاوات برق از انرژی‌های نو تولید شده کمتر از یک درصد از برق تولید شده در نیروگاه‌های حرارتی کشور است، که باید در پایان برنامه ششم توسعه، به ۵۰۰۰ مگابایت برسد.

وی تصریح کرد:ظرفیت انرژی‌های نو در کشور شامل آبی و بادی حدود ۶۰ هزار مگاوات است که توانایی جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را دارد و می‌تواند فرصت ویژه‌ای برای رونق بخش انرژی کشور باشد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش بودجه انرژی‌های نو در بودجه ۹۷ بیان کرد: برای تامین منابع مالی بخش انرژی نو به ازای مصرف هر کیلو وات برق، ۵۰ ریال را در قبوض پرداختی مشترکین در سال ۹۵ محاسبه می‌کنند که این رقم در بودجه سال ۹۷ ، ۶۰ ریال پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ۱۲۸۰ میلیارد تومان از منابع حاصله به نام برق روستایی و توسعه برق تجدیدپذیر در نظر گرفته شده که  باید در بخش انرژی‌های نو سرمایه گذاری شود، بنابراین نبود تخصیص به موقع آن می‌تواند ، باعث دلسردی سرمایه‌گذاران این حوزه شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از عدم تخصیص کامل منابع در بخش انرژی‌های نو یادآور شد:  یکی از مشکلات موجود، نبود تخصیص منابع حاصل از این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه است. سازمان برنامه و بودجه با وجود تایید این طرح از سوی مجلس به دلیل کسری بودجه دولت، درآمد‌های حاصل از آن را در بخش‌های دیگر هزینه می‌کند، به طوریکه در سال ۹۶ از ۱۲۰۰ میلیارد منابع حاصل شده؛ تنها ۳۰ درصد آن به بحث انرژی‌های نو اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به جذاب بودن این حوزه برای سرمایه گذاران خارجی تصریح کرد: پس از برجام با ورود ۲۰۰ هیأت تجاری فعال در حوزه انرژی به کشور با بررسی وضع موجود، ظرفیت انرژی‌های نو را مثبت ارزیابی کردند، بنابراین درصورت ثبات اقتصادی و تضمین سرمایه گذاری خارجی می‌توان، شاهد رونق گسترده‌ای در این حوزه باشیم.

صالحی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود دولت در سال آینده، مناقصه تامین انرژی نو را با نرخ پایین تری  برگزار کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه