دادستانی رشت از هدررفت بیت المال جلوگیری کند؛

جای خالی محاسبات علمی و دقیق در شورای شهر رشت/ چه کسی پاسخگوی هدر رفت بیت المال است؟

باز هم یک طرح شهری بدون مطالعات کامل و از روی احساسات اجرا و بعد از ۲ سال برچیده شد گویا کسی نیست که پاسخگوی هدر رفت منابع ملی و بیت المال باشد در حالی که این منابع می توانست صرف امور دیگر شهر و در جایی درست هزینه شود.

جای خالی محاسبات علمی و دقیق در شورای شهر رشت/ چه کسی پاسخگوی هدر رفت بیت المال است؟

به گزارش خبرنگار ۸دی، دو سال پیش در مرداد سال ۹۴ بود که شهرداری رشت به بهانه اجرای طرح اتوبوس های تندرو (بی آر تی)، شبانه ۳۷ اصله درخت کهنسال را در خیابان امام خمینی (ره) این شهر قطع کرد.

به دنبال قطع شبانه ۳۷ اصله درخت در خیابان امام خمینی (ره) حدفاصل میدان فرهنگ تا چهار راه قدس در رشت، موجی از انتقادات از طرف شهروندان برانگیخته شد.

شهرداری برای اجرای پروژه بی آر تی در محدوده میدان حشمت تا مصلی، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر رشت و کارگروه فنی ترافیک استان دست به این کار زد، عمر برخی از درختان قطع شده ۳۰ تا ۷۰ سال عنوان شده است.

اولین موج انتقادات، شخص محمدعلی ثابت قدم شهردار وقت رشت را نشانه گرفته بود. بسیاری می پرسیدند که چگونه می شود شهرداری که در سخنانش مدام از مشارکت مردم سخن می گوید و از این رو هر روز به یک محله برای بازدید می رود بدون اطلاع به مردم تصمیم به قطع درختان می گیرد.

بعضی ها هم می پرسیدند آیا اصولا شهردار به محیط زیست علاقمند است یا اینکه شعارهای زیست محیطی برایش جنبه لوکس دارد و مانند بسیاری دیگر محیط زیست را به راحتی قربانی توسعه می کند؟

محمدعلی ثابت قدم شهردار وقت رشت در واکنش به انتقادات مردمی گفته بود:حق می دهم به مردم که عصبانی باشند. دیدن چهره زشت یک خیابان بدون درخت برای هرکسی که شهرش را دوست دارد دردناک است اما مردم شهرم بدانند که وضع بدین شکل نمی ماند!

ثابت قدم افزود: ما درختان را قطع نکردیم که این خیابان را همینطور به امان خدا رها کنیم یا خودمان دلیلی باشیم بر کاهش سرانه سبز شهر، بارها بر گسترش فضای سبز شهری تاکید کردم و اصولا یکی از محورهای طرح محله محوری بنده گسترش فضای سبز در محلات بوده است، در این ماجرا یعنی قطع کردن شبانه درختان هم اولا دلیل شبانه قطع کردن نه کار مخفیانه که خلوتی شهر بود. ما که نمی توانستیم درختان را در ترافیک همیشگی آن خیابان قطع کنیم!

وی تصریح کرد: مردم مطمئن باشند که در همین خیابان درختان بیشتری به زودی جایگزین خواهند شد. نه در این خیابان که ما به ازایش در مناطق دیگر هم ما بازکاشت خواهیم داشتم. این یک وعده نیست بلکه یک برنامه است و به زودی اجرا می شود. قطع این درختان هم به خاطر پروژه بی آرتی است که خودش در کاهش ترافیک و افزایش هوای پاک تاثیر دارد.

جالب اینجاست که شهردار وقت رشت گفته بود: مردم مطمئن باشند شهرداری رشت هیچگاه به نام توسعه محیط زیست را تخریب نخواهد کرد، اگر درختی قطع شد درختان دیگری جایگزینش می شوند.

اکنون در ساعت های پایانی پنجشنبه ۳ اسفند میله های مسیر بی.آر.تی رشت در محدوده میدان حشمت تا فرهنگ جمع آوری شد تا غلط بودن قطع شبانه برای همگان مشخص شود، در کشور ما از این دست تصمیمات کم نمی بینیم مانند احداث سد گتوند و بودجه های بسیار برای آن و بعد اثبات غلط بودن این طرح.

در سی امین جلسه شورای اسلامی شهر رشت که دوم ماه اسفند برگزار شد اعضای شورای شهر رشت تصمیم گرفتند میله های مسیر بی آرتی این شهر به منظور کاهش حجم ترافیک جمع آوری شود، جالب این جاست دو سال پیش برای کاهش ترافیک این میله ها نصب و ۳۷ درخت قربانی بی تدبیری شده بودند.

اگر چه در زمان اجرای این طرح نیز عده زیادی از کارشناسان عرض خیابان های رشت را برای اجرای آن نامناسب می دانستند اما شورای چهارم بی تفاوت به آن ها با صرف هزینه بیت المال طرح ناقص بی.آر.تی رشت را اجرا کرد.

سوال اینجاست که چرا باید طرحی بدون مطالعات کامل و از روی احساسات یا تصور ساخته شود؟ اقدامی که بسیاری از مسئولان آن را انجام می دهند.

سوال بعدی این است که چه کسی پاسخگوی هدر رفت منابع ملی و بیت المال است؟ با همین هزینه شاید می شد اتوبوس های جدیدی را به ناوگان حمل و نقل عمومی رشت اضافه یا صرف امور دیگر شهری شود.

سوال دیگر این است که چرا قوه قضائیه و دیگر نهادهای نظارتی بر تصمیمات مسئولین استانی یا کشوری نظارت نمی کنند و این مسئولین هر کاری که دل شان بخواهد می کنند و کسی هم نیست که آنان را بر درست یا غلط بودن این تصمیمات بازخواست کند.

جای خالی دادستانی رشت در این امر بسیار احساس می شود، دادستان ها در استان های کشور یگانه نهاد بازرسی و بازخواست هستند و باید با شدت از هدررفت منابع کشور و بیت المال مردم جلوگیری کنند.

نتیجه این می شود تا زمانی که نهادهای نظارتی همچون دادستانی در کشور بر امور شهرداری ها، شورای شهر، استانداری، وزارتخانه ها و یا سازمان ها نظارت نکنند همین آش است و همین کاسه…

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
راست گفتی دمت گرم
در حاشیه