۸۵ درصد چای مصرفی ایران وارد می شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حال حاضر ۸۵ در صد چای مورد نیاز کشور از محل واردات و تنها ۱۵ درصد بصورت داخلی تامین می شود.

۸۵ درصد چای مصرفی ایران وارد می شود

به گزارش ۸دی، شهریار داریانی افزود: بدون شک بحث واردات چای به هیچ عنوان نمی تواند مانعی برای تحقق تولید ملی در صنعت چای کشور باشد.

وی ضمن اشاره به موضوع معافیت واردات و عرضه انواع چای از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اظهارداشت: عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده جهت کالاهای راهبردی برای مصرف کنندگان یک کمک بزرگ به ویژه در شرایط کنونی است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صنایع بسته بندی چای ایران با اشاره به صراحت قانونی در خصوص معافیت محصولات کشاورزی و کالاهای پر مصرف مردم از پرداخت ارزش افزوده گفت: متاسفانه اعمال این قانون با تاخیر زمانی همراه بوده است.

وی در ادامه افزود: تعرفه واردات چای همچنان ۲۰ درصد و تغییری پیدا نکرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص معاف شدن واردات انواع عرضه چای از پرداخت مالیات برارزش افزوده گفت: ایران در برخی از محصولات کشاورزی بالاخص چای به مرحله خودکفایی نرسیده و طبق قاعده برای تامین نیاز داخلی باید واردات در این عرصه صورت گیرد.

عباس پاپی زاده افزود: در کنار واردات چای باید برنامه ریزی ها به نحوی باشد که از تولید داخلی به شدت حمایت شود چرا که این صنعت در اشتغال، پویایی تولید، رشد اقتصادی و در آمد زایی کشاورزان بسیار نقش آفرین است.

وی در ادامه اظهارداشت: تعرفه چای باید با مدیریت خاصی تنظیم شود چرا که با افزایش تعرفه چای مصرف کنندگان و با کاهش این تعرفه تولیدکنندگان دچار آسیب خواهند شد.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۸۵ در صد چای مورد نیاز کشور از محل واردات و تنها ۱۵ درصد بصورت داخلی تامین می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: صنعت چای در بین فعالیت های اقتصادی از نظر تولید و اشتغالزایی در سطح کشور به ویژه مناطق چایکاری شمال دارای اهمیت ویژه ای است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه