“بیمه‌های تجاری”، چالشی دیگر در نظام درمانی کشور

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به طلب ۶۴ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از بیمه‌های تجاری، گفت: قاعدتا نمی‌توان به مصدومان ترافیکی خدمت ارایه نداد، بنابراین مجبوریم از کالاهای پزشکی موجودی که درصدی از آنها را از محل سایر بیمه‌شدگانی که مصدوم ترافیکی نیستند و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، برای درمان مصدومان ترافیکی هزینه کنیم.

“بیمه‌های تجاری”، چالشی دیگر در نظام درمانی کشور

به گزارش هشت دی،با اشاره به تاخیر بیمه‌های تجاری در پرداخت مطالبات مربوط به درمان مصدومان ترافیکی و مشکلات ایجاد شده در این حوزه، گفت: از آغاز طرح تحول نظام سلامت به استناد ماده ۹۲ قانون برنامه چهارم توسعه و بند «ب» ماده ۳۷ قانون برنامه توسعه پنجم، قرار بود بیمه‌های تجاری ۱۰ درصد از حق بیمه شخص ثالث را که از افراد دریافت می‌کنند، به حساب وزارت بهداشت واریز کنند. بر این اساس وزارت بهداشت هم به استناد این قانون، دستورالعملی را مبنی بر اینکه کلیه اورژانس‌های کشور اعم از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی موظفند مصدومان حوادث ترافیکی را به رایگان درمان کنند، ابلاغ کرد.

وی افزود: بنابراین با ابلاغ این دستورالعمل تکلیف بیمارستان‌های دولتی اعم از درمانی و آموزشی مشخص بود و تحت پوشش سیستم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور این خدمات را ارائه می‌دادند. بیمارستان‌های خصوصی تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز پول‌شان را از دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت می‌کردند. به این ترتیب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۷۰ بیمارستان خصوصی و دولتی تحت پوشش که شامل ۱۹ بیمارستان دولتی و ۵۱ بیمارستان خصوصی است، این طرح را اجرا کرد. بر همین اساس از مصدومان ترافیکی که با اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل می‌شوند، ریالی دریافت نمی‌کنیم.

میرهاشمی با اشاره به حجم مطالبات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از بیمه‌های تجاری، اظهار کرد: هزینه‌های مربوط به درمان مصدومان ترافیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تا پایان سال ۹۵ نزدیک به ۵۷ میلیارد تومان بوده که از این میزان فقط ۴۶ میلیاردش را دریافت کرده‌ایم. در سال ۹۶ هم تا به امروز که یک ماه تا پایان سال باقی مانده است، کل مبلغ واردشده به سامانه برای مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی و در حیطه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعم از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ۱۵۵ میلیارد تومان است که ۹۰ میلیاردش را از وزارتخانه دریافت کرده‌ایم و ۶۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن باقی مانده است. بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیش از ۶۴ میلیارد تومان از بیمه‌های تجاری برای درمان مصدومان ترافیکی طلب دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه با وجود این حجم از مطالبات، وزارت بهداشت هنوز به ارائه درمان رایگان به مصدومان ترافیکی پایبند است، گفت: البته باید بدانیم که ردیف بودجه‌ای وزارتخانه هم هر روز در حال کم شدن است. در حال حاضر وزارت بهداشت حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بیمه‌های تجاری بابت درمان مصدومان ترافیکی طلب دارد که ۶۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن سهم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. بنابراین زمانی که این پول را دریافت نمی‌کنیم،   نمی‌توانیم به مصدومان ترافیکی خدمت ندهیم، بلکه مجبوریم از کالاهای پزشکی موجودی که درصدی از آنها را از محل سایر بیمه‌شدگانی که مصدوم ترافیکی نیستند و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، برای درمان مصدومان ترافیکی هزینه کنیم.

میرهاشمی تاکید کرد: به این ترتیب نیاز به کالاهای مصرفی اورژانس روزبروز افزایش می‌یابد، اما پول ما برای جایگزینی‌ این کالاها روزبروز کاهش می‌یابد و ما برای تهیه لوازم اولیه برای مصدومان ترافیکی داریم دچار مشکل می‌شویم. باید توجه کرد که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ابتدای ابلاغ دستورالعمل درمان رایگان مصدومان ترافیکی، در عرصه خصوصی هم قوی کار کرده است؛ به طوریکه هر مصدومی را که اورژانس ۱۱۵ به هر دلیلی اعم از بدحالی مصدوم یا نزدیکی بیمارستان و… به بیمارستان خصوصی منتقل کرده است، یا مصدوم ریالی پرداخت نکرده و دانشگاه به عنوان طرف حساب بیمارستان خصوصی پول را پرداخت کرده است و یا اگر در جایی هم به هر دلیلی بیمارستان خصوصی از این دستورالعمل تخطی کرده و از مصدوم پول گرفته، بیمار عین این هزینه را از دانشگاه دریافت کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌های تجاری چالش بسیار بزرگی برای کشور شده است و این مطالبه‌ای قانونی است، گفت: بیمه‌های تجاری پول‌شان را نقدا گرفته‌اند، اما هنوز مطالبات‌شان را به وزارت بهداشت نپرداختند. این درحالیست که در بندهای قانونی هم موکدا تاکید شده که بیمه‌های تجاری باید به محض دریافت حق بیمه شخص ثالث، ۱۰ درصد آن را به حساب وزارت بهداشت واریز کنند و وزارت بهداشت هم آن را بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع کند. در حال حاضر وزارت بهداشت ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بیمه‌های تجاری طلب دارد و پولی ندارد که به دانشگاه‌ها پرداخت کند.

میرهاشمی همچنین گفت: لشگر نظام سلامت که قرار بود در قالب طرح تحول سلامت پیش رود، شامل چند گروه بود؛ یک گروه آن گروه‌های درمانی بودند و دو بازوی آی‌تی و نظام بیمه‌دهی هم قرار بود کمک کنند. بیمه‌ها قرار بود پول را تزریق کنند تا این لشگر پیش رود، ‌ اما اکنون شاهدیم که بال درمان جلو می‌رود و روزبروز هم می‌گویند قوانین گذشته را اجرا کنید، اما فعلا از پول خبری نیست. ما تا جای ممکن هنوز نگفته‌ایم که نمی‌توانیم بیماران را بپذیریم؛ چون این کار اخلاقی نیست و وظیفه قانونی و اخلاقی ماست که به این بیماران خدمت دهیم و نظارت می‌کنیم تا حتما بیمارستان‌ها هم این خدمات را ارائه کنند، اما به هر حال بیمارستان‌ هم باید یک موجودی پولی داشته باشد تا منابع اولیه را تامین کند و پیش رود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین چالش ما برای پولی است که دانشگاه باید از وزارت بهداشت بابت درمان مصدومان ترافیکی از بیمه‌های تجاری دریافت کند تا بتواند خدمت‌رسانی را به این گروه از این بیماران چه به صورت کمی و چه کیفی ادامه دهد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه