مدیرکل دامپزشکی استان گیلان:

نشانه‌های بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از ظاهر پرنده قابل تشخیص نیست

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه نشانه‌های بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان ا از ظاهر پرنده نمی‌توان تشخیص داد گفت: تمامی بیماری‌های تنفسی با عامل ویروس می‌توانند این نشانه‌ها را ایجاد کنند.

نشانه‌های بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از ظاهر پرنده قابل تشخیص نیست

به گزارش هشت دی، سهراب عاقبتی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری شبکه باران با اشاره به شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در گیلان اظهار کرد: در فصول سرد سال هم‌زمان با آغاز مهاجرت پرندگان از مناطق سردسیر شمالی به کشورهای مختلف باید انتظار شیوع این بیماری را داشت.

وی با اشاره به اینکه ایران‌ در مسیر مهاجرت پرندگان قرارگرفته است افزود: این بیماری در ایران دیده‌شده و نام‌گذاری ویروس بر اساس پروتئین‌هایی N و H بوده که در سطح ویروس است و به همین دلیل نام‌های مختلف تحت تیپ‌های مختلفی را می‌توانیم از آن نام ببریم.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه ویروس آنفولانزا دارای سه تیپ A و B و C است گفت: آن تیپی که در انسان، پرندگان و پستانداران ایجاد بیماری می‌کند تیپ A است اما تیپ B و C منحصراً در انسان مشاهده می‌شود.

عاقبتی با اشاره به اینکه نشانه‌های بیماری را از ظاهر پرنده نمی‌توان تشخیص داد بیان کرد: تمامی بیماری‌های تنفسی با عامل ویروس می‌توانند این نشانه‌ها را ایجاد کنند اما به‌صورت عمومی پژمردگی و کسلی پرنده اولین نشانه‌ای است که در پرندگان مشاهده می‌شود.

وی با اشاره اینکه پرنده بیمار آب‌ و غذا نمی‌خورد افزود: اولین و برجسته‌ترین نشان بالینی که می‌توان مشاهده کرد تلفات بسیار سریع و به‌صورت ناگهانی بوده، به صورتی که هرروز تلفات می‌تواند روند افزایشی داشته باشد و در عرض چند روز کل پرندگان را از بین ببرد.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با اذعان به اینکه این ویروس با ویروس سال گذشته تفاوت دارد بیان کرد: ویروسی که سال گذشته به کشور آمده بود قابل‌سرایت به انسان نبود اما امسال می‌تواند خطر انسانی برای جامعه داشته باشد.

 عاقبتی با بیان اینکه اگر عموم مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت نکنند این ویروس برای آن‌ها نیز خطرناک است گفت: شیوه‌های انتقال همه تیپ‌های این بیماری مشابه هم هستند و شیوه‌های انتقال آنفولانزا فوق حاد تماس با پرنده‌ زنده است، مدفوع و ترشحات چشم و سینوس‌های بینی پرنده بیمار نیز برای سایر موجودات و پرندگان خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه تماس با مدفوع این پرندگان وحشی خطرناک است افزود: به روستائیانی که در حاشیه تالاب‌ها پرنده دارند توصیه‌شده حتماً از طریق نصب توری تماسشان را با پرندگان وحشی قطع کنند و دسترسی به آب‌ودان‌ آن‌ها نداشته باشند تا این بیماری منتقل نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه راه دیگر انتقال ‌ بیماری می‌تواند غذا و تجهیزاتی باشد که آلوده به ویروس است گفت: انتقال بیماری از طریق لباس، کفش و نیز چرخ‌های خودرو ممکن است و راه دیگر انتقال از طریق باد و عرضه پرندگان بیمار است.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه