در نشست هفتمین جشنواره بین المللی مدو لباس فجر عنوان شد؛

وجود مافیایی به شکل اژدهای هزار سر در صنعت مد و لباس / پیشنهاد پوشیدن لباس مناسب به برجسته گان جامعه

دبیر کارگروه مد و لباس گفت: ما همواره از اینکه بخواهیم به بازیگران توصیه به پوشیدن لباس خاصی داشته باشیم پرهیزمی کنیم اما پیشنهاد ما به همه برجسته گان فرهنگی ، هنری ، علمی و سیاسی این است که به پوشیدن لباس مناسب اهمیت بدهند.

وجود مافیایی به شکل اژدهای هزار سر در صنعت مد و لباس / پیشنهاد پوشیدن لباس مناسب به برجسته گان جامعه

به گزارش هشت دی،نشست خبری هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در دوم اسفندماه در تالار وحدت با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس و صدیقه پاک‌بین دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس به همراه جمع دیگر از مدیران این صنعت برگزار گردید.

قبادی در این نشست گفت: هفتمین جشنواره مد و لباس از ششم تا سیزدهم اسفندماه در سه نقطه تهران همزمان با ۱۵ استان کشور برگزار می‌شود. در سالن حجاب بخش علمی-دانشگاهی و موسسات فرهنگی و هنری و همچنین بخش صنعت حضور دارند. در تالار وحدت آثار بخش مسابقه به نمایش گذاشته و مسابقه زنده برگزار می‌شود. در برج میلاد نیز ویترین ملی به نمایش گذاشته می‌شود تا تعدادی از برندهای فعال در جشنواره حضور داشته باشند. ساعت بازدید از تالار وحدت از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و بازدید از سالن‌های دیگر تا ساعت ۲۰ است.

او با بیان اینکه ۵۴ گروه سه نفره در بخش مسابقه زنده این دوره از جشنواره حضور دارند، گفت: این گروه شامل ۱۸ تیم است که از سراسر استان‌های کشور حضور دارند. همچنین در بخش زیورآلات ۴۴۶ اثر، کیف و کفش ۳۹۱ اثر، پارچه ۱۷۴ اثر، لباس کاربردی بانوان ۲۲۲۵ اثر، در بخش لباس اجتماع ۱۶۹۸ اثر، در بخش چادر ۶۵، در بخش پوشش سر ۵۷ و در بخش لباس آقایان ۵۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

دبیر کارگروه مد و لباس اضافه کرد: همزمان با جشنواره مد و لباس در تهران ۱۵ نمایشگاه نیز در سراسر استان‌ها از جمله گلستان، گیلان، سیستان و بلوچستان، لرستان، فارس، آذربایجان غربی، ایلام، اردبیل، مازندران، خوزستان و سمنان برگزار می‌شود. در مجموع شاهد ۲۲ نمایشگاه استانی در سال ۹۶ بودیم. با مشارکت چهار استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان جشنواره منطقه خلیج فارس نیز برگزار می‌شود. به عبارتی نمایشگاه‌های استانی ما نمای کوچک جشنواره فجر است.

قبادی درباره بخش علمی نیز توضیح داد: در این بخش ۱۲۵۰ طرح تصویری، ۴۸ مقاله، ۷۰ پایان‌نامه در مقاطع مختلف و پنج اثر پژوهشی و هنری مد و لباس به دست ما رسیده است. گرچه مقاله‌ها نسبت به گذشته کاهش داشته اما در این دوره نباید سخت‌گیری داوران را فراموش کرد. همچنین در این بخش ۱۸ کارگاه برگزار می‌شود. در بخش خارج از مسابقه نیز ۲۵ غرفه به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است. در بخش پایان‌نامه‌های دانشگاهی نیز هیچ حمایتی از وزارت علوم ندیدیم در حالی که کارگروه مد و لباس یک نهاد فرابخشی است اما کمترین همکاری را وزارت علوم در این زمینه با ما داشته است. پیش از این نیز آموزش و پرورش با ما همکاری نمی‌کرد که اخیرا این رویکرد متفاوت شده است. دانشگاه‌های تخصصی مد و لباس به شدت در این زمینه با ما همکاری دارند.

وی اضافه کرد: ۶۱۰۰ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره مد و لباس راه پیدا کرده‌ است که در مقایسه با سال گذشته شاهد ۱۰ درصد افزایش گروهی آثار به جشنواره بودیم و تأکید ما بر کیفیت آثار بوده است. این آثار در بخش لباس، پارچه، زیورآلات و کیف و کفش به دست ما رسیده است. همچنین بخش مهم خارج از مسابقه را در این دوره از جشنواره خواهیم داشت که در آن به مدسازی ایرانی با چند موضوع مهم پرداخته‌ایم. کلیات کار مربوط به مد ایرانی در بخش خارج از مسابقه است که شامل مفهوم، طراحی و مد ایرانی است. موضوع این بخش نیز مفهوم کاخ گلستان اعلام شده که تاکنون مورد استقبال قرار گرفته است.

دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به مافیا در این زمینه تاکید کرد: اگر اوایل و چند سال پیش از من می‌پرسیدید که در حوزه مد و لباس مافیا وجود دارد چون اطلاعات کافی نداشتم نمی‌توانستم در این زمینه اظهارنظر کنم اما حالا می‌گویم در این حوزه مافیایی به شکل اژدهای هزار سر وجود دارد و داریم سرهای آن را می‌زنیم. هر روز تابلوهای غیرقانونی برندها پایین کشیده می‌شوند و خوشبختانه روند فعالیت برندهای غیر مجاز کند شده است. گرچه ما فراموش نکرده‌ایم برندهایی که مجوز فعالیت گرفته‌اند باید تعهدات خود را از جمله تولید ۲۰ درصد داخل، صادرات و الکترونیک کردن صندوق رعایت کنند.
قبادی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید : در جشنواره فیلم فجر در باره پوشش چهره های سینمایی برای حضور در مراسم های رسمی و جشنواره ها صحبت هایی صورت گرفته بود آیا شما در این مورد ورود خواهید کرد یا نه؟ گفت: ما همواره از اینکه بخواهیم به این دوستان توصیه به پوشیدن لباس خاصی داشته باشیم پرهیزمی کنیم اما پیشنهاد ما به همه برجسته گان فرهنگی ، هنری ، علمی و سیاسی پوشیدن لباس مناسب اهمیت بدهند لذا اگر امکان دارد در کنار خودشان از یک طراح و هماهنگ کننده لباس استفاده کنند و اگر نیازی به کمک ما باشد ما طراحان درجه یک را به آنان معرفی خواهیم کرد هر چند که معتقدم بازیگران همواره یک طراح لباس را در همراه خود دارند.

او همچنین درباره ترنول مالی که در بخش مافیای مد و لباس وجود دارد، اظهار کرد: برآورد در این حوزه این است که بین هشت تا ۱۰ میلیارد دلار مصرف پوشاک در ایران وجود دارد که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن به صورت کالای غیرایرانی عرضه می‌شود. البته آمار بدبینانه‌تری هم وجود دارد. هر سال واردات ۶۰ میلیون دلار لباس به کشور ثبت می‌شود که تا دو و نیم میلیون دلار این واردات غیررسمی است. یکی از مافیایی که در این حوزه وجود دارد چادر مشکی است که بعد از کارخانه تولید چادر شهرکرد دو و سه کارخانه دیگر را شناسایی کردیم که توانایی تولید نخ را دارند تا بتوانیم فعالیت در این زمینه را گسترش دهیم.

قبادی درباره بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره مد و لباس نیز توضیح داد: امسال شاهد حضور ۱۰ کشور که شامل اسپانیا، فرانسه، قطر، روسیه، ترکیه، هند، قزاقستان، افغانستان، ایتالیا و دانمارک خواهیم بود، هستیم. نگاه ما به هیچ عنوان حضور برندها در این جشنواره نیست و با ورود غیرقانونی برندها نیز به شدت مخالف هستیم. چند کارگاه آموزشی نیز با حضور این کشورها در جشنواره مد و لباس برگزار می‌شود. همچنین جایزه‌ای برای فعال حوزه مد و لباس در عرصه‌های جهانی به بخش بین‌الملل اضافه شده است.

صدیقه پاک‌بین دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس نیز در نشست خبری این جشنواره که صبح روز چهارشنبه دوم اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد، درباره مسابقه بخش زنده گفت: این بخش از دو سال قبل برنامه‌ریزی شده بود و در سه مرحله انجام می‌گیرد. مسابقه زنده یکی از برنامه‌هایی است که طراحانی که در آن شرکت می‌کنند اعتماد به نفس و جسارت کافی دارند. در این مسابقه تمام تجهیزات در اختیار گروه‌های سه نفره که از استان‌های مختلف شرکت می‌کنند، قرار می‌گیرد و همزمان با هم شروع به کار می‌کنند.

او ادامه داد: سه روز اول جشنواره به طراحی مانتو جامعه و روزهای دهم و یازدهم به طراحی پیراهن مردانه اختصاص پیدا کرده است. در پایان هر روز داوری‌ها در سه بخش دانشگاهی، مزون‌دارها و صنعت برگزار می‌شود. این اقدام به دلیل آن است که صنعتگران بتوانند لباس‌های طراحی شده را انتخاب و به تولید انبوه برسانند به همین دلیل از تمام تولیدکنندگان و مزون‌دارها درخواست می‌کنند که در روزهای برگزاری مسابقه زنده از تولیدات و طراحی‌های شرکت‌کنندگان بازدید کنند. همان طور که پیش از این اعتراض درباره اینکه طراحانی وجود ندارد مطرح است. امیدوارم در این بخش تعامل بین طراح و صنعت‌گر برقرار شود.

دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس بیان کرد: بخش سوم مسابقه زنده نیز به بخش حجاب اختصاص پیدا کرده است که در تاریخ ۱۱ و ۱۲ اسفندماه برگزار و در پایان همان روز داوری‌ در آن بخش انجام می‌شود.

منبع: هنر نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه