در میزگرد «جوانان و ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی» مطرح شد

اشتغال چندین هزار جوان به واسطه پیام‌رسان‌های داخلی در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها/ جریانی در حال فضاسازی علیه توانمندی پیام رسانهای داخلی است

میزگرد «جوانان و ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی» با حضور مدیر دو پیام رسان داخلی و یک کارشناس برای تبیین مشکلات این حوزه و بررسی ظرفیت جوانان کشور در این رابطه برگزار شد.

اشتغال چندین هزار جوان به واسطه پیام‌رسان‌های داخلی در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها/ جریانی در حال فضاسازی علیه توانمندی پیام رسانهای داخلی است

به گزارش هشت دی، میزگرد «جوانان و ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی» با حضور جعفر خورشاد مدیرعامل پیام‌رسان سروش، سهیل تقوی یکی از مدیران پیام‌رسان بله وسیدعلیرضا آل‌‌داود کارشناس فضای مجازی، برگزار شد. در این نشست حول محورهای پیام‌رسان‌های داخلی، اشتغال در پیام‌رسان‌ها، جریان‌های مقابله‌کننده با پیام‌رسان‌های داخلی، شبکه ‌ملی اطلاعات و استقبال مردم از پیام رسان های داخلی بحث شد. آل‌داود به عنوان کارشناس مجری در این نشست حضور یافت.

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، سکویی برای تولید و ارائه محتوا در فضای مجازی

خورشاد:‌ از سال ۹۴ پیام‌رسان سروش به طور رسمی شروع به کار کرد، اما به دلایل فنی و تکنولوژی موفقیت کمی داشت، اما در پی اتفاقات اخیر و فیلتر شدن تلگرام میزان استفاده از این نرم‌افزار ۱۱ درصد افزایش یافت. در حال حاضر نیز برنامه سروش با ابزارهای OPENSORCE در حال فعالیت است. هم اکنون در این پیام‌رسان سروش ۴۵ نفر به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند، اما در صورتی که برنامه توسعه کسب و کار اجرایی شود، حدود چندین هزار نفر در این نرم‌افزار اشتغال پیدا خواهند کرد.

* دولت نباید اجازه ورود همه نرم‌افزارها را به بازار بدهد و باید برای امنیت ورود نرم‌افزارها استاندارد‌هایی را طراحی کند. امیدواریم مجموعه‌ای ایجاد شود که هم به شایعات پایان دهد و هم از نرم‌افزارها حمایت کند.امکانات کسب و کاری از جمله فروش اقلام محصولات، خدمات پرداخت، کرایه تاکسی و … می‌تواند در صورت اجرایی شدن برنامه توسعه کسب وکار در این نرم‌افزار ایجاد شود.درگاه پرداخت نیز نزدیک به ۱۰ ماه است که در این نرم‌افزار وجود دارد.

*در مسئله مقابله با نرم‌افزارهای داخلی برخی جریان‌های سیاسی وجود داشتند که هنوز هم رفع نشده‌اند. در بعد اقتصادی نیز مشکل ما این است که یک استراتژی خاص نداریم از بعد اجتماعی نیز آسیب‌ها را پیش‌بینی نمی‌کنیم و بعد از وارد شدن آسیب به فکر حل آن می‌افتیم. بسترسازی فرهنگی می‌تواند تأثیر زیادی در پذیرش نرم‌افزارهای داخلی داشته باشد بسیاری از مسئولین نیز در این زمینه از نرم‌افزارهای داخلی دفاع کرده‌اند، اما مسئله بعدی آگاه‌سازی مسئولین است چرا که در صورت عدم اطلاع کافی می‌تواند تأثیر منفی در پذیرش پیام‌رسان‌ها داشته باشد.

*راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌تواند سکویی برای تولید و ارائه محتوا در زمینه فضای مجازی باشد. در خصوص اشتغال‌های موجود در تلگرام نیز قطعاً میزان تبلیغات در تلگرام بسیار بالاست و به تبع آن مجموعه‌ای از اشتغال‌های کوچک در آن وجود دارد اما آمارهایی که در خصوص اشتغال‌های این نرم‌افزار گفته می‌شود مبنای علمی و درستی نداشته و شغل‌های کاذب محسوب می‌شوند به علاوه هیچ نظارتی برای سالم و درست بودن این شغل‌ها و محصولات انها وجود ندارد. سوالی که در اینجا وجود دارد این است که قبل از تلگرام برای ابزارهای ارتباطی در حوزه تجارت الکترونیک چه کار کرده‌ایم.

*در خصوص پذیرش پیام‌رسان‌های داخلی در جامعه ابتدا که وارد این سیستم شدیم تصور می‌کردیم این فضا آینده‌دار باشد. امیدواریم به اندازه سهم خود در بازار بتوانیم در این زمینه موفق باشیم. زیرساخت‌های دولت در تجارت الکترونیک در ارتباط با استارت‌آپ‌ها است، در خصوص بحث مارکتینگ نیز اقداماتی انجام دادیم اما متأسفانه با تحریم یک مارکت متوقف شدیم. متأسفانه هیچ قانون صریحی برای استارت‌آپ‌ها در کشور نداریم.

 دسترسی پیام‌رسان‌ها داخلی به اطلاعات کاربران، تفکری غلط است

تقوی: با توجه به خصوصی‌ بودن شرکت‌‌‌ها پیام‌رسان، ایده‌های مختلفی برای کسب و کار در این پیام‌رسان‌‌ها وجود دارد. در نتیجه می توانیم علاوه بر موضوع ارتباطی، مباحث مالی و پرداخت را در آن‌ها ایجاد کنیم و با کمک یکی از بانک‌ها نیز بحث مالی در این نرم‌افزار را راه انداخته‌ایم.

* زمانی که یک سیستم کل در کشور وجود دارد در کنار آن بحث‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مطرح می‌شود که قطعا برای ایجاد تغییر در آن منافع افرادی به خطر می‌افتد و برای آن تغییر مقابله می‌شود. برخی از مسئولین نظام برای رفع این مقابله با پیام‌رسان‌های داخلی و پذیرش محصولات بومی اقداماتی را انجام داده‌اند اما اگر خدمات خوبی در حد نرم‌افزارهای خارجی ارائه دهیم قطعاً مورد پذیرش مردم قرار خواهند گرفت، دولت نیز اگر یک بسترسازی زیرساختی برای نرم‌افزارهای داخلی انجام دهد، می‌تواند در توسعه این نرم‌افزارها کمک بزرگی کند.

* در خصوص دسترسی پیام‌رسان‌های داخلی به اطلاعات افراد باید گفت که بخشی از این موضوع تفکر غلطی است که در میان مردم وجود دارد و علت دیگر آن عدم وجود چنین نرم‌افزارهای در کشور و عدم وجود تجربه آن است. این امر و اعتماد به این پیام‌رسان‌های جدید قدری زمان‌بر است، اما می‌تواند اعتماد مردم را جلب کند. عموم جامعه در صورت دریافت خدمات خوب و تبلیغات برندها جذب پیام‌رسان‌های داخلی می‌شوند.به علاوه رسانه‌ها نیز در  القای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی مؤثر هستند اما اگر این القاء بیش از اندازه باشد اثر بالعکس خواهد داشت.

*بر اساس تعریف موجود در سند شورای عالی فضای مجازی،  شرط شده است که باید شبکه‌های داخلی از لحاظ سرعت، امنیت و قیمت وضعیتی بهتر از شبکه‌های خارجی داشته باشند،‌بهتر است به این تعریف برگردیم یعنی دولت به جای ارائه پهنای باند ارزان به پیام‌رسان‌های خارجی، آن را به پیام‌رسان‌های داخلی ارائه دهد.

* قطعاً‌ در کشور توانایی اجرای پیام‌رسان‌های داخلی را داریم، بحث کسب و کار نیز در این پیام‌رسان‌ها تا کنون وضعیت خوبی داشته و تلاش می‌کنیم آن را ارتقاء دهیم .موضوع کیف پول‌های الکترونیکی نیز از جمله مواردی است که انجام داده‌ایم. در خصوص موضوع هوش مصنوعی نیز قدم‌هایی را برای ارائه خدمات در این زمینه برداشته‌ایم.

 آل‌داود: وجود ضعف شدید قانونی در فضای مجازی

 آل‌داود: جوانان ایرانی قطعا می‌توانند پیام‌رسان‌ها و نرم‌افزارهای داخلی را طراحی کنند. پیام‌رسان‌های داخلی قادر به ارائه بهترین خدمات خواهند بود اما این در صورتی است که دولت نیز زیرساخت‌های لازم را به پیام‌رسان‌ها ارائه دهد. در فضای مجازی دچار یک ضعف شدید قانونی هستیم. اگر این ضعف قانونی برای چارچوب پیام‌رسان‌های خارجی تقویت شود، قطعاً پیام‌رسان‌های داخلی مورد انتخاب مردم قرار خواهند گرفت. مردم استقبال خود را از محصولات و خدمات داخلی ثابت کرده‌اند و باید به آنان سرویس‌هایی در شأن مردم ایران ارائه دهیم.

* فیلترینگ تلگرام یک مزیت داشت و آن آشنا کردن مردم با پیام‌رسان‌های داخلی بود. باید نرم‌افزارهای داخلی، طریق نصب و استفاده از آن‌ها را در جامعه تبلیغ کنیم تا موجب آگاه سازی مردم و پذیرش آن‌‌ها در جامعه شویم.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه