۵ اشتباه رایج در گرفتن تست قند خون

هرگز از الکل برای تمیز کردن انگشت پیش و پس از تست قند خون استفاده نکنید، چون خاصیت خشک‌کننده الکل می‌تواند به شما آسیب برساند

۵ اشتباه رایج در گرفتن تست قند خون
به گزارش ۸دی،بعضی از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند انگشت خودشان را پیش از تست قند خون با کمک دهان تمیز کنند و پس از تست قند خون نیز اصلا توجهی به انگشت‌شان نشان ندهند. با این‌حال، هر دوی این کارها نیز اشتباه است. انتقال ترکیبات درون دهان به انگشت یا هر چیز دیگری که با انگشت تماس داشته است، تست قند خون را خراب می‌کند.
۱. انتخاب ناحیه نامناسب در نوک انگشت
بعضی از متخصصان می‌گویند که بزرگ‌ترین اشتباه افراد مبتلا به بیماری دیابت، انتخاب قسمتی از انگشت برای تست قند خون است که دقیقا عصب‌ها در همان نقطه قرار دارند. درواقع، همین ویژگی باعث می‌شود که نوک انگشت، حساس‌ترین قسمت از دست‌ باشد و انجام دادن تست قند خون در این قسمت نیز به احساس درد منجر شود.
راه‌حل: دست‌های خودتان را به همدیگر متصل کنید، طوری که نوک انگشت‌ها روی همدیگر قرار بگیرند. بعد تست قند خون را روی لبه‌هایی از انگشت انجام بدهید که قابل مشاهده هستند. انجام دادن تست قند خون روی لبه‌های انگشت واقعا درد کمتری دارد، چون موقع لمس اشیاء و انجام دادن کارها، کمتر در معرض تماس قرار می‌گیرد.
۲. تمیز کردن انگشت به شیوه نادرست
هرگز از الکل برای تمیز کردن انگشت پیش و پس از تست قند خون استفاده نکنید، چون خاصیت خشک‌کننده الکل می‌تواند به شما آسیب برساند. بعضی از افراد نیز فکر می‌کنند که می‌توانند انگشت خودشان را پیش از تست قند خون با کمک دهان تمیز کنند و پس از تست قند خون نیز اصلا توجهی به انگشت‌شان نشان ندهند. با این‌ حال، هر دوی این کارها نیز اشتباه است. انتقال پیدا کردن ترکیبات درون دهان به انگشت یا هر چیز دیگری که با انگشت تماس داشته است، تست قند خون را خراب می‌کند.
یکی از مطالعات Diabetes Care نشان می‌دهد که میان قطره اول و قطره دوم خون گرفته‌شده از دست‌های آلوده، بیشتر از ۱۰ درصد تفاوت وجود دارد و تماس انگشت با میوه نیز نتیجه تست قند خون را شدیدا تغییر می‌دهد.
راه‌حل: اگر می‌خواهید که تست قند خون را از نظر کیفی ارتقا بدهید، حتما پیش از انجام دادن این تست، دست‌های خودتان را با کمک آب گرم و صابون بشویید و آن‌ها را کاملا خشک کنید.
۳. استفاده مداوم از یک انگشت
بیشتر بیماران دیابتی از یک انگشت ثابت و همیشگی برای تست قند خون کمک می‌گیرند. با این‌ حال، استفاده از دیگر انگشتان دست هم بهتر است و هم احساس آزردگی را کاهش می‌دهد.
راه‌حل: هر روز یا هر دفعه از یک انگشت دیگر برای تست قند خون کمک بگیرید. کمک گرفتن از همه انگشتان، روند بهبودی انگشت‌ها را تقویت می‌کند و همچنین درد ناشی از تکرار تست روی یک انگشت را کاهش می‌دهد.
۴. نداشتن اطلاعات درباره گلوکزسنج
امروزه گلوکزسنج‌ها دارای دقت و کیفیت بالایی هستند و استفاده از آن‌ها واقعا نسبت به دوره‌های قبلی راحت‌تر است. با این‌ حال، شما باید دقت گلوکزسنج را به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید و دستورالعمل‌های کارخانه تولیدکننده را جدی بگیرید. همچنین باید نکات ضروری برای استفاده صحیح از آن را بدانید و به‌ درستی از آن مراقبت کنید. همچنین، باید بدانید که پیام‌های خطای این دستگاه‌ها دقیقا چه معنایی دارند.
راه‌حل: اگر نمی‌توانید این کارها را به‌ خوبی و به‌درستی انجام بدهید، حتما از پزشک خودتان کمک بگیرید.
۵. تست قند خون بلافاصله پس از خوردن غذا
داشتن آگاهی کافی درباره زمان مناسب برای تست قند خون می‌تواند به کنترل و مدیریت بیماری دیابت کمک کند. بیشتر افراد تمایل دارند که قند خون را نیم ساعت یا یک ساعت پس از خوردن غذا تست کنند، اما این زمان به نظر متخصصان اصلا مناسب نیست. دلیلش هم این است که تست قند خون بلافاصله پس از خوردن غذا یا خوراکی، نتیجه اشتباه را به شما اعلام می‌کند.
راه‌حل: قند خون را ناشتا تست کنید و این تست را قبل از هر وعده غذایی تکرار کنید. پس از خوردن غذا نیز حداقل باید ۲ ساعت برای تست بعدی منتظر بمانید.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه