از تقدیر رهبر تا تخریب ضد نظام/ فیلمی که سینمای دفاع مقدس را متحول کرد

اکنون این سوال پیش می آید که چه چیزی در فیلم “چ” وجود دارد که برخی از داخل و معاندین در خارج از کشور این فیلم و کارگردان آن را به شدت تخریب می کنند؟

از تقدیر رهبر تا تخریب ضد نظام/ فیلمی که سینمای دفاع مقدس را متحول کرد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از دانا ،چ نام فیلمی به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و محصول سال ۱۳۹۲ است. این فیلم داستان ۲ روز از زندگی شهید مصطفی چمران از روز ۲۵ تا ۲۷ مرداد ۱۳۵۸ را در پاوه به تصویر می‌کشد.

روزهایی که امام خمینی در فرمانی، مهلت ۲۴ ساعته‌ای به دولت و ارتش داد تا حصر پاوه را بشکنند و منطقه را از وجود نیروهای کوموله و دموکرات پاکسازی کنند.

فریبرز عرب‌نیا، مریلا زارعی، سعید راد، بابک حمیدیان،‌ مهدی سلطانی سروستانی، امیررضا دلاوری، اسماعیل سلطانیان و … از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم «چ» در سینماهای آزادی، فرهنگ، ایران، ماندانا، عصر جدید، کیان، حافظ، مرکزی، کارون، شکوفه، زندگی، ملت، تماشا، راگا، شاهد، سپیده، موزه سینما، برج میلاد، پایتخت، فرهنگسرای بهاران، فرهنگسرای خانواده در حال اکران است.

علی شیرازی منتقد سینما درباره فیلم نوشت: «بیش‌تر مسائل سال­‌های اول انقلاب و به ویژه دهه‌ی شصت، در سینما و تلویزیون هم‌چنان بکر و دست‌نخورده هستند و این بار، حاتمی‌کیا فرصت، تجهیزات و امکانات خوبی پیدا کرده تا به یکی از آن­‌ها (کردستان و پاوه) بپردازد.

وی افزوده است: او هم به لحاظ تکنیکی و سینمایی تقریباً چیزی کم نگذاشته و پس از سه دهه تجربه‌ی فیلم‌سازی، یکی از آثار قابل دفاع جنگی سینمای وطنی را عرضه کرده است؛ اما این برتری فقط به ساخت خوب صحنه­‌های جنگی و هدایت درست عوامل و صحنه­‌ای کم‌سابقه در سینمای ایران مانند سقوط و انهدام تدریجی هلی‌کوپتر محدود مانده؛ چرا که فیلم‌ساز در برابر شخصیت‌ها و موضوع انقلابی فیلمش کاملاً «انقلابی» عمل کرده است.

اگرچه فیلم «چ» به خاطر مسائل حاشیه ای نتوانست به عنوان بهترین فیلم در جشنواره فجر انتخاب شود؛ اما این فیلم  بعد از گذشت یک هفته از اکران آن در سینماهای تهران ۹۰ میلیون تومان فروش داشت.

فیلم “چ” به خاطر داشتن یک کارگردان انقلابی نتوانست در میان اپوزیسیون مورد توجه واقع شود و این فیلم در فاصله کوتاهی مورد نقد تعداد زیادی از شبکه های اپوزیسیون قرار گرفت.

این درحالی بود که فرزندان شهدا و تعداد زیادی از دانشجویان در مراسم های مختلف از ابراهیم حاتمی کیا به خاطر ساخت این فیلم تشکر کردند.

همچنین سردار “احمد حق طلب” رئیس سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در سپاه و بسیج از تمجید رهبر معظم انقلاب از فیلم “چ” خبر داد و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با مسئولین راهیان نور کل کشور از فیلمی که اخیرا در خصوص حادثه پاوه ساخته شده بود، تجلیل به عمل آورند.

وی افزود: ایشان تاکید داشتند که بازگویی حوادث مهم دفاع مقدس در شرایط فعلی، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است و فیلم “چ” به خوبی توانست که ابعاد اتفاقات آن روزهای پاوه و ایثارگری‌ها و دلاورمردی‌های مردم را به تصویر بکشد.

اکنون این سوال پیش می آید که چه چیزی در فیلم “چ” وجود دارد که برخی از داخل و معاندین در خارج از کشور این فیلم و کارگردان آن را به شدت تخریب می کنند؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه