آیت الله نوری همدانی: متحد نشویم، فلسطین را از جهان اسلام جدا می کنند

وی روز شنبه در دیدار با هیاتی از استادان برجسته هند در قم، اتحاد میان مسلمانان را دستوری اسلامی و آرزوی ایران دانست و افزود: همه باید متحد بوده، به مظلومان و مستضعفان کمک کنیم و در برابر ظالمان متحد باشیم.

آیت الله نوری همدانی: متحد نشویم، فلسطین را از جهان اسلام جدا می کنند

به گزارش ۸دی،این مرجع تقلید با انتقاد از تمایل برخی سیاستمداران و سران کشورهای اسلامی به آمریکا، انگلیس و صهیونیست ها، گفت: در ایران، امام(ره) و رهبرمعظم انقلاب مردم را متحد و بیدار و با حرکت مردم استبداد و استکبار را در داخل و خارج قلع و قمع کردند و باید این حرکت و بیداری مردمی در تمام کشورهای اسلامی الگو شود.
وی جمهوری اسلامی را مردمی ترین حکومت جهان دانست و افزود: هیچ حکومتی مانند ایران از پشتیبانی مردمی برخوردار نیست و این باعث قدرت جمهوی اسلامی در منطه و جهان شده است.
آیت الله نوری همدانی با تاکید بر الگوگیری کشورهای اسلامی از انقلاب و بیداری مردم ایران در برابر استکبار و استبداد گفت: باید با گرفتن قدس عظمت اسلام را در دنیا تجدید کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر این که اسلام سرچشمه بسیاری از علوم است افزود: بسیاری از اصطلاحات علوم ریاضی، پزشکی، نجوم، تاریخ، فلسفه، جغرافیا و بسیاری از علوم دیگر ریشه عربی دارد و با توجه به این که عربی، زبان اسلام و قرآن است این امر نشان می دهد که سرچشمه علم اسلام و قرآن است.
آیت الله نوری همدانی با تاکید بر این که همواره علوم اسلامی با توحید همراه بوده است، گفت: در گذشته همه علوم از آیات و قدرت حکمت خدا سرچشمه گرفته و ریشه توحیدی داشته ولی در قرن های اخیر تلاش هایی برای سکولارکردن علوم انجام داده اند که این یکی از مصیبت هایی است که برای علوم و دانشگاه ها پیش آمده است.
وی تاریخ را شاهدی بر دستاوردها و جایگاه والای علمی اسلام دانست و گفت: در زمانی که در هیچ جای دنیا کتابخانه، دانشگاه و دانشمندی وجود نداشت، عالمان برجسته و دانشگاه های بزرگ در شهرهای اسلامی وجود داشت که این نشان می دهد که بنیان گذار همه این علوم، اسلام است.
این مرجع تقلید با بیان این که در اسلام علم با عمل توام و همراه است افزود: بر ما لازم است تا مجد و عظمت اسلام را دوباره زنده، احیا و عملی کنیم.
وی در ادامه با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه ادامه داد: خداوند این پیمان را از علما گرفته که هرگز در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان ساکت ننشینند.
آیت الله نوری همدانی با تاکید بر این که امروز، روزی نیست که علما آرام بنشیننند و نسبت به نقشه های دشمنان علیه اسلام ساکت بمانند، به وضعیت کشورهای مختلف اسلامی از جمله بحرین، عراق، افغانستان، سوریه و یمن اشاره کرد و گفت: امروز روز وحدت و اتحاد مسلمانان جهان است، باید با اتحاد بر دشمنان اسلام غالب شویم.
وی در ادامه با اشاره به سفر خود به هندوستان گفت: در اوایل انقلاب به نمایندگی از امام خمینی(ره) به هندوستان و کشورهای منطقه سفر کردم. در این مسافرت که ۲ ماه به طول انجامید از دهلی نور، حیدرآباد و شهرهای مختلف هندوستان بازدید و از نزدیک نسبت به فرهنگ این کشور آشنا هستم.
این مرجع تقلید، هند را دارای دانشمندان بزرگ، فرهنگ عالیه و مردمانی باصفا و میهمان نواز دانست و تاکید کرد: زمانی که به شهرهای هندوستان مراجعه می کردیم، استقبال مردم خارج از وصف بود و این نشان از مهمان نوازی، صفا و صمیمت مردم این کشور دارد.

** رئیس بخش مطالعات اسلامی دانشگاه جامع اسلامی دهلی نو نیز در این دیدار با معرفی اجمالی این دانشگاه گفت: دانشگاه ملی اسلامی دهلی نو با ۹۳ سال سابقه، مورد توجه پارلمان این کشور است که از ابتدا دارای رشته مطالعات اسلامی و الهیات اسلامی بوده است.
پروفشور محمد اسحاق، تمرکز دانشگاه جامع اسلامی دهلی را بر مسائل تاریخی دانست و گفت: در این دانشگاه به یک فرقه خاص تمرکز نشده و تمام فرق و مذاهب اسلامی مورد مطالعه قرار می گیرد و به فرهنگ و تمدن اسلامی توجه ویژه ای شده است.
وی افزود: توسعه علوم اسلامی، فلسفه اسلامی، اسلام در هند و ایران در دوره صفویه، از جمله رشته ها و سرفصل های مطالعاتی دانشگاه جامع اسلامی دهلی در هند است.
این دانشمندان هندی برای شرکت در سمینار بین المللی «وحدت؛ پیش شرط تمدن نوین اسلامی» که فردا یکشنبه در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می شود به ایران سفر کرده اند.
این هیات هندی در سفر یک روزه خود به قم علاوه بر دیدار با آیت الله نوری همدانی، از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور نیز بازدید کرده و در ادامه به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف شدند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه