در بیست و نهمین جلسه شورا؛

بودجه سال ۹۷ شهردار رشت تصویب شد/ اعمال محدودیت های ترافیکی در هسته مرکزی شهر 

صبح امروز کلیات بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت با حضور شهردار رشت تصویب شد و جزییات این بودجه در بخش عمرانی در کمیسیون های تخصصی شورا بررسی می شود.

بودجه سال ۹۷ شهردار رشت تصویب شد/ اعمال محدودیت های ترافیکی در هسته مرکزی شهر 

به گزارش۸دی، صبح امروز ۳۰ بهمن ماه، بیست و نهمین جلسه شورای شهر رشت در تالار شورا برگزار شد. کلیات بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت با حضور شهردار رشت تصویب شد و مقرر شد جزییات بودجه در بخش عمرانی در کمیسیون های تخصصی شورا بررسی گردد.

رئیس شورای شهر رشت در ابتدای جلسه، سالروز شهادت فاطمه زهرا (س) و واقعه سقوط هواپیمای مسافر بری را تسلیت گفت و اظهار کرد: امیدوارم عزاداری ها مورد قبول درگاه احدیت قرار گیرد.

امیر حسین علوی ابراز کرد: با تلاش اعضای شورا کلیات بودجه سال آتی در کمیسیون های تخصصی شورا بررسی و امروز تصویب می شود.

وی اضافه کرد: در بدو شروع شورای پنجم فضای امیدواری بین مردم و مسئولان ایجاد شد تا این شورا که با رای قابل توجهی انتخاب شدند، بتواند بهتر و توانمند تر از گذشته گام بردارد. اما بعضا دیده شده برخی رسانه ها در انعکاس مطالبی که مطرح می شود، مطالبی می نویسند و تحلیل های نادرستی ارایه می دهند. شاید عمدی است که مطالب به صورت وارونه و ناقص منعکس می شود. البته بنده مطمنم غالب دوستان رسانه ای عمدی در کار ندارند. از دوستان رسانه ای می خواهم در انعکاس مطالب شورا و شهرداری دقت به خرج دهند.

علوی چند نمونه را بیان کرد و افزود: شورای شهر با لحاظ نمودن شرایط شهروندان از یک سو و تاکسیرانان، لایحه نرخ کرایه تاکسی را مسیر به مسیر بررسی نمود و پیشنهاد خود را اریه داد تا ضمن رعایت عدالت به دقت مسیرها قیمت گذاری شود. و یا در مورد تفریغ بودجه، رئیس محترم کمیسیون بودجه صحبتی در مورد تفریغ بودجه در دوره قبل شورا گفتند که باز نادرست در رسانه ها منعکس شد و تیتر زدند که رئیس کمیسیون بودجه گفته من مشکلات دوره کارکرد رئیس فعلی شورا را در دوره ریاست کمیسیون بودجه دور چهارم نمی پذیرم!

و یا در مورد بحران برف، بنده از آمادگی مدیریت شهری و نیروهای خدمات شهری برای بحران پیش بینی شده برف تشکر کردم که رسانه ها نوشتند، بحرانی نبوده که شایسته تقدیر باشد!

رئیس شورا تاکید کرد: این تحلیل های نادرست شاید ناشی از استنباط اشتباه بوده است. از خبرنگاران محترم می خواهم، نهایت دقت در انعکاس مطالب را داشته باشند اعضای شورا تمام وقت در خدمت مردم هستند و در عرصه های مدیریت شهری حضور دارند. افرادی که فکر می کنند با نوشتن مطالب وارونه و یا نوشتن مواردی که مغرضانه مطرح می شود، می توانند سرعت گیری برای شورای شهر ایجاد نمایند، در اشتباهند.

علوی به تشکیل جلساتی با عنوان میز خدمت در مساجد محلات اشاره نمود و اظهار کرد: اتفاقی که در هفته گذشته افتاد، انعکاس خوبی داشت و پیشنهاد بنده بود که دیگر همکاران نیز در عمق محلات حضور پیدا کنند. استدعا داشتم برای همراهی دیگر اعضا و تداوم میز خدمت در محلات. اما اینکه برخی رسانه ها مطالبی می نویسند و به موضوعات دیگری نسبت می دهند، ان شالله که کسی پشت این حرف ها نیست. اما اگر نیت این است که سرعت گیر خدمت شورا باشد، این اتفاق نمی افتد. بنابراین تاکید می کنم این افرادف وقت خود و مردم را نگیرند، زیرا چنین تحلیل هایی اتفاقا موجب تداوم و سرعت بیشتر ما در خدمت رسانی می شود.

منشی شورا، در نطق پیش از دستور ، شهادت فاطمه زهرا و سقوط هواپیمای مسافربری را تسلیت گفت. محمد حسن علیپور با اشاره به انتصاب مدیران در شهرداری اظهار کرد: شهردار باید در انتخاب مدیران استقلا داشته باشد. اینکه برخی افرادی را معرفی کنند که شایستگی این جایگاه را ندارند، صحصح نیست. افرادی که سکان دار مسئولیتی در شهرداری می شوند ولی توان اجرایی ندارند، موجب نارضایتی شهروندان می شود.

عضو هیات رئیسه شورا افزود: دنبال شبکه سازی نباشیم و انتخاب مدیران را بر عهده خود شهردار بگذاریم و شهردار هم باید پاسخگو باشد این انتخاب ها بر اساس چه معیار و ملاکی بوده است.

علیپور همچنین از شهردر رشت به جهت تسویه حساب معوقات کارگران خدمات شهری تقدیر کرد و ابراز کرد: این نیروها خط قرمز اعضای شورا هستند و می خوایهم عیدی و پاداش این نیروها تا پیش از سال نو به تمامی پرداخت شود.

اسماعیل حاجی پور نیز در نطق پیش از دستور جلسه، اصحاب رسانه را نور چشمان شورا توصیف کرد و گفت: با این حال این نور چشمان گاهی برای چشمان، دردسر درست می کنند.

عضو شورا خطاب به اصحاب رسانه ابراز کرد: مثل آیینه باشید و آنچه واقعیت است منعکس کنید. قلم به قدری ارزشمند است که خداوند در قرآن به آن سوگند یاد شده است. ما دیگر امتحان خود را پس داده ایم مردم به ما اعتماد کرده و به ما رای دادند. روزی که ما سوگند یادکردیم که امانت دار باشیم، مطمئنا مراقب اعمال خود هستیم شاید دیگر فرصتی نداشته باشیم. سعی کنید واقعیت ها را منعکس کرده و خدا را درنظر بگیرد.

وی تصریح کرد: امیدوارم این نحوه انعکاس عمدی نباشد، این نوشتن ها مسئولیت دارد. مطلبی را در مورد مرکز کنترل ترافیک یکی از سایت ها منتشر کرد، که خلاف واقع بود. روزی که مرکز کنترل ترافیک افتتاح شد گفتم که از ۵سال پیش افرادی کاری را شروع کردند و امروز به نتیجه رسید و بی انصافی است که بگویم در همین چند ماه و با تلاش کمیسیون ترافیک شورای پنجم این مرکز احداث و تجهیز شده است. بخشی از کار از دور قبل شروع شد و بخش عمده را که کمیته پایش نمی پذیرفت که حتما باید در راهبر استقلال سرور داشته باشیم، با رایزنی ها در این دور ممکن گشت. شهرداری بالغ بر ۵۶۰میلیون تومان برای استقرار این سرور هزینه کرد. اگر تک تک اعضای شورا همراهی نمی کردند ایجاد نمی شود.

۵۶۰ میلیون تومان شهردری به پلیس راهور کمک کرد و مرکز کنترل راهور را افتتاح کردیم که اگر مال شهرداری و راهور باهم لینک نمی شد، نیروی انتظامی برای صدور کد گذر واژه با شهرداری همکاری نمی کرد.

حاجی پور ادامه داد: رسانه ها از صفر تا صد حرفهای ما را بنویسید. اولا هیچ افتتاحیه ای در گذشته صورت نگرفته بود که مراسمی برگزار شود. یک اتقاق خالی بدون تجهیزات احداث شده بود که بارها مسئولان از آن بازدید کردند. اکنون یک سیستم کامل و تجهیز شده در مرکز کنترل ترافیک داریم. رسانه ها بروند عکس بگیرند و به مردم اطلاع دهند و انهایی که اطلاع هم ندارند و اطلاع غلط می دهند بروند و با دقت موضوع را بررسی کنند.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا تاکید کرد: رسانه ای که اشتباه نوشته، شجاعت داشته باشد و اگر گزارش اشتباهی داده برود و پس از بررسی اصلاح کند.

وی همچنین اظهار کرد: ۱۲ ساعت وضعیت رعایت قوانین توسط مرکز کنترل ترافیک بررسی و پایش شد. بالای ۵۰۰۰مورد تخلف داشتیم ۲۵۰ مورد ثبت تخلف از چراغ قرمز است. البته فعلا اعمال قانون نمی شود از ۱۵ اسفند ۹۶ به بعد تخلفات ثبت و اعمال قانون می شود. با توجه به قرارداد با ناجا، به زودی بصورت تبلیغات گسترده اطلاع رسانی می شود و انتظار از مردم داریم که رعایت مقررات نمایند. نظم ترافیکی و احترام به حقوق دیگران برای ما مهم است.

حاجی پور افزود: از تاریخ یاد شده، هرکس متخلف شود بلافاصله با ذکر محل تخلف، نوع تخلف و میزان جریمه به متخلف پیامک ارسال می شود.

وی ضمن تقدیر از اطلاع رسانی درست و شفاف رسانه ها تصریح کرد: رسانه ها پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند و امیدواریم این پل با ارایه اطلاعات غلط خراب نشود.

احمد رمضانپور، نیز در نطق پیش از دستور جلسه، ضمن تقدیر از کمیسیون ترافیک و ریاست این کمیسیون در راه اندازی مرکز کنترل ترافیک گفت: بنده از این مرکز بارها بازدید کردم و میزان پیشرفت را بررسی کرده ام.

عضو شورا گفت: خدمت برای مردم نباید موجب شود به حرف های غیر واقع دیگران توجه کرد.

وی در مورد طرح تفصیلی شهر رشت و اشکالات این طرح توضیحاتی ارایه اد و گفت: در بیش از ۸۰درصد ابلاغیه ها همخوان با وضعیت بومی و ساخت و ساز رشت ندارد و طرحی که مردم نپذیرند در نطفه محکوم به شکست است.

رمضانپور برخی از معایب این طرح را برشمرد و اظهار کرد: تنها مزیت بحث تجاری و مسکونی بوده که هرچند در ذات خود مشکلاتی هم دارد. اولین بحث، لزوم اتخاذ سیاست افزایش تراکم ساختمانی است. بر اساس مصوبه هیات وزیران ، باتوجه به معضلات مسکونی سطح را اشغال نکرده و در ارتفاع و تراکم برای استان های شمالی مجوز صادر شود.

وی ادامه داد: عدم توجه به وضعیت فیزیکی املاک هم نشان می دهد وضعیت فیزیکی املاک بررسی نشده است. در استان های مرکزی بر اساس زمین تفکیکی لحاظ شده اما در گیلان استاندار تفکیک در قطعات صورت نگرفته است.

رمضانپور افزود: عدم توجه به وضع موجود اشکال دیگری است که مثلا یک منطقه مسکونی اعلام شده، فضای سبز دیده شده است. عدم پیوند طرح جدید و قدیم، مجوز طبقات پایین تر برای نوسازی جدید، عدم آموزش قبل از اجرای طرح نیز از دیگر اشکالات است و سلیقه ای در مناطق اجرا می شود. تعجیل در اجرای طرح که شرایط جدید و قدیم لحاظ نشده و حقوق شهروندان تضییع می شود. پلاک های که در بر تجاری باید باشد، مسکونی دیده شده و در کوچه ۸متری تجاری دیده شده است و این تعارض است.

عضو شورا ادامه داد: بی توجهی به اقتصاد شهر نیز در طرح تفصیلی جدید دیده می شود و همین مانعی برای حضور سرمایه گذار است. با اجرای این طرح صدور پروانه هم کاهش یافته و به اقتصاد شهر لطمه می زند. همچنین در برخی ازبندها شرایطی هست که سازنده به سمت خلاف سازی می رود. و یا در خیابان تختی همه ویلایی دیده شده است. عضو شورا ادامه داد: سازندگانی که در خیابان تختی قبلا بلندمرتبه ساخته اند در این محور چه باید کنند! عدم توجه به بافت فرسوده و طولانی شدن بروکراسی صدور پروانه از دیگر اشکالات این طرح است و باید با اصلاحاتی شرایط را بهبود بخشید.

در این جلسه همچنین طرح الزام شهرداری برای معرفی مودیان به بانک های عامل برای پرداخت دیون اعلام وصول شد. این طرح که مورد موافقت کمیسیون های عمران و بودجه قرار گرفت، استفاده از تسهیلات برای مودیانی که رای های صدور پروانه و ماده صد دارند، این امکان را می دهد که بخصوص برای سازندگان کم برخوردار بدون پیش پرداخت بتوانند از تسهیلات بانک عامل استفاده کنند.

رئیس کمیسیون عمران شورا در مورد این طرح توضیحاتی داد و گفت: محدوده سکونت گاه های غیر رسمی ما مشخص است و در این بخش که ۶ منطقه مشخص هست، شاهد ساخت و سازهای بدون مجوز هستیم که اقشار کم برخوردار هم ساکن ان هستند. رضا رسولی افزود: در حال حاضر ۲۰۰۰ ملک در کمیسیون ماده صد هست که برای انها رای تخریب صادر شده است. ضمن احترام به رای این کمیسیون ولی باید فکری به حال این وضع نمود درواقع ۱درصد بناهای ساخته شده باید تخریب شود! بنابراین این طرح کمک می کند که وضعیت کنونی بهبود یابد.

تصویب لایحه بودجه سال آتی، لایحه دیگر مصوب شده در صحن امروز شورا بود. رئیس شورا ضمن تقدیر از همراهی اعضای شورا در بررسی لایحه بودجه گفت: بودجه پیشنهادی ۹۹۲ میلیارد تومان بود و ۳میلیارد تومان به کد درآمدی منطقه ۴ اضافه شده است.

علوی دیگر اصلاحات صورت گرفته در کدهای بودجه را قرایت کرد و افزود: تغییرات زیادی در کدهای بودجه صورت نگرفته است. تخصیص ۳۰۰ میلیون بودجه برای روابط عمومی شورا زیر مجموعه هزینه روابط عمومی شهرداری، واگذاری خدمات اداری و شهری با رعایت حقوق کارگران که افزایش براوردی داشتیم، تامین اعتبار بودجه شورا که ۱۲ و ۷۰۰ که سقف ان بود مصوب شد، کمک به موسسات سقف آن افزایش یافت و تکمیل ساخت رصد خانه در بودجه کمسییون فرهنگی شورا از موراد اصلاح شده در لایحه بودجه بود.

رضا رسولی گفت: بودجه می تواند گام بلندی باشد بشرط انکه به تحقق بودجه دست یابیم ولی پیوست هایی نیاز دارد خصوصا در حوزه ساخت و ساز نیازمند سیاست گذاری هایی هستیم که درآمدزایی نماید.

عضو شورا افزود: تصویب لایحه تنها شروع کار است و شهردار و اعضای شورا همراه با هم می باید برای درآمدزایی تلاش کنند. و مدیران مناطق برای درآمدزایی مناطق تلاش نمایند.

رمضانپور نیز ضمن تقدیر از شهردار و مدیران درآمد شهرداری و بودجه در تدوین این لایحه گفت: از مجموع درآمد مناطق و سازمانها و بخش هایی که به کمیسیون ماده صد و ۷۷ مربوط است، رقمی دیده شده و بودجه نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است. اما با رکود ساخت و ساز و وضعیت اقتصادی کشور آیا می توان به این درآمد دست یافت.

عضو شورا به ۳کد درآمدی ویژه دریافت وام، سود سرمایه گذاری و فروش املاک اشاره نمود و در مقایسه با جذب این میزان درآمد از کدهای یاد شده در سال جاری گفت: امسال تنها ۵میلیارد وام دریافت شده است و با کسری بودجه کدهای یاد شده با رقم بیشتر لحاظ شده است. شهردار چه تضمینی برای تحقق این کدها دارد.

وی خواستار کاهش بودجه شد و ابراز کرد: البته تحقق کامل بودجه افتخار است اما بودجه سال گذشته که تنها ۳۷درصد محقق شده، امسال افزایش دهیم. افتخار زمانی است که بودجه محقق شود. شهردار این شجاعت را بخرج دهد و بودجه را ۸۰۰میلیارد ببندد. اگر بنده از توضیحات شهردر قانع نشوم، قطعا رای به بودجه نمی دهم ولی اگر بودجه تصویب شود، از آن حمایت می کنم.

حامد عبدالهی نیز خواستار نظارت بر هزینه کرد شهرداری شد و افزود: پروژه های عمرانی باید اولویت بندی شده وبه شورا گزارش شود و کدهای درآمدی مربوط به اجرای هر پروژه تا محقق نشده است، پروژه جدید اجرا نشود.

محمد حسن عاقل منش نیز اظهار کرد: هرچند نگران تحقق بودجه پیشنهادی هستمف اما بنظر می رسد به چند دلیل می توانیم به این بودجه اعتماد نماییم. در سال ۹۶ جابجایی دو شورا و رفتن شهردار و بودن سرپرست و جابجایی مدیران مناطق را داشتیم که موجب شد نتوانستیم بودجه را محقق نماییم.

عضو شورا تاکید کردک باید به شهردار اعتماد کرد و کسب چنین درآمدی دور از دسترس نیست بشرط آنکه در هزینه کرد بودجه عجله نکنیم و نظارت نماییم.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری ابراز کرد: ما در عدالت عقب ماندگی داریم و در حوزه مدیریت شهری نتوانستیم به مناطق کم برخوردار رسیدگی کنیم. این مهم می تواند راهگشا باشد تا در محلات کم برخوردار با احداث مکان های ورزشی و فرهنگی و دیگر خدمات شهری به شهروندان خدمت نماییم.

فاطمه شیرزاد نیز گفت: نگرانی حوزه زیست محیطی و ترافیکی باید سرلوحه بودجه قرار گیرد. عضو شورا بر انضابط مالی در شهرداری تاکید کرد و افزود: در اجرای پروژه ها باید این انضابط بخصوص در حوزه عمرانی و خدمات شهری صورت گیرد.

وی بر دریافت اعتبار دولتی در اجرای پروژه های عمرانی هم تاکید کرد و افزود: اعتبار حوزه پسماند موجب نگرانی است. در شش ماهه دوم سال این اعتبار تزریق می شود و اگر ساماندهی لندفیل سراوان و احیای رودخانه ها برای نیمه دوم سال بماند و منوط به دریافت اعتبار دولتی باشد، با وعده شما فاصله دارد امیدواریم تلاش بیشتری برای رضایتمندی شهروندان گردد.

پس از اظهارات اعضای شورا و در حضور شهردار کلیات لایحه بودجه به تصویب اعضای شورا رسید و مقرر شد جزییات کدهای بودجه عمرانی بررسی گردد.

طرح رینگ کمربندی شهر و بی ار تی در صحن شورا بررسی شد.

شهردار رشت ضمن تقدیر از اعضای شورا در تصویب لایحه بودجه گفت: امیدواریم برای اجرای پروژه های خاص مصوب از شورا بگیریم تا زمان اجرا را از دست ندهیم.

نصرتی با اشاره به بررسی طرح های ترافیکی در شورای ترافیک استان اظهار کرد: یک طرفه شدن خیابان های نیاز به مصوب شورای ترافیک دارد قرار بود کار تصویب نهایی برای برداشتن چراغ چهارراه ها و ایجاد دو رینگ یک طرفه ( در هسته مرکزی شهر با محوریت چهارراه میکاییل) در این شورا بررسی گردد. رینگ چهارراه میکاییل شبیه ۸ انگلیسی که پیمایش میدانی آن با پلیس صورت گرفته است .

در بافت مرکزی داشته باشیم و یک تسهیلات عبور و مرور قبل سال نو ایجاد گردد. در این طرح ۸۰۰ متر از نرده های بی ار تی هم جمع شود اما با یک واکنش هایی روبرو شدیم که هفته قبل مکاتبه جهت اطلاع با استانداری انجام شد که کل نرده ها را جمع کنیم. بدون بحث دو رینگ نرده ها جمع شود بر اساس مصوب شورای عالی و وزیر کشور و شیوه دیگر این است که ظرف چند روز مصوبه این دو رینگ را از شورای ترافیک بگیریم که هرکدام مصوب بگیرید، موفق خواهیم بود.

مشاوره این پروژه در مورد طرح ایجاد رینگ در هسته مرکزی توضیحاتی ارایه داد .

جمشید پور معاون ترافیک شهرداری نیز گفت: دو رینگ از میکاییل بسمت مطهری یک طرفه می شود. خودروهایی که به سمت صیقلان می آیند، می توانند ادامه دهند ولی عکس ان به سمت حاجی آباد می رود در این ممنوعیت های ترافیکی که با حفظ میدان فرهنگ هست، چراغ های راهنمایی حذف شده و محورهای پرستار وتوتونکاران با اعمال محدودیت هایی یک طرفه می شوند. اتوبوس ها نیز در رینگ باقی می ماند ولی بخشی هایی از نرده های بی ار تی و یا همه آن با مصوبه شورای ترافیک حذف می شود و همه خودروها با کاهش زمان سفر در لوپ جایج آباد، توتونکاران به گردش خود ادامه می دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه