آخرین وضعیت پرونده جاسوسی در پوشش فعالیت محیط زیستی

رئیس کل دادگستری استان تهران آخرین وضعیت پرونده جاسوسی در قالب فعالیت های محیط زیستی را تشریح کرد.

آخرین وضعیت پرونده جاسوسی در پوشش فعالیت محیط زیستی

به گزارش هشت دی،غلامحسین اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده جاسوسی در قالب فعالیت های محیط زیستی گفت: این پرونده همچنان در دادسرا است و به دادگاه ارسال نشده است.

بازپرس تشخیص دهنده بازداشت افراد جدید است   

وی در  پاسخ به این سئوال که آیا هلاوه بر بازداشتی های اخیر در این پرونده شاهد افزایش بازداشتی ها خواهیم بود، گفت: در این پرونده گزارشات و موضوعاتی مطرح شده که نام افراد دیگر هم به جز افرادی که ابتدا بازداشت شده بودند، مطرح بود. بازپرس پرونده در این رابطه تصمیم‌گیرنده است.

پرونده در مرحله‌ بررسی ادله است

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: در حال حاضر این پرونده در مرحله بررسی ادله قرار دارد. با توجه به اینکه پرونده در مرحله مقدماتی قرار دارد نمی توان جزییات بیشتر را گفت.

نوزدهم دی ماه سال جاری حسب گزارش کتبی یکی از نهادهای امنیتی که به دادسرای شهید مقدس ارجاع شده است، به موجب دستورات قضایی و با آغاز تحقیقات انجام شده، مشخص شد متهمان پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد ماموریت های سه گانه ای را شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه های موشکی کشور، دنبال می کرده اند؛ در تحقیقات انجام شده برخی متهمان به انجام سفرهای متعدد به سرزمینهای اشغالی از جمله به منظور شرکت در کنفرانس منارید که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان کرده اند که هدف کلی پروژه مشترک سازمان سیا و موساد، ایجاد بحران در برخی از حوزه های زیست محیطی ایران بوده و اطلاعات جمع آوری شده از طریق عوامل پنهان به آمریکا انتقال می یافته و در همین راستا دو نفر از افسران سازمان اطلاعات آمریکا با هویت معلوم در پوشش های مختلف به ایران و برخی از استانهای کشور سفر کرده اند که از جمله اهداف آن‌ها، ایجاد موسسه ای در قالب فعالیت های زیست محیطی بوده و طبق اسناد موجود، این موسسه در حدود یک دهه قبل در ایران با طراحی آمریکایی ها برای تحقق اهداف مدنظر سرویس‌های اطلاعاتی سازمان سیا و موساد و جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده در حوزه های دفاعی و موشکی کشور ایجاد شده است.

حسب محتویات پرونده، یکی از متهمان اصلی، با مشخصات اختصاری م.ط دارای تابعیت سه گانه ایرانی، آمریکایی و انگلیسی، عضو و پشتیبان مالی موسسه ایرانی حیات وحش بوده، و هم‌چنین دیگر عضو موثر و مدیر این موسسه کاووس سیدامامی دارای تابعیت مضاعف کانادا و از مرتبطان اصلی افسراطلاعاتی آمریکا در ایران بوده به نحوی که این افسر اطلاعاتی در سفر به ایران در منزل کاووس سیدامامی استقرار می یافته است. این شبکه در پوشش اجرای پروژه های علمی و زیست محیطی نسبت به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز اقدام می‌کرده است.

طبق تحقیقات انجام شده اعضای این شبکه در برخی از مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست محیطی نصب کرده بودند که در واقع پوششی برای رصد فعالیت های موشکی کشور بوده و تصاویر و اطلاعات ثبت شده را برای بیگانگان ارسال می‌کرده‌اند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه