وزیر آموزش و پرورش خبر داد

اعلام شرایط آزمون استخدامی فرهنگیان تا اواسط اسفند ماه

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی یکی دو هفته آینده شرایط شرکت در آزمون استخدامی جدید را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. سید محمد بطحایی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: حدود ۱۸ هزار نفر ظرفیت داریم و امیدواریم آزمون فوق در فروردین ۹۷ برگزار شود.

اعلام شرایط آزمون استخدامی فرهنگیان تا اواسط اسفند ماه

به گزارش هشت دی،وی به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: محور اصلی تمام فعالیت‌ها سند تحول بنیادین است. حدود شش سال از ابلاغ آن گذشته و البته تحقیقات مقدماتی سال‌ها پیش شروع شده بود. اخیراً در پایشی که از اجرای سند انجام دادیم، مشخص شد تاکنون ۳۰ درصد از سند مستقر شده که عدد خوبی نیست و آن‌طور که باید جلو نرفته‌ایم.
بطحایی با بیان اینکه مدارسی که به مدیر نیاز داشته باشند از سال آینده در سامانه‌ای معرفی می‌شوند و همه همکارانی که شرایط لازم برای مدیریت را دارند می‌توانند در سامانه اعلام کاندیداتوری کنند، گفت: سوابق این نامزدها بررسی، مصاحبه و رتبه‌بندی می‌شوند و فهرست افراد واجد شرایط به ترتیب امتیازبندی در اختیار مدیر آموزش و پرورش منطقه قرار می‌گیرد.
وزیر آموزش و پرورش به حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: کودکان ما در دوره ابتدایی هنوز از حیث شخصیتی و ویژگی‌های روانی به مرحله‌ای نرسیده‌اند که در معرض فشارهای فراوان برای آمادگی آزمون‌ها و زیر بار حجم سنگین کتب کمک آموزشی قرار بگیرند. خانواده‌ها در معرض تبلیغات ثبت‌نام در آزمون‌ها قرار می‌گیرند.
وی افزود: کودکان ما نمی‌توانند با این فشارها دوران کودکی خود را بخوبی درک و مهارت‌های زندگی را تمرین کنند. شرایط خوبی نیست که ۲۵۰ هزار نفر تحت فشار باشند و در نهایت ۱۵ هزار نفر وارد مدارس خاص شوند. البته به معنای فراموشی استعدادها نیست و این کار باید با روش‌هایی غیر از آزمون دنبال شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه البته نمی‌خواهم همه کاسه کوزه‌ها را سر آزمون بشکنم و بگویم آزمون، نشاط را از مدارس گرفته، گفت: اما به هرحال آزمون‌ها بی‌تأثیر نیستند.
بطحایی ادامه داد: عواملی چون فضای آموزشی بشدت در کاهش نشاط در مدارس مؤثرند. برنامه‌های درسی نیز گاهی افسردگی و دلمردگی را تحمیل می‌کنند و از همه مهمتر نقش معلم به‌عنوان عامل نشاط باید مورد توجه قرار بگیرد. اما اینکه بخواهیم صبر کنیم تا همه این عوامل برطرف شوند حتماً به این هدف نخواهیم رسید و تجربه ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد اگر به صورت متوازن سند تحول را مستقر کنیم حتماً اهداف متعالی تربیتی تا حدودی محقق خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس غیردولتی در انحصار افراد خاص گفت: امروز انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد و رجل سیاسی یا غیر سیاسی اگر شرایط لازم را داشته باشند مجوز می‌گیرند. ما تمام قد از مشارکت مردم برای امور غیرحاکمیتی در آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های پیش روی ما نیروی انسانی است و برنامه جامع نیروی انسانی آماده شده است، گفت: در این برنامه جامع تکلیف جذب نیروی انسانی را تا چهار سال دیگر مشخص کردیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره بیانیه ۱۶۰ نماینده در مخالفت با حذف آزمون‌های دوره ابتدایی عنوان کرد: با برخی نمایندگانی که بیانیه را امضا کرده بودند صحبت کردم که بعد از توضیحات بنده قانع شدند و گفتند باید این توضیحات برای دیگر نمایندگان هم مطرح شود، بنابراین فردا صبح (امروز) جلسه‌ای در مجلس برقرار است و بنده و همکارانم توضیحاتی را ارائه می‌کنیم و شاید نگرانی‌های ما برای نمایندگان با توضیحاتمان برطرف شود. مدارس تیزهوشان در دوره دوم حذف نمی‌شوند و با قوت به کار خود ادامه می‌دهند.
بطحایی درباره طرح شهاب نیز گفت: طرح شهاب در مهر ۹۷ به پایه هفتم می‌رسد. با موانع و مشکلات و ویژگی‌های مثبت این طرح آشنا هستیم. در مصوبه شورای عالی نیز آمده آموزش و پرورش مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را فراهم کند که این اتفاق خواهد افتاد. پیش‌بینی شده از هفته آینده کارگروهی تشکیل شود که از افراد صاحب تجربه دعوت خواهیم کرد. در پایه هفتم سال آینده طرح شهاب را با قدرت به اجرا درمی‌آوریم و مواردی چون آموزش معلمان برای اجرای این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره علت تأخیر در پرداخت حق التدریس‌ها گفت: این امر ناشی از بی‌توجهی و کم کاری‌های همکاران ما نیست. تخصیص حق التدریس‌ها را از سازمان برنامه و بودجه  گرفته و به خزانه برده‌ایم، اما به‌دلیل نبود منابع، پول آن به ما پرداخت نشده است. هر زمان خزانه این مبلغ را بدهد، سریعاً
در اختیار همکارانمان قرار خواهیم داد.

نیم‌نگاه
برای آزمون استخدامی حدود ۱۸ هزار نفر ظرفیت داریم و امیدواریم آزمون فوق در فروردین ۹۷ برگزار شود
امروز انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد و رجل سیاسی یا غیر سیاسی اگر شرایط لازم را داشته باشند مجوز می‌گیرند
تخصیص حق التدریس‌ها را از سازمان برنامه و بودجه  گرفته و به خزانه برده‌ایم، اما به‌دلیل نبود منابع، پول آن به ما پرداخت نشده است. هر زمان خزانه
این مبلغ را بدهد، سریعاً در اختیار همکارانمان قرار خواهیم داد

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه