جای خالی مدیریت جهادی در وزارت راه؛

“قطار هفت خوان”، “پلاسکو”، “سانچی” و “سقوط هواپیما” عملکرد ۵ ساله آخوندی/ مدیریت فشل بر وزارت راه جان چند هموطن ایرانی را باید بگیرد؟

سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج درحالی اتفاق افتاد که طی سال های اخیر دولت روحانی بر مثمرثمربودن برجام و بحث خرید و به روز کردن ناوگان هوایی کشور بسیار افتخار کرده و این امر را از ثمرات بی نظیر برجام می دانستند.

“قطار هفت خوان”، “پلاسکو”، “سانچی” و “سقوط هواپیما” عملکرد ۵ ساله آخوندی/ مدیریت فشل بر وزارت راه جان چند هموطن ایرانی را باید بگیرد؟

به گزارش خبرنگار ۸دی، هنوز یادمان نرفته است که یکی از غم بارترین حوادث کشور در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان اتفاق افتاد. در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند. این حادثه یکی از مرگبارترین حوادث ریلی در ایران پس از حادثه قطار نیشابور به شمار می‌رود.

طبق اطلاعیه رسمی منتشر شده از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، وقوع حادثه به این ترتیب بوده است:

ساعت ۶:۱۴ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵، قطار ۴۸۰۲ تبریز-مشهد، متشکل از لوکوموتیو شماره ۱۶۲۲ و ۱۳ دستگاه سالن مسافری، با ۴۳۲ نفر مسافر و متعلق به «شرکت حمل و نقل ریلی رجاء» از «ایستگاه گرداب» به سمت «ایستگاه هفت خوان» حرکت می‌کند. ساعت ۶:۳۲ قطار تبریز-مشهد به علت برودت هوا و یخ‌زدگی سیستم ترمز در کیلومتر ۲۹۱ متوقف شده و این موضوع را به مرکز کنترل اطلاع می‌دهد

ساعت ۷:۰۰ کشیک مأمورین کنترل ترافیک متمرکز (CTC) و کنترل، خاتمه یافته و مأمورین جدید جایگزین می‌شوند. ساعت ۷:۰۸ لوکوموتیوران قطار تبریز- مشهد طی تلفنگرام شماره ۱ سیار از طریق ایستگاه هفتخوان به کنترل ترافیک شاهرود اعلام می‌کند: «به علت یخ زدن ترمز قطار، در کیلومتر ۲۹۱ متوقف هستیم که پس از رفع عیب، ادامه سیر خواهیم داد.»

ساعت ۷:۰۸ قطار مسافری ۳۲۴۲ سمنان-مشهد، متشکل از لکوموتیو شماره ۱۵۵۷ و ۵ دستگاه سالن مسافری، با ۱۱۰ نفر مسافر و متعلق به «شرکت ریل ترابر سبا» وارد ایستگاه گرداب می‌شود.

یکی از واگن‌های قطار سمنان-مشهد متعلق به «شرکت ریل ترابر سبا» که پس از برخورد دچار آتش‌سوزی شد.

ساعت ۷:۰۹ قطار سمنان-مشهد به صورت عبوری به سمت ایستگاه هفتخوان حرکت می‌کند.

ساعت ۷:۱۴ قطار سمنان- مشهد، با توجه به قرمز بودن چراغ بلاک میانی در پشت چراغ IB۶۰ متوقف و لوکوموتیوران قطار با اعلام مراتب توقف و قرمز بودن چراغ، از کارشناس کنترل ترافیک متمرکز (CTC) کسب تکلیف می‌کند. کارشناس CTC شاهرود به صورت شفاهی از طریق بی‌سیم، مجوز خاموش کردن سیستم کنترل خودکار قطار (ATC) و ادامه سیر تا ایستگاه هفت خوان را به لوکوموتیوران قطار سمنان- مشهد اعلام می‌کند.

ساعت ۷:۱۸ قطار سمنان-مشهد، از محل، حرکت می‌کند. همچنین کارشناس CTC ضمن مکالمه با کنترل منطقه نسبت به گزارش خرابی IB۶۱ اقدام می‌کند.

ساعت ۷:۲۲ کنترلرِ کنترل ترافیک شاهرود، طی تلفنگرام مراتب خرابی را به مأمور علائم، اعلام می‌کند.

ساعت ۷:۲۲ قطار مسافری ۳۲۴۲ سمنان-مشهد با سرعت ۱۳۲ کیلومتر بر ساعت (سرعت مجاز در بلاک ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت) با قطار ۴۸۰۲ تبریز-مشهد (قطار متوقف) برخورد می‌کند.

پس از برخورد، لکوموتیو ۱۵۵۷ قطار سمنان-مشهد، از خط خارج و واژگون شده و دچار حریق می‌شود و سه سالن انتهایی قطار تبریز-مشهد و ۵ سالن قطار سمنان-مشهد نیز دچار حریق می‌شوند و هر دو بلاک زوج و فرد مسدود می‌شوند.

بنا به گزارش‌های رسمی، با تغییر شیفتِ مسئول کنترل در ساعت ۷، فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی‌اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار سمنان-مشهد برای ادامه حرکت کسب تکلیف می‌کند، به وی گفته می‌شود که مسیر باز است و مشکلی نیست و شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است و مجوز حرکت به این قطار داده‌می‌شود. رانندهٔ قطار سمنان-مشهد نیز با خاموش کردن سیستم کنترل خودکار، قطار را به صورت دستی به حرکت درآورده و پس از شتاب گرفتن، سرعت خود را به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. پس از چهار دقیقه، قطار سمنان-مشهد به قطار متوقف شده می‌رسد و از آن جایی که، قطار جلویی پشت قوس تپه‌ای واقع شده بود، راننده قطار پشتی، تنها هشت ثانیه قبل از برخورد ترمز کشیده و به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار مشهد-تبریز برخورد می‌کند.

به گفته مقامات، متصدی مرکز کنترل، تصورش آن بوده است که با لوکوموتیوران تبریز – مشهد صحبت می‌کند در حالی که با لوکوموتیوران قطار سمنان – مشهد صحبت کرده است و بدین ترتیب به وی اعلام کرد که مسیر مقابل آن قطار باز است و حرکت کند. همچنین لوکوموتیوران اجازه نداشته با مسئول سامانه صحبت کرده و سیستم هوشمند را خاموش کند در حالی که این اتفاق رخ داده است.

همچنین براساس قوانین راه آهن، اگر قطاری در طول خط متوقف شود، تجهیزاتی را برای هشدار قطارهای بعدی در فاصله‌های ۵۰۰ متر تا ۱ کیلومتری قرار می‌دهد تا قطار بعدی متوجه مشکل شده و سرعت خود را کاهش دهد که این اقدام هم از سوی مأموران قطار تبریز-مشهد انجام نشده بود.

از سوی دیگر ابوالفضل حسن‌بیگی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «وقتی که دقیقاً مطالعه شد، مشخص شد موضوعی که در تغییر شیفت مطرح است، رخ نداده» وی افزود: «ساعت ۷ باید نفر بعدی می‌آمد که این فرد تأخیر می‌کند و ساعت ۷:۳۰ می‌رسد و دستور حرکت قطار هم ساعت ۷:۱۷ بوده‌است، بنابراین ۱۳ دقیقه زودتر از تغییر شیفت، راننده دستور حرکت گرفته‌است.»

ضعف مدیریتی عامل حادثه قطار

پیاده‌سازی سیستم کنترل اتوماتیک قطار، ظرف مدت یکسال به اتمام برسد؛ اما با وجود گذشت دو سال، هنوز به درستی اجرا نشده بود. ضمن اینکه براساس برنامه قرار بود این سیستم یکپارچه‌سازی شود و از سوی یک شرکت نظارت شود که هنوز این اقدام صورت نگرفته و سه شرکت، کنترل حرکت قطارها را برعهده می‌گرفتند.

بی خیالی جناب وزیر

پس از حادثه، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.» که این مصاحبه، واکنش‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی و محافل سیاسی در پی داشت. زیرا آقای وزیر جان انسان ها را با بیمه توجیه کرده بود.

یک روز پس از حادثه، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، با حضور در گفتگوی زنده خبری، ضمن عذرخواهی از حادثه دیدگان و خانوادهٔ آن‌ها، اعلام کرد که استعفا داده و استعفایش از سوی وزیر راه و شهرسازی پذیرفته شده است. برخی نیز، استعفای مدیر عامل راه‌آهن را اقدامی برای عدم ورود ناظران به ماجرای سیستم کنترل هوشمند قطار و فرار به جلو، جهت عدم پی‌گیری فساد در راه‌آهن می‌دانند. رضا سراج، در یادداشتی در کانال تلگرامش نوشت: برخی از مدیران ارشد راه‌آهن، با ایجاد شرکت‌هایی به نام خود یا همسرانشان، کارفرما، مجری، ناظر و تحویل گیرنده سیستم ۴۰۰ میلیارد تومانی کنترل هوشمند بودند که نتیجه‌اش این حادثه شده است. عجیب تر از همه انتصاب پور سیدآقایی بعد از یک سال به عنوان مهمترین پست مدیریتی پایتخت بود که در سال ۹۶ محسن پورسیدآقایی به سمت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منصوب شد.

حادثه پلاسکو

حادثه پلاسکو یکی از غم بارترین حوادثی بود که در زمان تصدی آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی رخ داد در این حادثه جریان اصلاحات با هجوم همه جانبه سعی داشت تا مقصر حادثه را شهردار اصولگرای وقت تهران یعنی قالیباف جلوه دهد ولی بعد از مدتی مشخص شد شهرداری اخطارهای بسیاری را به این ساختمان قدیمی داده و وزارت راه می بایست این ساختمان را پلمب می کرده ولی در این عمل کوتاهی کرده است.

حادثه نفتکش سانچی

در این حادثه که مسئولیت مستقیم آن با سازمان راهداری بود جناب آخوندی با زیرکی از حادثه گریخت و مسئولیت این حادثه به وزارت کار و ربیعی سپرده شد و همگان را به بهت فرو برد.

سقوط هواپیمای تهران- یاسوج

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به اینکه هواپیمای آسمان که دچار سانحه شده حدود ۶۰ مسافر داشته است، گفت: این هواپیما در محدوده سمیرم سقوط کرده است.

پیرحسین کولیوند در ارتباط با جزئیات سقوط هواپیمای آسمان اظهار داشت: این حادثه مربوط به هواپیمایی تهران ـ یاسوج بوده که از صبح امروز از رادار خارج شده و در منطقه سمیرم سقوط کرده است.این پرواز ۵۰ تا ۶۰ مسافر داشته و هنوز از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج گفت: به عنوان مدعی العموم و در مقام پیگیری حقوق عامه ماجرای تلخ و تاسف بار سقوط هواپیما را پیگیری می کنیم.

مهرداد کرمی دادستان یاسوج با تسلیت به بازماندگان سانحه سقوط هواپیمای مسافربری از تشکیل شورای تامین استان کهکیلویه و بویر احمد خبر داد و گفت: هماهنگی های لازم جهت انجام اقدامات اولیه انجام و نیابت قضایی به مقامات قضایی شهرستان سمیرم داده شده است.

دادستان یاسوج تاکید کرد: قطعا در مقام مدعی‌العموم و پیگیر حقوق عامه موضوع دلایل سقوط این هواپیما و احتمال نقص فنی آن را از مراجع ذی ربط پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش هشت دی سقوط هواپیما درحالی اتفاق افتاد که طی سال های اخیر دولت روحانی بر مثمرثمربودن برجام و بحث خرید و به روز کردن ناوگان هوایی کشور بسیار افتخار کرده و این امر را از ثمرات بی نظیر برجام می دانستند، مدیریت فشل بر وزارت راه توسط عباس آخوندی نشان داد که وی دیگر صلاحیت حضور در راس وزارت را ندارد و این پست باید به مدیر جهادی و فعال سپرده شده نه به وزیر تکنوکرات و دل بسته تئوری های غربی.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه