آب گرفتن بهتر است یا مخلوط کردن؟

در حالیکه صنعت آبمیوه گیری بسیار گسترده است و بسیاری از افراد معتقدند که آبمیوه گیری ارجعیت دارد اما بقیه معتقدند که مخلوط کردن، بهترین روش است. بیایید به چند حوزه ای که این دو روش باهم تفاوت دارند، نگاهی بیندازیم.

آب گرفتن بهتر است یا مخلوط کردن؟
به گزارش ۸دی، اگر می خواهید میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، راه حل ممکن است آن باشد که بجای خوردن آنها، شروع به نوشیدن شان کنید. اما باید چه کار کنید؟ شما احتمالا بلافاصله این سوال را مطرح می کنید که بهترین روش کدام است: آب گرفتن یا مخلوط کردن. باید بدانید که نظرات بیشماری در این رابطه وجود دارد.
در حالیکه صنعت آبمیوه گیری بسیار گسترده است و بسیاری از افراد معتقدند که آبمیوه گیری ارجعیت دارد اما بقیه معتقدند که مخلوط کردن، بهترین روش است. بیایید به چند حوزه ای که این دو روش باهم تفاوت دارند، نگاهی بیندازیم.
پالپ، فیبر و مقدار میوه مورد نیاز
اولین چیزی که در مورد آبمیوه گیری متوجه خواهید شد آن است که شما برای بدست آوردن مقدار نسبتا کمی آبمیوه، باید از مقدار زیادی مواد گیاهی استفاده کنید.چرا؟ چون آبمیوه گیری ها پالپ را از میوه یا سبزیجات جدا می کنند و یک لیوان مایع صاف به شما می دهند. این چندین اثر دارد.
اول اینکه آبمیوه گرفتن، پرهزینه تر است چون شما باید مواد اولیه بسیار بیشتری خریداری کنید و بیشتر آن در نهایت دور ریخته می شود. دوم، تمام آن پالپ، فیبر است: فیبری که به شما کمک می کند احساس سیری کنید، دستگاه گوارش شما را سالم نگه می دارد و به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می کند.
در سوی دیگر، مخلوط کردن به شما اطمینان می دهد که تمام میوه یا سبزی مصرف شده را می خورید، در نتیجه به خرید کمتری نیاز دارید و فیبر بیشتری به بدن تان می رسانید. با این حال برای افرادی که واقعا می خواهند سیستم بدن شان را دوباره تنظیم کنند، گرفتن آبمیوه با حذف فیبر به سیستم گوارشی شان استراحت می دهد.
کالری مصرف شده
در حالیکه سبزیجات بعلت کالری پایین شان یک جزء مطمئن در هر آبمیوه یا نوشیدنی مخلوط هستند اما میوه ها می توانند محتوای کالری را به سرعت افزایش دهند. جندی نیوتن، یک متخصص تغذیه که در مرکز پزشکی PeaceHealth فعالیت می کند، می گوید که آبمیوه های بر پایه میوه می توانند به اندازه نوشابه کالری و قند داشته باشند. میوه های مخلوط نیز مطمئنا چنین مساله ای دارند اما بخاطر محتوای فیبرشان در مقایسه با مصرف یک نوشیدنی فوق العاده شیرین، شما احتمالا سریع تر احساس سیری خواهید کرد.
مواد مغذی حفظ شده
شاید به نظر برسد که شما در نهایت مواد مغذی یکسانی را از محصول نهایی حاصل از آبگیری یا مخلوط کردن دریافت می کنید اما مخلوط کردن در واقع مواد مغذی بیشتری را نسبت به آبمیوه گیری حفظ می کند. برای مثال یک مطالعه نشان داد که فیتونوترینت ها (بخصوص فلاونوئیدها) در گریپ فروت در شکل اسموتی بیشتر از زمانی بود که آب گرفته شد (هم با دست هم با دستگاه).
بعلاوه در هنگام مخلوط کردن اغلب مقداری پوست نیز در محصول نهایی وجود دارد که سرشار از مواد مغذی مهم است. در حالیکه طرفداران آبمیوه گیری می گویند که بدن می تواند مواد مغذی را بدون حضور فیبر، بهتر جذب کند اما هیچ گونه شواهد علمی وجود ندارد که از این ادعا حمایت کند.
پس کدام یک برای من بهتر است؟
پاسخ: بستگی دارد.
اگر شما از بیماری مانند کولیت یا بیماری کرون رنج می برید، ممکن است بهتر باشد روش آبمیوه گیری را انتخاب کنید، چون هضم آبمیوه راحت تر است. اما اگر دیابت دارید و می خواهید قند خونتان را تنظیم کرده و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری کنید، آنگاه مخلوط کردن بهتر است.
به هرحال هرکدام از دو روش را که انتخاب کنید، باید موارد زیر را رعایت نمایید:
به سبزیجات، حداکثر یک عدد میوه اضافه کنید. آبمیوه سرشار از قند است و شما یکباره به مقدار زیادی از آن نیاز ندارید، حتی اگر از یک ماده غذایی کامل باشد. بعلاوه قند میوه، محتوای کالری را افزایش می دهد که اگر به وزنتان اهمیت می دهید، باید به آن توجه کنید.
یک دلیل دیگر برای به حداقل رساندن تعداد میوه، آن است که سبزیجات و میوه ها هرکدام برای هضم شدن به آنزیم های مختلفی نیاز دارند. سبزیجات ریشه ای، ذرت و کدو تنبل محتوای نشاسته بالایی دارند و اگر با میوه مخلوط شوند، می توانند باعث تخمیر و نفخ شوند.
حداقل یک سبزی برگدار سبز در نوشیدنی تان بریزید، مانند کلم کیل، اسفناج، کاهو و بروکلی. این نوع سبزیجات بسیار مغذی هستند.
حداقل یک سبزی ریشه ای مانند هویج، چغندر و هویج وحشی اضافه کنید.
گیاهانی مانند جعفری و نعناع را فراموش نکنید، چون آنها میزان عطر و طعم و مواد مغذی نوشیدنی تان را افزایش می دهند.
اسموتی و آبمیوه تان را بلافاصله پس از درست کردن بنوشید. قرارگیری در معرض نور خورشید یا هوا بخشی از مواد مغذی آنها را از بین خواهد برد. اگر نمی توانید فورا آن را بنوشید یا نمی توانید تمام آن را مصرف کنید، آن را درون یک ظرف سربسته مات بریزید و در یخچال قرار دهید.
از تجهیزات باکیفیت استفاده کنید، چون شما نه تنها حداکثر مواد مغذی را از نوشیدنی تان می خواهید، بلکه به دستگاهی نیاز دارید که دوام داشته باشد و مدتی برای شما کار کند.
تجهیزات مورد نیاز
اگر واقعا قصد دارید از یکی از این دو روش استفاده کنید، باید اول وسایل مورد نیاز را خریداری نمایید. درحالیکه یک مخلوط کن معمولی که برای اسموتی ها یا نوشیدنی های یخ زده استفاده می کردید، می تواند کافی باشد اما برای خرد کردن سبزیجات سفتی مانند هویج مناسب نیست. شما برای آبمیوه گرفتن نیز به یک آبمیوه گیری مجهز نیاز دارید.
شما آبمیوه گرفتن را ترجیح می دهید یا مخلوط کردن را؟ هر کدام از این روش ها را که انتخاب کنید، می توانید مطمئن باشید که دارید یک غذای سالم، مغذی، کامل و خام مصرف می کنید که بدن تان بخاطر آن از شما سپاسگزار خواهد بود.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه