نوبخت:

باید ثروتمندان را آگاهانه حذف کنیم

معاون رییس جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم آگاهانه افرادی که مستغنی هستند را حذف کنیم، گفت: اگر اراده مجلس این است که جز افراد مستغنی کسی دیگر حذف نشود، با پیشنهاد مطرح شده موافقت داشته باشند.

باید ثروتمندان را آگاهانه حذف کنیم

به گزارش هشت دی، محمدباقر نوبخت در نشست علنی صبح امروز (شنبه ۲۸ بهمن) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۷، در موافقت با پیشنهاد حاجی بابایی درخصوص هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: تصمیم بر شفاف سازی ارقام و احکام بودجه سال ۹۷ که با موافقت و همراهی دولت نیز مواجه بود، شرایط خوبی را برای سال ۹۷ فراهم کرده است تا مردم از هم اکنون بدانند برای سال آینده مسئولان تقنینی و اجرایی قرار است چه اقدامی را انجام دهند.

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه از این رو پیشنهاد مجلس برای اینکه تمامی ارقام درآمدی به ریز در جدولی ارائه شود و دولت نیز با آن موافقت کرد، بسیار صریح نشان می دهد که ما چه منابع و مصارفی سال ۹۷ داریم، گفت: واقعیت این است که برای سال جاری چیزی حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی خانواده ها پرداخت می کنیم. در سنوات گذشته این رقم ۴۲ هزار میلیارد تومان بود و چون مجلس محترم اراده داشت یارانه خانواده های تحت پوشش افزایش یابد، در حال حاضر ۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ به پرداخت یارانه نقدی اضافه شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه جمع رقمی که در حال حاضر برای خانوارها پرداخت می شود، ۴۶ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: دولت در یک برنامه از پیش هماهنگ شده با حداقل برخی از نمایندگان مجلس برای اینکه بتواند به اقدامات دیگر بپردازد، منابع مورد نظر برای افراد یارانه بگیر را از ۴۶ هزار میلیارد تومان به ۲۳ هزار میلیارد تومان کاهش داد و این موضوع با موافقت نمایندگان مواجه نشد.

وی با تاکید بر اینکه آنچه که در روال قبلی در لایحه بودجه ۲۳ هزار میلیارد تومان بود که ۷ هزار میلیارد تومان به آن اضافه شد، میزان آن به ۳۰ هزار میلیارد تومان ارتقا یافت، عنوان کرد: با این روال نیز باید بتوانیم نیمی از مردم را که قبلا یارانه دریافت می کردند، را از این مجموعه خارج کنیم که این مسئله مغایر با اراده مجلس است که باید ابزار کار فراهم شود.

نوبخت با بیان اینکه آنچه که پیشنهاد شد و مورد موافقت دولت با سازوکار است که بارها من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرده ام دولت هر آنچه را که مجلس اراده کند، با آن هماهنگ است و برخلاف نظر مجلس، دولت مستقلاً اقدامی را انجام نمی دهد، گفت: با این روال که با ۴۱ هزار میلیارد تومان در صورت وجود منابع افزایش دریافتی که معقول نیز هست، نسبت به ۴۶ هزار میلیارد تومان فعلی فاصله ای وجود دارد که باید تلاش کنیم آگاهانه افرادی که مستغنی هستند را حذف کنیم.

وی گفت: اگر اراده مجلس این است که جز افراد مستغنی کسی دیگر حذف نشود، با پیشنهاد مطرح شده موافقت داشته باشند.

مخالفت مجلس با افزایش سقف ۱۱ هزار میلیاردی منابع یارانه ها

لازم به ذکر است که نمایندگان مجلس با پیشنهاد حاجی بابایی درباره افزایش سقف منابع درآمدی هدفمندی یارانه ها مخالف کردند.

در پیشنهاد مذکور آمده بود که افزایش اعتبار یارانه های نقتی و غیرنقدی از ۳۰ هزار میلیارد تومان تا ۴۱ هزار میلیارد تومان از محل افزایش درآمدهای این تبصره و یا جابجایی در اجرای جدول از طریق افزایش مصرف و براساس برنامه ششم بلامانع است.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
نور
اگر مطالبات مردم رو برآورده نکیند بزودی طبق سنت الهی نابود خواهید شد
در حاشیه