چرا نام صریح هیچ یک از ائمه و اهل بیت(ع) در قرآن نیامده است؟

روایات فراوان واشاراتی در نفس سوره کوثر وجود دارد که دلالت می کند حداقل یکی ازمصادیق مورد نظر از واژه «کوثر» حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها هستند.

چرا نام صریح هیچ یک از ائمه و اهل بیت(ع) در قرآن نیامده است؟

به گزارش۸دی، روایات فراوان واشاراتی در نفس سوره کوثر وجود دارد که دلالت می کند حداقل یکی ازمصادیق مورد نظر از واژه «کوثر» حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها هستند. حجت الاسلام عبدالکریم بهجت‎پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با ما گفت: نام صریح هیچ یک از ائمه و اهل بیت علیهم السلام واز جمله حضرت زهرا سلام الله علیها در قران نیامده و ما نمی توانیم بگوییم در فلان آیه نام حضرت علی علیه السلام ، حضرت صادق و یا … ذکر شده است. بلکه مدل قران درباه اهل بیت دوگونه است. در نوع اول، قران به افرادی اشاره می کند که در بیرون حضور خارجی داشته و شرایطی دارند که این شرایط ، تنها بر اهل بیت صدق می کند. یعنی اگر قرار باشد فردی در خارج و عالم واقع وجود داشته باشد که این آیه درباره آن فرد است، به عنوان مثال حضرت علی علیه السلام و یا حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها هستند. گاهی نیز در آیات به فرد و شخص خاصی اشاره شده که قبل از نزول قران زندگی می کرده و درباره او داوری شده یا درباره گروهی از نیکان و پاکان سخنی گفته شده و حضرات معصومین علیهم السلام فرموده اند که این موارد برما تطبیق می یابد و درباره ما نیز صادق است.

وی افزود: این موضوع که چرا نام اهل بیت علیهم السلام صراحتا در قران نیامده خود مبحثی بلند بالاست که باید به شکل جداگانه آن را بررسی کرد. اما درباره مدل (نوع) اول برخورد قران با معصومین می توان به عنوان نمونه به همین آیه مبارکه «انا اعطیناک الکوثر» اشاره کرد. روایات فراوان واشارات و قرائنی در نفس این سوره وجود دارد که دلالت می کند حداقل یکی ازمصادیق مورد نظر از واژه «کوثر» حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها هستند. مرحوم علامه طباطبایی با وجود احتمالات زیادی که مفسران برای این آیه بیان کرده اند – به عنوان مثال مرحوم طریحی در مجمع البیان تعداد زیادی از احتمالات درباره واژه «کوثر» مطرح کرده است که یکی از آنها حضرت زهرا سلام الله علیها است- اما علامه می فرمایند: در بین احتمالات مختلف این احتمال که منظور از«کوثر» حضرت زهرا سلام الله علیها باشد از همه قوی تر است و دلیل این سخن را نیز وجود قرینه جمله « ان شانئک هوالابتر» را عنوان می کنند. یعنی آنجا که می گوید کسی که تو را به دلیل نداشتن فرزند پسر سرزنش می کند او خود ابتر است، این قرینه ای است برای این مطلب که حضرت زهرا سلام الله علیها شخصیت کوثری خواهد داشت و مانند چشمه ای جوشان تاثیراتی شگرف و بی پایان در طول تاریخ بر جای خواهد گذاشت.

حجت الاسلام بهجت پور در ادامه به آیات دیگری از قران کریم اشاره و تصریح کرد: در آیه مباهله مطابق آیه حضرت رسول صل الله علیه وآله می فرمایند: « قُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ..» در این جا لفظ «نساءنا و نساءکم» (زنان ما و زنان شما) بکار رفته اما حضرت در عالم خارج فقط حضرت زهرا سلام الله علیها را باخود به همراه بردند. بنابراین لفظ نساء (زنان) بکاررفته و نام صریح حضرت زهرا نیست اما این لفظ در خارج بر ایشان تطبیق پیدا می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: در آیات وسوره های دیگری مانند سوره مبارکه دهر و ماجرای «یطعمون الطعام» نیز ضمائر و واژه «ابرار» اشاره بر یک جریان خارجی دارد. در این آیات نیز از کسی نام برده نشده اما همه می دانند که ماجرای نزول این آیه چیست. بنابراین یک مدل نامگذاری در قران بدین شکل است.

وی افزود: مدل دیگر این بود که درباره یک شخصیت درگذشته بحث شده به عنوان مثال این آیه از قران کریم که می فرماید «سلام علی الیاس» که الیاس یکی از انبیای بزرگ الهی و دارای پاکی و طهارتی خاص بوده و خداوند در قران از ایشان مدح می کند اما درروایات توضیح داده شده که آل پیامبر نیز در جایگاهی شبیه به جایگاه الیاس و در نقطه ای از مکارم قرار گرفته اند که مورد تجلیل خداوند هستند.

حجت الاسلام بهجت پور اظهار داشت: همچنین قران کریم در آیه ای می فرماید: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا خالِصَهً یَوْمَ الْقِیامَهِ » من نعمت ها و زینت های دنیا را برای مومنان و اهل ایمان آفریدم و در روز قیامت به شکل خالص برای مومنان خواهند بود و کفار از صدقه سر مومنان در دنیا از این نعمت ها استفاده می کنند. در این جا این سوال پیش می آید که مومنین و مصداق اتم و اکمل مومنین چه کسانی هستند؟ مسلما افرادی نظیر حضرت زهرا سلام الله علیها. بنابراین می توان گفت از این دست آیات در قران که به واسطه آن می توان استدلال کرده و جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها را در قران، تبیین نمود کم نیستند و موارد فراوانی از این گونه را می توان نام برد.

منبع: شبستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه