برخی از داخل ایران به ما میگویند نرمش نشان دهید تا حامیان دولت، مجلس دهم را فتح کنند

برخی از ایرانی ها بی سر و صدا به من گفتند که آمریکا باید در حوزه مسائل هسته ای نرمش داشته باشد تا اینکه دست حسن روحانی رئیس جمهور ایران تقویت شود تا بتواند تندروها را در انتخابات بزرگ پیش روی ایران یعنی انتخابات مجلس شکست بدهد.

برخی از داخل ایران به ما میگویند نرمش نشان دهید تا حامیان دولت، مجلس دهم را فتح کنند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجا نیوز، حمایت امریکایی ها از اصلاح طلبان در ایران سر درازی دارد و حتی اگر افکار عمومی جملات صریح جرج بوش در سال ۸۸ مبنی بر اینکه «اصلاح طلبان در ایران خط مقدم آمریکا هستند.» را فراموش کرده باشد، این روزها مضمون سخنان بوش را می توان از سوی دیگر مقامات امریکا از جمله باراک اوباما و گری سیمور شنید.

بر اساس اظهارات علنی مقامات امریکا طی روزهای گذشته ظاهرا توافق ژنو نه تنها منجر به حل مساله هسته ای ایران در دراز مدت نیز نخواهد شد، بلکه به ابزاری برای «زمان خریدن» آمریکایی ها جهت توقف بیشتر فعالیت های هسته ای ایران، تشدید فشارهای اقتصادی در دراز مدت و در نهایت معامله با اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس دهم تبدیل خواهد شد.
در این رابطه گری سیمور مشاور سابق اوباما در امور کنترل تسلیحات و خلع سلاح که اکنون مدیر اجرایی مرکز بلفر در دانشگاه هاروارد است، در سخنرانی خود در مرکز مطالعات راهبردی لندن با اشاره به این موضوع گفته است:
«برخی از ایرانی هایی که من با آنها صحبت کرده ام و مدعی هستند از جانب حکومت ایران سخن می گویند بی سر و صدا به من گفتند که آمریکا باید در حوزه مسائل هسته ای نرمش داشته باشد تا اینکه دست حسن روحانی رئیس جمهور ایران تقویت شود و به پیروزی در عرصه سیاست خارجی دست پیدا کند و تحریمهای اقتصادی ایران برداشته شود و او درموقعیتی قوی قرار داشته باشد تا بتواند تندروها را در انتخابات بزرگ پیش روی ایران یعنی انتخابات مجلس شکست بدهد و وقتی او در چنین موقعیتی قرار بگیرد می تواند ایران را به سمت سیاستهای معتدل تر هم در عرصه داخلی و هم درعرصه سیاست خارجی هدایت کند.»
بر پایه خبری که ایران هسته ای منتشر کرده است، سیمور در بخش دیگری از اظهاراتش نیز با اشاره به تصمیم آمریکایی ها برای به تمدید و به تاخیر انداختن حداکثری در زمینه توقف فعالیت های هسته ای ایران می گوید:
«آمریکا می خواهد توافقی حاصل شود که این زمان فرار هسته ای ایران را طولانی تر کند یا دست کم برای مدت یک سال یا بیشتر به تعویق بیندازد. می توان با محدود کردن تعداد و نوع سانتریفیوژهای ایران و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده اش، این کار را انجام داد. آمریکا از ایران خواهد خواست که این دوره زمانی تاخیر در این زمینه برای مدتی بسیار طولانی باشد و برای مدت چند سال باشد یعنی بسیار طولانی تر از دوره زمانی که طرف ایرانی حاضر است درباره محدود شدن برنامه هسته ای اش بپذیرد. فکر می کنم وقتی دوره شش ماهه درنظر گرفته شده برای توافق شش ماهه در ماه ژوئیه پایان می یابد، احتمالا با رضایت دو طرف، این توافق برای شش ماه دیگر تمدید خواهد شد.»
مشاور سابق اوباما می افزاید: «به هرحال، معتقدم به علت آنکه دو طرف و بویژه ایران و آمریکا درباره مسائل اساسی ازجمله میزان و گستره برنامه هسته ای ایران ایران، بسیار با هم اختلاف دارند، رسیدن به توافق جامع بعید است … نگران آن هستم که اگر بحران اوکراین بدتر شود یعنی همان وضعی که در حال حاضر بسیار محتمل به نظر می رسد، این مسئله می تواند توافق نسبی با ایران را دشوارتر کند و درعین حال ممکن است سبب تسهیل روند فروپاشی این روند مذاکرات شود.»
این اظهارات در حالی از سوی سیمور مطرح شده است که باراک اوباما رییس جمهور امریکا نیز دو هفته قبل در گفت وگویی با بلومبرگ ویو به یکی از آرزوهای امریکا در پایان مذاکرات اشاره کرده و گفته بود: 
«اگر آنها قابل تغییر باشند، اگر در واقع در نتیجه توافق درباره برنامه هسته ای، آن دیدگاهها و رویکردها (مخالف حکومت) در داخل ایران تقویت شود … حتی اگر این روند یک دهه یا پانزده سال یا بیست سال هم طول بکشد، این نتیجه ای است که ما باید آرزوی آن را داشته باشیم.»
به نظر می رسد همانطور که از ابتدا نیز قابل پیش بینی بود، مذاکرات ژنو در عمل نه تنها کمکی به رفع تحریم ها علیه ایران و به نتیجه رسیدن پرونده هسته ای ایران نخواهد کرد بلکه بیشتر به ابزاری برای غرب جهت مدیریت تحولات داخلی ایران و باج دادن و باج گرفتن با اصلاح طلبان تبدیل خواهد شد.
این مساله ای است که گری سیمور در بخش دیگری از گفتگوی خود به آن اشاره کرده و ضمن تصریح بر اینکه لغو برخی تحریم های فرعی در شرایط، هیچ تغییری در ساختار اصلی تحریم های علیه ایران ایجاد نکرده است، می گوید: «باوجود نگرانی برخی از منتقدان، کاهش تحریمها سبب فروپاشیدگی شدید یا تحلیل رفتن جدی کل رژیم تحریمها نشده است. علت اصلی این مسئله آن بوده است که دولتهای اروپایی و آمریکا به شرکتها درباره انعقاد قرارداد با ایران یا برداشتن گامهای نسنجیده ای هشدار داده اند که می تواند سبب شود آنها مشمول تحریمها قرار بگیرند. مسئولان شرکتها به تهران سفر کرده اند اما قراردادی امضاء نکرده اند.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
پویا
امیدوارم در انتخابات مجلس آتی تندروهای شکم سیر از دور خارج بشن تا نمایندگانی که واقعا درد ملت رو چشیدن بیان سر کار. البته اگه فیلتر شورای نگهبان بذاره. ملت تو 24 خرداد اولین پیام رو به تندروها دادن. حالا نوبت اونه که تو انتخابات مجلس ضربه نهایی رو به این تندروها وارد کنن تا برای همیشه از دور و میدان خارج بشن. مطمئنا با پیروزی نمایندگان معتدل در انتخابات آتی راه برای تعامل بیشتر با جهان و همچنین رفع کامل تحریمها و بازگشت اقتدار و عزت ایران و ایرانی باز خواهد شد
آنلاین در پاسخ به پویا
آقا پویا هرگز بینش سیاسی کوچک خود را خرج تحلیل های بزرگ نکنید. این علاقه ای که به اصلاح طلبان و حضورشان در مجلس دارید باید رجوع کنید به تاریخ که چند نفر از این نمایندگان منافق و وطن فروش شدند! (البته نه همه آنها) امیدوارم که این اعتدال شما اعتدال اسلامی باشد نه برگرفته از شخصی خاص. منظور شما از تندروها کسانی هست که به فرمان رهبر لبیک گفتند و حماسه آفریدند پس بدانید اکثریت این کشور را همین افراد هستند و هیچوقت شما اقلیت ها جایشان را نمیتوانید بگیرید حتی اگه رای بیاورید. مواضع شما راجع به اسلام و جامعه در نظرات روزهای قبلی خواندم وماهیت خود را نشان دادید ، این نظر آخر شما در تایید حرفهای مشاور امریکایی و اقدامات داخلی است پس به نظر شما از یک چنین ایرانی که اینطور نظر میدهد چه باید نامید...؟!
در حاشیه