چوب حراج بر پیکر جنگل های شمال؛

قطع غیرقانونی ریه های کشور ادامه دارد/ نقش کمرنگ نهادهای نظارتی در برخورد با متخلفان + فیلم

یکی از عواملی که حیات درختان استان گیلان را به خطر می اندازد بریدن غیرقانونی درختان و نقش کمرنگ دستگاه های نظارتی در برخورد با آنان است.

قطع غیرقانونی ریه های کشور ادامه دارد/ نقش کمرنگ نهادهای نظارتی در برخورد با متخلفان + فیلم

به گزارش خبرنگار ۸دی، جنگل های شمال کشور به ویژه استان گیلان یکی از ناب ترین جاذبه‌های گردشگری کشور است اما مهم تر از آن نقشی است که این جنگل ها در محیط زیست کشور بازی می کنند، در واقع به همین خاطر هست که به جنگل ها لقب ریه تنفسی کشور را داده اند.

یکی از عواملی که حیات استان گیلان را به خطر می اندازد بریدن غیرقانونی درختان و نقش کمرنگ دستگاه های نظارتی در برخورد با آنان است.

در سال ۹۳ درختان زیبا و بلند قامت چنار در جاده فومن ناگهان قطع شدند، ناصر عاشوری نماینده وقت فومن در این باره گفته بود: این جاده یکی از زیبایی‌های شهر فومن است و درختان چنار حاشیه این جاده باید حفظ شوند، قطع کردن این درختان فقط زمانی اتفاق می افتد که درخت خشکیده باشد درغیر اینصورت به هیچ عنوان اجازه قطع آنها را نمی دهیم.

بریدن غیر قانونی درختان اولین باری نبود که در گیلان اتفاق می افتاد در سال ۱۳۸۷ نیز قطع غیرقانونی ۲۴۷ اصله درخت در لاکان واقع در گیلان با اعتراض ماموران حفاظت محیط‌ زیست این استان روبه‌رو شد اما متخلفان به ماموران سازمان محیط‌زیست اجازه ورود به محوطه را ندادند.

محمدرضا گرجی معاون وقت اداره حفاظت محیط زیست در این باره گفته بود: «مسئولان اداره حفاظت محیط‌ زیست استان گیلان برای اعتراض به قطع درختان لاکان به منطقه مذکور رفتند و قطع درختان لاکان امری غیر‌قانونی بود اما مسوولان دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد این منطقه حق ورود به ماموران اداره حفاظت محیط زیست گیلان را به محوطه ندادند.

در سال ۹۵ نیز قطع غیرقانونی درختان باز هم اتفاق افتاد و عکسی در شبکه‌های اجتماعی با موضوع قطع درختان کمربندی شهید بهشتی شهر صومعه‌سرا دست به دست شد.

قطع درختان با مجوز کمیسیون فضای سبز شهرداری بوده است؟!

مرتضی پرور مسئول فضای سبز شهری شهرداری صومعه‌سرا با اشاره به عکس منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اعتراض شهروندان نسبت به قطع درختان صومعه‌سرا اظهار کرد: قطع درختان خشک شده کمربندی شهید بهشتی صومعه‌سرا بر اساس مصوبه کمیسیون فضای سبز شهری با حضور اعضای کمیسیون واحد فضای سبز و نماینده فضای سبز استانداری بوده است!

مسئول فضای سبز شهری شهرداری صومعه‌سرا با تاکید بر اینکه قطع درختان سطح شهرستان بدلیل خشکیدگی، کهنسالی و احتمال هر لحظه سقوط آنها بر اثر وزش باد و هر عامل دیگر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در پی مصوبه کمیسیون فضای سبز شهری مجوز قطع ۲۵ درخت خشکیده سطح شهر صادر شده است که در حال حاضر ۲۳ درخت قطع شده است.

قطع ۳۷ اصله درخت در خیابان امام رشت از جمله مواردی بود که اگر چه به گفته شهردار وقت این امر به دلیل راه اندازی بی آر تی که از مصوبات اعضای شورای شهر بود اتفاق افتاد اما خسارتی که به محیط زیست وارد شد هیچ گاه جبران نشد.

محمدعلی ثابت قدم در پاسخ به انتقادات وارده گفته بود: مردم مطمئن باشند که در همین خیابان درختان بیشتری به زودی جایگزین خواهند شد، نه در این خیابان که ما به ازایش در مناطق دیگر هم ما بازکاشت خواهیم داشتم. این یک وعده نیست بلکه یک برنامه است و به زودی اجرا می شود.

این ها در واقع آمار اندکی از قطع درختان در شهرستان های گیلان است و این در حالی است که جنگل های شمال با توجه به عدم نظارت مناسب بیشتر در معرض خطر قاچاق هستند و شاهد حراج منابع طبیعی هستیم.

گونه‌های بومی گیلان با توجه به سازگاری و شرایط اقلیمی بهترین گونه‌های قابل کشت در شهرستان هستند، می‌توان برای جنگل کاری از گونه‌هایی چون آزاد، افرا، انجیلی، شب خسب و بلوط متناسب با مکان‌های مورد نظر جنگلکاری استفاده کرد. این درختانِ بومی کاملاً با شرایط آب و هوایی استان گیلان سازگار هستند و این درحالیست که از برخی از درختان و درختچه‌های غیربومی نظیر اقاقیا، ارغوان، عرعر و عنبر سائل هم می‌توان بهره برد.

جنگل‌ها و درختان جنگلی جزء منابع محدودی هستند که ما انسان‌ها همواره نیازمند آن می‌باشیم؛ باید با مدیریت بهینه علاوه بر نیاز نسل‌های امروز نیاز نسل‌های آتی را برآورده کنیم. متاسفانه عموم مردم به میزان اهمیت وجود فضای سبز و عملکردهای آن واقف نبوده و نگرش آنها به فضای سبز صرفاً به عنوان محلی برای گذران وقت و زیباسازی شهر می‌باشد که برای تغییر این نگرش ارائه برنامه‌های آموزشی در کتب درسی مدارس، نصب تابلوهای آگاهی‌دهنده در مکان‌های مناسب، توزیع بروشورها و پخش برنامه‌های آموزشی در صدا و سیما برای آشنا کردن افراد جامعه به اهمیت، حفظ و گسترش فضای سبز پیشنهاد می‌شود.

به رغم تاکید تمام کارشناسان و مسئولان متاسفانه قطع غیرقانونی درختان همچنان ادامه دارد که جدیدترین ورژن آن می توان به قطع درختان باغ کاج چوبر در تالش اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه