لجام‌گسیختگی قیمت دلار در سایه غفلت‌ها/ دولت و مجلس شرایط حذف دلار از مبادلات تجاری را فراهم کنند

حذف دلار از مبادلات تجاری دو یا چندجانبه از موضوعاتی هست که رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به آن تاکید داشته اما این دغدغه در سایه غفلت مجلس و دولت همچنان به‌عنوان یک دغدغه باقی‌مانده است.

لجام‌گسیختگی قیمت دلار در سایه غفلت‌ها/ دولت و مجلس شرایط حذف دلار از مبادلات تجاری را فراهم کنند

به گزارش هشت دی،در معاملات ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه بازار ارز، قیمت دلار به ۵۰۰۰ تومان رسید و این در حالی هست که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله) در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه پس از گفت‌وگوها در مورد منطقه و نقش روسیه در افزایش سطح مراودات و تأمین امنیت منطقه به همکاری این کشور با جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌ها اشاره کردند و افزودند که بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، می‌توانیم تحریم‌های آمریکایی‌ها را با روش‌هایی ازجمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادیِ دو یا چندجانبه، بی‌اثر و امریکا را منزوی کنیم.

موضوع حذف دلار از معاملات اقتصادی دو یا چندجانبه موضوعی بود که در همان روزها به بحث‌برانگیزترین مسائل روز تبدیل شد و قلم و ها و اندیشه‌های تشکل‌ها و قوای کشور را به سمت آن سوق داد.

نخستین تحرک عملی در رابطه با حذف دلار از مجلس شورای اسلامی شکل گرفت که به گفته حاجی دلیگانی، مجلس طرح پیمان دوجانبه ارزی باهدف حذف دلار از مبادلات ارزی کشور باهدف استفاده از ارز ملی کشورهای طرف قرارداد در پیمان‌ها و قراردادهای اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده بود.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی طرح حذف دلار مشتمل بر ۷ ماده بوده که در ابتدای آن پیمان پولی دوجانبه شورای عالی پولی اتحادیه پایاپای آسیایی تعریف‌شده و در موارد بعدی به‌منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه پولی و بانکی پیش‌بینی‌شده که ما بتوانیم نقش ارز ملی‌ خودمان را تقویت کنیم تا از ریسک‌ها در امان باشیم.

نماینده مردم شاهین‌شهر در خانه ملت همچنین از تکلیف مجلس بر دولت مبنی بر فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با کشورهایی که با ایران روابط تجاری دارند خبر داده بود.

سید رضا میر عسگری حذف دلار از معاملات اقتصادی را یکی از کارهای دولت در راستای کاهش اثرات تحریم‌های شدید اقتصادی دانست.

وی به حذف موفق یک واحد پولی از معاملات اقتصادی در بین برخی از کشورهای جهان اشاره می‌کند و می‌گوید که اکنون دلار به‌عنوان پایه پولی در جهان شناخته می‌شود و ایالات‌متحده آمریکا نیز از دلار سوءاستفاده می‌کند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به‌قرار گرفتن اتحادیه اروپا در مقابل سوءاستفاده‌های ایالات‌متحده از دلار معتقد است که اروپا به دنبال پایه پولی جدیدی رفتند و واحد پولی مثل یورو را در دست مردم رایج کردند و سهم دلار را از معاملات تجاری کاستند.

میر عسگری بابیان اینکه در بین کشورهای اسلامی نیز مطرح‌شده که پول مشترکی را تعریف و مبادلات تجاری را بر مبنای آن انجام دهند خاطرنشان کرد که در این طرح مثلاً دیده‌شده که ایران با بزرگ‌ترین شریک اقتصادی خود همچون چین، روسیه، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، کشورهای دی ۸ و غیره پایه پولی واحدی را برگزیند و مبادلات و معاملات تجاری خود را بر مبنای آن سوق دهد.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی معتقد است اگر ایران بخواهد از ظرفیت کشورهای عضو کنفرانس اسلامی استفاده کند و آن‌ها را متقاعد کند که از یک واحد پولی در مبادلات تجاری استفاده و از دلار را حذف کنند، سهم دلار از میزان تراکنش مالی کاهش پیدا می‌کند و درواقع تحریم آمریکا بی‌اثر خواهد شد.

محمدصادق حسنی نیز در رابطه با حذف دلار در معاملات تجاری می‌گوید: ایران در کشورهای منطقه‌ای بسیار راحت می‌تواند دلار را حذف و از یک پول واحد برای مبادلات خود بهره بگیرد.

وی با اشاره به مبادلات مالی زائران ایرانی در عراق معتقد است که بسیاری از زائران با حضور خود در عتبات و عالیات اصلاً نمی‌دانند واحد پولی کشور عراق چه چیزی هست و صد درصد مبادلات تجاری و دادوستد خود را با پول ایران یعنی ریال و تومان انجام می‌دهند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در حذف دلار و سایر پول‌های بین‌المللی در عراق کارشده و صحبتی از پولی همچون دینار و دلار نیست گفت: ایران بسیار ساده می‌تواند در مبادلات تجاری و داد ستد خود با کشورهای منطقه‌ای از یک واحد پولی مالی مشخص همچون اروپائیان که یورو را وارد بازار بین‌المللی کردند را جایگزین دلار کند.

به گفته حسنی می‌توان در خاورمیانه یک واحد پولی خاص و واحدی را جایگزین دلار کرد و اگر این رویداد به ثمر برسد بسیار ارزنده نیز خواهد بود.

اما صف‌های طولانی و تحولات اخیر در بازار ارز از نا به سامانی‌ها در کشور ازجمله در تیم اقتصادی دولت خبر می‌دهد. اگر هر چه سریع‌تر مجلس و دولت در کنترل و مدیریت بازار ارز ورود نکنند و روزبه‌روز قیمت دلار افزایش یابد یقیناً باید شاهد ورشکستگی‌های فراوان در حوزه صنعت و سایر بخش‌های تولیدی و یا صنایع وابسته باشیم.

افزایش روزافزون قیمت دلار موضوعی هست که دولت در مدیریت آن تقریباً بی‌تفاوت بوده و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز توان مقابله را ندارد.

نوبخت نیز در نشست خبری اخیر خود با رسانه‌ها از کنترل رشد نرخ ارز خبر داده درحالی‌که برای اصلاح ساختار پایه پولی باید ریشه و اساس آن را اصلاح کرد که به تعبیر رهبر معظم انقلاب حذف دلار از مبادلات تجاری دو یا چندجانبه از نمونه‌های آن است.

از مطرح‌شدن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با حذف دلار ماه‌ها می‌گذرد اما همچنان دغدغه رهبری به‌اندازه یک دغدغه مانده است و لازم هست مجلس و دولت زیرساخت‌های حذف دلار از مبادلات تجاری را فراهم کنند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه