هشت دی گزارش می دهد:

اسانس واردات ذائقه تولید را از بین برده است/ چای ایرانی قربانی تعرفه واردات می شود؟!

واردات بی رویه سمی برای تولیدات داخلی محسوب می‌شود که با نگرفتن تعرفه یا کاهش آن این امر تشدید می‌شود.

اسانس واردات ذائقه تولید را از بین برده است/ چای ایرانی قربانی تعرفه واردات می شود؟!

به گزارش خبرنگار ۸دی، گمرک ایران طی نامه‌ای به مدیران اجرایی این دستگاه اعلام کرد، در برنامه ششم توسعه واردات و توزیع چای خارجی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر اساس اعلام معاون سازمان امور مالیاتی معاف است.

زمان اجرایی شدن این قانون نیز همزمان با اجرایی شدن برنامه ششم توسعه کشور اعلام شده است. بنابراین گزارش گمرک پیش از این نیز اعلام کرده بود که چای خارجی وارداتی از پرداخت مالیات معاف است که افزودنی نداشته باشند.

در نامه گمرک آمده است: «عرضه و واردات چای خشک بدون هیچگونه افزودنی اعم از اسانس و نظایر آن از تاریخ لازم الاجرا شدن برنامه ششم (۱ فروردین ۹۶) از پرداخت مالیات عوارض ارزش افزوده معاف هستند اما این معافیت قابل تسری به خدمات بسته بندی، فرآوری و توزیع انواع چای خشک نخواهد بود.»

ابلاغ این دستورالعمل واکنش های بسیاری را برانگیخته است، کارشناسان با هشدار نسبت به نابودی چای ایرانی در سایه حمایت از واردات چای خارجی معتقدند حمایت از واردکنندگان چای، طی دهه‌های اخیر و بی‌توجهی به تولید داخل بازار چای ایران را برهم زده و این محصول را به خاک سیاه نشانده است.

چای با کیفیت ایرانی در سایه بی توجهی مسئولان به نازل ترین قیمت به فروش می رسد در حالی که مسئولان بازار داغی برای چای خوش رنگ و بی کیفیت خارجی باز کرده اند.

به گفته کارشناسان واردات بی رویه چای به کشور سطح زیر کشت این محصول در داخل را به شدت کاهش داده است و لازم است دولت برای حمایت از صنعت چای در برهه ای از زمان که این محصول به بار نشسته است جلوی واردات را بگیرد زیرا واردات چای به کشور علاوه بر بروز مشکلات اقتصادی بی شمار به رشد آمار بیکاری نیز منجر می شود همان طور که بسیاری از مردم در روستاهای شمالی کشور با کار کردن بر روی زمین چای و کشت و عرضه آن به بازار امرار معاش می کنند که به طورحتم ادامه روند واردات آنان را بیکار خواهد کرد.

واردات آن هم بدون تعرفه سمی برای تولیدات داخلی محسوب می‌شود و با نگرفتن تعرفه و یا کاهش آن این امر تشدید می‌شود و این کار کمک به ظالم است و در حق تولید داخل ظلم می‌شود.

زمانی که از تولید حمایت نشود کشاورزان انگیزه خود را از دست می‌دهند و سرمایه‌گذاری در این بخش نیز کاهش می‌یابد.

کشاورزان نیز باید به کیفیت محصولات توجه داشته باشند تا بتوانند عرضه خوبی در بازار داشته باشند. کشاورزان باید ببینند که انتظار مصرف‌کنندگان چیست و در این راستا حرکت کنند.

مجلس نیز در این زمینه در کمیسیون کشاورزی چندین جلسه برگزار کرده و اکنون نیز هر حمایتی نیاز باشد از تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی انجام خواهد داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه