در بیست و هشتمین جلسه شورا؛

مدیریت شهری نظارتی بر تاکسی ها اینترنتی ندارد/ بخشی از شهر رشت هنوز فاقد سیستم فاضلاب شهری است

رئیس کمیسیون بهداشت شورا گفت: بخشی از شهر رشت هنوز فاقد سیستم فاضلاب شهری است و انتظار داریم استاندار محترم سهم عمرانی رشت را بیشتر لحاظ کرده و برای اصلاح سیستم فاضلاب رشت اعتبار قابل توجهی تخصیص دهد.

مدیریت شهری نظارتی بر تاکسی ها اینترنتی ندارد/ بخشی از شهر رشت هنوز فاقد سیستم فاضلاب شهری است

به گزارش۸دی، عصر امروز بیست و سوم بهمن ماه، جلسه ۲۸ شورا در تالار شورا برگزار شد. انتقاد از طرح تفصلی شهرداری، تقدیر از حضور گسترده شهروندان در راهپیمایی ۲۲بهمن، تلاش برای نوسازی تاکسیرانی، درخواست ساماندهی دستفروشان، تاکید بر ایجاد فاضلاب بهداشتی برای تمامی محلات و… از موارد بحث شده در این جلسه بود.

منشی شورا بخشی از وصیت نامه شهید «حمیدرضا بزرگی» را قرائت کرد. فاطمه شیرزاد یاد همه شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی و شهدای حرم را گرامی داشت.

فاطمه شیرزاد از حضور پرشور و حماسی مردم رشت و گیلان در راهپیمایی گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی تقدیر کرد و افزود: مردم یک بار دیگر حماسه دیگری خلق کردند و بر افتخارات این کشور افزودند.

پیگیری مشکلات محلات با راه اندازی میز خدمت در مساجد

رئیس شورا نیز یاد شهدا و امام شهدا را گرامی داشت و گفت: جا دارد از تمام مردم ایران اسلامی و رشت تشکر کنیم که همانند هرسال پیغام ویژه ای با حضور خود به دشمنان داخلی و خارجی داشت و امیدواریم قدردان خون شهدا باشیم.

امیر حسین علوی ضمن تقدیر از تلاش های روسای کمیسیون های تخصصی شورا اظهار کرد: این روزها بودجه سال آتی شهرداری در شورا در حال بررسی است و همزمان در کمیسیون های شورا و تلفیق در حال بحث و بررسی است و روزهای پرکاری برای اعضای شوراست.

وی با اشاره به دیدار با شهروندان در قالب میز خدمت اشاره نمود و یادآور شد: استقبال خوبی از این برنامه شد و بسیاری از مشکلات شهروندان در این روز مطرح شد و تلاش کردیم به نیابت دیگر اعضای شورا حوزه مشکلات منطقه ۴ را بررسی و برای رفع آن تلاش کردیم. در این منطقه سرریز فاضلاب داخل خیابان می آید و نیاز به کمک شرکت آب و فاضلاب است و از بدیهی ترین اتفاقات است که باید رسیدگی گردد.

علوی پیشنهاد داد عصر هر پنجشنبه اعضای شورا می توانند با حضور در مساجد محلات به مشکلات روزمره مردم رسیدگی نمایند و در این برنامه می توان مدیران دیگر دستگاه های خدماتی را هم پای کار آورد تا به کمک شورا و شهرداری راهگشای مشکلات مردم باشیم.

رئیس شورا به نوسازی ناوگان تاکسیرانی اشاره نمود و ضمن تقدیر از تلاش های کمیسیون ترافیک برای رفع این مشکل تاکید کرد: نوسازی تاکسیرانی ضرورتی است که تاکنون موفق نشده ایم و باید با ایجاد امکانات زیر ساختی و رو بنایی ناوگان حمل و نقل عمومی را ارتقا داده و رشت را به سمت یک شهر ایده آل گردشگری توسعه دهیم.

علوی همچنین گفت: به تاکسیرانان سخت می گذرد هرچند متولی نوسازی تاکسیرانی مدیریت شهری نیست اما وظیفه داریم برای نوسازی تاکسیرانی در راستای خدمت به مردم اقدام نماییم. هرچند اعتباری برای این امر در دفترچه بودجه لحاظ شده اما شهرداری باید برنامه مشخصی به شورا ارایه دهد. اکنون مجوز تاکسی های اینترنی صادر می شود و نظارتی از سوی مدیریت شهری صورت نمی گیرد. امروز شبیه فعالیت شرکت های هرمی است و لازم است رئیس کمیسیون ترافیک شورا به این امر ورود نماید زیرا به امنیت شهروندان در ارتباط است و شهرداری ها موظف اند به این پدیده نظارت نمایند.

علوی تاکید کرد: با این شیوه پدیده خوبی نخواهیم داشت و بسیاری از شهرها به این امر ورود نموده اند و لازم است مدیریت شهری شهرداری رشت نیز به تاکسی های اینترنتی نظارت و بررسی داشته باشند.

رئیس شورا همچنین اظهار کرد: طرح ساماندهی حمل و نقل تهی به پیاده راه فرهنگی منتهی به خیابان امام و همجوار در شورای ترافیک برده شده ولی به واسطه عدم تشکیل جلسه در شورای ترافیک استان بلاتکلیف مانده است.

وی تاکید کرد: اگر ناوگان تاکسیرانی و حوزه تردد شهروندان مشکل دارد، شورای ترافیک باید اقدام نماید و از شهردار انتظار دارم این موضوع را پیگیری نماید.

رئیس شورا اذعان کرد: در بودن شورای پنجم و همکاری با دیگر اعضای شورا افتخار می کنم و امیدوارم بتوانیم ثمرات خیری در این دوره شورا برای مردم و شهر داشته باشیم.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا در نطق پیش از دستور جلسه از ریاست شورا خواست تا طرح هایی که در صحن شورا آورده و در کارگروه های تخصصی شورا بررسی می شود، به سرانجام برسد.

رضا رسولی ضمن تقدیر از تلاش مشاوران در بررسی این طرح ها تاکید کرد: بررسی و اجرایی نمودن طرح ها در هیات رئیسه موجب دلگرمی اعضای کارگروه ها می شود.

وی افزود: طرح های حوزه عمرانی در کمیسیون عمران بررسی مجدد و تصویب می شود و انتظار داریم طرح ها اجرایی شده و به جریان بیفتد.

عضو شورا همچنین گفت: ۳سال است همزمان با بسته شدن بافت مرکزی، این طرح در شورای ترافیک استان باقی مانده است و به نتیجه نرسیده است. وی بر بازگشایی بافت مرکزی شهر تاکید کرد و خواستار حمایت در اجرایی شدن طرح های ترافیکی شد.

رسولی تصریح کرد: دستفروشان در بافت مرکزی بسیار زیاد شده است و علاوه بر مسایل ترافیکی مشکلات دیگری در حوزه اجتماعی ایجاد کرده است و باید در این راستا نیز اقدام عملی نماییم. دستفروشی امروز یک معضل و یا رسته شغلی است و به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی چاره ای از آن نیست با این وجود برخی نیز واقعا مشکل اقتصادی ندارند و یک روند سوداگرانه در این راستا شکل گرفته است. ۳سال پیش هم تصویب کردیم که زمینی در انتهای کوچه زیبایی خیابان شیک خریداری و به ساماندهی دستفروشان اختصاص یابد. اما به دلیل گرانی قیمت زمین و عدم توان مالی شهرداری امکان اجرایی شدن آن نیست ولی می توان قطعه زمینی که در اختیار سازمان زندان هاست، برای تغییر کاربری برای ساماندهی دستفروشان اقدام کرد.

رسولی از رئیس کمیسیون بهداشت شورا خواست تا برای اجرایی نمودن این طرح اقدام نموده و نسبت به در اختیار گرفتن این زمین اقدام نماید تا قبل از عید وضعیت پیاده راه سامان یابد.

وی همچنین خواستار بهسازی وضعیت پیاده راه از امکاناتی نظیر نورپردازی برای پایان سال شد.

تقدیر از حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن

فاطمه شیرزاد نیز در نطق پیش از دستور جلسه گفت: یوم الله ۲۲ بهمن امسال تماشایی بود و همه آمده بودند و از این همه حضور به خود افتخار می کنیم.

منشی شورا از حضور مردم در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب تقدیر نمود و افزود: حضور ملت یک هشدار برای دشمنان بود مردم قدردان نظام و انقلاب هستند و اکنون وظیفه مسئولان است که برای رفع مشکلات مردم اقدام نمایند.

عضو شورا به تقدیر از هومن سیدی هنرمند رشتی اشاره نمود و افزود: این هنرمند رشتی در جشنواره فیلم فجر امسال برای این شهر افتخار آفرید و با کارگردانی مغزهای کوچک زنگ زده توانست ۳ سیمرغ بلورین اختصاص دهد.

بخشی از محلات هنوز فاضلاب بهداشتی هستند

رئیس کمیسیون بهداشت شورا گفت: بخشی از شهر رشت هنوز فاقد سیستم فاضلاب شهری است و انتظار داریم استاندار محترم سهم عمرانی رشت را بیشتر لحاظ کرده و برای اصلاح سیستم فاضلاب رشت اعتبار قابل توجهی تخصیص دهد.

شیرزاد از رئیس شورا نیز خواست پیگیر این مهم از سوی استاندار مهم شود وی تاکید کرد: بسیاری از محلات فاقد سیستم بهداشتی هستند و با گرم شدن هوا و سریز فاضلاب به محیط های عمومی شهری بخصوص در محلات کم برخوردار، آلودگی محیطی افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: نباید از جیب مردم برای توسعه فاضلاب هزینه کرد و با تحت فشار گذاشتن شورای شهر رشت، خواستار افزایش اب بها باشند. ضمن اینکه ۵۰ درصد اعتبار برای رودخانه ها از اعتبارات دولتی تخصیص یافت که خروجی خوبی از سوی این دستگاه نداشت.

شیرزاد با اشاره به خرید اتوبوس های جدید اظهار کرد: امیدواریم با افتتاح مرکز کنترل ترافیک شهرف کنترل و نظارت خوبی بر ترافیک شهر داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم زودتر ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی نماییم و در این دور شورا محقق شود.

عضو شورا ضمن تبریک به مدیر منطقه دو ، اظهار کرد: در این منطقه به دلیل بافت فرسوده و بازار و وجود بناهای میراثی انتظار زیادی از مدیر جدید داریم.

۶۰ دستگاه اتوبوس خریداری می شود

حاجی پور نیز گفت: حضور پرشور مردم در راهپیمایی دیروز دو پیام مهم داشت ابتدا ممنوعیت حضور بیگانگان و دوم هشدار به انجام وظیفه مسئولان است.

حاجی پور رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورا در مورد مرکز کنترل ترافیک گفت: این مرکز آماده بهره برداری است اما به احترام سرهنگ محمدی که والده خود را از دست داده اند، با تاخیر یک هفته ای این مرکز با حضور مقامات استان و نمایندگان مجلس به بهره برداری می رسد.

وی به خرید ۶۰ دستگاه اتوبوس جدید و تعمیر ۳۰ دستگاه اتوبوس قزوین اشاره نمود و تصریح کرد: با اتمام برسی کارشناسی و مصوبه شورا قابل اجراست.

حاجی پور در مورد اعطای تسهیلات بانکی برای نوسازی تاکسیرانی هم توضیحاتی ارایه داد و گفت: پیش بینی ما این است که ۱۵۰ دستگاه تاکسی فرسوده را از خط خارج کنیم با منطقهآزاد هم هماهنگی کردیم تا تاکسی های جدید با پلاک منطقه آزاد خریداری شود. هر بانک و یا هر فردی که بیشترین خدمات را به مدیریت شهری بدهد، با وی وارد مذاکره می شویم.

معایب طرح تفصیلی می باید رفع شود

احمد رمضانپور نیز در نطق پیش از دستور جلسه، گفت: بنده نیز به سهم خودم تشکر صمیمانه دارم در خانه ملت که با عزم بزرگ و با بصیرت ژرف حادثه خیره کننده ای را به نمایش گذاشتند قطعا عظمت این حضور پاسخ دندانشکن به نظام سلطه جهانی و براندازان نظام است.

عضو شورا تاکید کرد: شرکت گسترده مردم نشان دهنده پایبندی ایشان به نظام و آرمان های انقلاب است و مسئولان باید قدر این پدیده بینظیر را بدانند تا بتوانند در پاسخ خدمت کنند، صداهای مردم را بشنوند و به خواست مردم در بخش های مختلف پاسخ مثبت دهند. این حضور خیره کننده موجب اقتدار و مشروعیت نظام در جهان شده است و از این بابت تشکر دارم.

وی به عدم رضایت شهروندان و مدیران از طرح تفصیلی جدید اشاره نمود و تاکید کرد: کتمان ایرادات این طرح قابل کتمان نیست و این طرح با این وضع، طرحی نیست که بتواند کشتی توفان زده مدیریت شهری را به سرمنزله مقصود برساند. طرحی که مردم آن را نپذیرند محکوم به شکست است. دایم نگرانی و عدم رضایت مردم را از این طرح می شنوم و نمی توان ایرادها را توجیه و یا طرح را ملغی نمود.

رمضانپور اذعان کرد: باید بر اساس متغیرهای بومی شهر و مبتنی بر نظرات متخصصان این طرح را تدوین نمود. نظام مهندسی این شهر تشکیلات قانونی است و ۲۰ هزار مهندس این سازمان ناراضی از این طرح هستند و تنها راهکار در این برهه از زمان این است که اعمال تغییرات با گنجاندن تبصره هایی بپذیرند تا بتوانیم بخش کوچکی از نواقص طرح را جبران نماییم.

عضو شورا گفت: طرح های توسعه شهری چارچوب ها مشخص می شود و در جزییات ورود نمی کند. هدف مدیریت شهری باید در یک شهر مشخص شود و هر طرحی در هر نقطه از زمین اگر با ملاک های بومی تدوین یابد، با شکست روبرو نمی شود.

رمضانپور همچنین گفت: طرحی که برای تدوین آن مردم و سمن ها نقش دارند، با شکست روبرو نمی شود. با این محدودیت ها سرمایه گذار نیز ورود نمی کند.

وی در مورد ویژگی های کاربری ها توضیحاتی داد و اظهار کرد: همه طرح را نمی خواهم زیر سئوال ببرم ولی باید معایبی هم دارد به عنوان نمونه در بر خیابان اصلی تجاری دیده نشده است و یا در کوچه ۸متری مجوز تجاری داده می شود.

پس از نطق اعضای شورا، طرحها و لوایح اعلام وصول شد. نامگذاری معابر، یکی از مواردی بود که رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در مورد نحوه بررسی نام های پیشنهادی توضیحاتی ارایه داد.

محمد حسن عاقل منش پیش از این توضیحات، از حماسه حضور مردم در مراسم ۲۲ بهمن امسال قدردانی نمود و اظهار امیدواری کرد، این حضور مسیر انقلاب را به سمت تعالی پیش برده و مسئولان نیز برای رفع مشکلات مردم تلاش نمایند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا به اختتامیه جشنواره سینمایی دهه فجر و دریافت ۵جایزه برای دو کارگردان رشتی اشاره نمود و ضمن تبریک به این دو هنرمند ابراز امیدواری کرد هنرمندان گیلانی همچنان افتخار بیافرینند.

ضرورت ایجاد خانه مشروطه در رشت

دستور دوم جلسه، بررسی طرح تغییر کاربری خانه میرزا خلیل رفیع به خانه مشروطه بود که به صورت دو فوریت در صحن شورا بررسی شد. رئیس شورا با تاکید بر راه اندازی خانه مشروطه بر دو فوریت این طرح نیز رای داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد خانه مشروطه گفت: با اینکه اکثر مورخان، از پیشگام بودن گیلان در جنبش مشروطه اسناد و مدارک زیادی را منتشر کرده اند و نقش گیلان را در فتح تهران و تشکیل مجلس اول برجسته می دانند؛ اما هنوز متولیان فرهنگی نتوانسته اند یک مرکز فرهنگی برای نمایش اسناد و تلاش مجاهدان گیلانی در مرکز استان ایجاد نمایند.

محمد حسن عاقل منش افزود: در راس مشروطه خواهانی که موجب فتح تهران و اعاده مشروطه شدند، میرزا حسین خان کسمایی و میرزا کوچک جنگلی بودند که توانستند پس از فتح قزوین، مجاهدان بختیاری را هم برای فتح تهران مجاب کنند. به استناد مورخان، زمانی که مجاهدان گیلانی به سمت تهران در حرکت بودند، تبریز در محاصره قزاق های روس بود و اصلا امکان حضور مشروطه خواهان آذربایجان در این فتح نبود.

وی یادآور شد: دقیقا ۲۱ تیرماه ۱۲۸۸خورشیدی مجاهدان گیلانی پس از تحمل رنج ۵ماه پیاده روی و شهدایی که در قزوین و کرج تقدیم کردند، توانستند تهران را فتح نمایند. پس از اعاده مجلس حدود ۹ماه بعد، مجاهدان تبریزی و در راس آنها ستارخان و باقر خان پا به تهران می گذارند. ولی می بینیم، همواره در تاریخ معاصر نقش گیلانیان و مجاهدان مشروطه خواه گیلان در سایه مجاهدان تبریز باقی مانده است.

عاقل منش همچنین گفت: یکی از علل این مغفول ماندن، نداشتن یک موزه یا خانه مشروطه است که بتوانیم اسناد این تلاش ها را در آن به نمایش بگذاریم و فضایی را برای مورخان فرآهم کنیم تا بتوانند در حوزه تاریخ معاصر گیلان و بویژه نقش گیلان در جنبش مشروطه تحقیق نمایند و خروجی آن را در اختیار نسل جوان قرار دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا یادی از مشروطه خواهان تبریزی نمود و اظهار کرد: خانه علی موسیو، عمارت ختایی، خانه حاج مهدی کوزه کنانی، ۳عمارتی است که در شهر تبریز، به عنوان موزه مشروطه تغییر کاربری یافته است.

خانه حاج مهدی کوزه کنانی، معروف به ابوالمله، دو سال قبل از انقلاب اسلامی در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شد و در سال ۱۳۶۷ به عنوان موزه مشروطه تبریز تغییر کاربری یافت.

خانه علی موسیو معروف به خانه غیبی و خانه ختایی نیز در سال ۹۱ توسط شهرداری تبریز تملک و تغییر کاربری یافت. در خانه علی موسیو، تنها تصویر اولین زن پیشگام در مشروطه تبریز یعنی زینب پاشا به نمایش درآمده است. شهرداری تبریز حتی تنها قطعه چینی تولید شده توسط کارخانه علی موسیو را از بازماندگان این مشروطه خواه دریافت و از کرج به زادگاهش برگردانده است.

عاقل منش همچنین یادآور شد: دوم بهمن ماه امسال در تهران همایش ملی «بزرگداشت یکصدو دهمین سالگرد جنبش مشروطه در آذربایجان» در سالن همایش سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد و دانشگاه تبریز درصدد است مشروطه را به نام این شهر ثبت ملی نماید.

استان چهارمحال بختیاری نیز تابستان امسال خانه مشروطه خود را در شهر کرد افتتاح کرد. حتی شهر کوچکی مانند مراغه موزه مشروطه دارد اما ما هنوز نتوانسته ایم با وجود نقش فعالانه گیلانیان در مشروطه حتی یک بنای تاریخی را تغییر کاربری دهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با اشاره به حضور خود در مراسم یادبود شهدای مشروطه اظهار کرد: روز شنبه ۱۴ بهمن ماه برای نخستین بار مراسم یادبودی برای ۴تن از مجاهدان مشروطه خواهی که توسط روسیه تزاری در رشت اعدام شدند، به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان در پشت بیمارستان پورسینا برگزار شد. و با توجه به درخواست های مکرر فرهیختگان حاضر در مراسم، همانجا بنده تاکید کردم که کمیسیون فرهنگی شورا طرح تغییر کاربری خانه میرزا خلیل رفیع از مشروطه خواهان گیلان را به خانه مشروطه در دستور کار دارد.

عضو شورا با اشاره به بررسی طرح خانه مشروطه در کمیسیون فرهنگی ابراز کرد: خوشبختانه هفته پیش، در جلسه ۱۹کمیسیون فرهنگی طرحی که خانم شیرمحمدی از کارشناسان شورای شهر ارایه دادند، مورد پذیریش اعضای کمیسیون فرهنگی شورا قرار گرفت.

وی از همراهی اعضای شورا تقدیر نمود و ادامه داد: روز یکشنبه هم از دکتر محمد حسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور، دعوت کردیم و همانطور که اعضای محترم شورا نیز در این نشست حضور داشتند، ایشان ضمن حمایت از اجرایی شدن این طرح تاکید کرد که ۵۰درصد هزینه های اجرایی شدن طرح توسط سازمان میراث فرهنگی تقبل می شود و این سازمان آمادگی دارد، اشیای موزه ای گیلان را در صورتی که شرایط حفاظتی فرآهم باشد، به رشت برگردانده و در اختیار ما قرار دهد.

عاقل منش همچنین گفت: طی روزهای اخیر نیز بسیاری از فرهیختگان و اساتید دانشگاه وقتی اخبار ایجاد خانه مشروطه را در رسانه ها خواندند، با تماس های تلفنی و ارسال پیامک، هم ابراز خرسندی کردند و اعلام آمادگی کردند که حاضرند در حوزه پژوهشی با شورای شهر همکاری کنند.

وی از اعضای شورا تقاضا کرد، با رای مثبت به این طرح، به این خواسته به حق شهروندان جامعه عمل بپوشانند تا ما هم بتوانیم پس از مرمت جزئی که این بنا نیاز دارد، هرچه زودتر خانه مشروطه را در این عمارت دایر کنیم.

عاقل منش ابراز امیدواری کرد: هرچه سریعتر این طرح عملیاتی شده و سال بعد در تاریخ ۲۱ تیرماه ۹۷ و در سالروز فتح تهران بدست مجاهدان گیلانی، اولین خانه مشروطه گیلان را در مرکز استان افتتاح کنیم.

در پایان این طرح تصویب شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
رشتی
اگراین سرویس ها حق الزحمه شهرداری وشورای شهررابدهند باز شورا اینچنین حساسیت خواهدداشت یانه 2-کارهای بیهوده شهرداری واینهمه بدهکاری که شهردار سابق رشت درمقابل چشمان شورای شهرانجام گرفته آیا شورای شهر بجزسکوت های معنا داروبازیهای بده بستانی که باشهرداری داشتید بجز خسران فراوانی که ازجیب مردم مظلوم رشت هزینه شده است آیاسوددیگر بجزبرای عده ای معدود چیزدیگرعاید مردم شده است؟؟؟؟ باتشکر
همشهری
ریاست کمسیون بهداشت رشت دردوره قبل شورا که ازحامیان پروپاقرص شهردار سابق ومشکل آفرین رشت بودند وهمیشه جز همران ایشان بودند آیا این مشکلات اکنون بروز کرده یااینکه شورای قبلی درخواب بودند و.....2-ایجادخانه مشروط ازجیب مردم که اشکالی ندارد آقای عاقل منش بفرمایند که هزینه ازجیب طرفداران وحامیان بنای ساختمان ،ساخته خواهدشد یا اینکه باز مانند طرح بیهوده ومشکل آفرین پیاده راه به اصلاح فرهنگی رشت بارائه فاکتورهای نجومی و...... ازجیب مردم که هرروز بربدهکاری آنان باعناوین مختلف برروی برگه های عوارض شهرداری به چشم می خورد ،ساخته خواهدشد
در حاشیه