درآمد سرانه خانوار ۲۷ درصد کمتر شد

بانک مرکزی می‌گوید، در سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ درآمد سرانه خالص کاهش قابل توجهی داشته، به طوری که در سال ۹۴ این شاخص حدود ۲۷ درصد کمتر از درآمد ســرانه سال ۱۳۸۶ بوده است. این کاهش به معنی بدتر شدن سطح رفاه طبقه های کم درآمد جامعه است.

درآمد سرانه خانوار ۲۷ درصد کمتر شد

به گزارش ۸دی، بانک جهانی در گزارش پاییز ۲۰۱۶ در گزارشی درباره وضعیت اقتصاد ایران، به صورت ویژه به فقر در ایران طی بازه هفت ساله ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ پرداخته است. در این گزارش بیان شده است در مورد افرادی که با درآمدی کمتر از ۵/۵ دلار در روز زندگی می‌کنند با اجرای هدفمندسازی یارانه ها و تبدیل یارانه های غیر نقدی به پرداخت های انتقالی، در ابتدا نرخ فقر از۱۱.۵ درصد در سال ۱۳۸۸ به ۷.۲ درصد در سال ۱۳۹۱ کاهش یافته است.
اما بروز آثار تورمی برنامه هدفمندسازی یارانه ها توأم با ظهور آثار تحریم های در قالب تشدید تورم و کاهش رشد اقتصادی (تا سطح ۷/۶ -درصد در سال۱۳۹۲) به افزایش فقر منجر شد. به طوری که در سال ۱۳۹۳، نسبت افرادی که با درآمدی کمتر از۵/۵ دلار در روز به گذران زندگی می پرداختند به ۹.۵ درصد رسید.

حداقل حقوق کارگران چقدر باید باشد

حال در شرایطی که به گفته فعالان کارگری، یک کارگر برای گذران هزینه‌های زندگی خود ماهانه باید حداقل ۳ میلیون تومان حقوق دریافت کنند، صاحبان کسب و کار در ایران قادر به پرداخت حقوق یک میلیون تومانی هم نیستند. محمدعطاردیان کارشناس بازارکار که تنها راه کار ایجاد اشتغال و بهترشدن معیشت کارگران را در بهبود فضای کسب و کار می داند، به پول نیوز می‌گوید: هرچند که دولت یازدهم و دوازدهم در کاهش نرخ تورم کارنامه قابل قبولی را ارائه داده اند ، اما رکود حاکم بر اقتصاد بنگاه های تولیدی را یکی پس از دیگری به کام ورشکستگی می کشاند.

به گفته او در حالی همه ساله هزینه تولید در ایران به واسطه افزایش نرخ دستمزد ، مالیات ، اجاره بها، حمل و نقل افزایش می یابد که تولید کنندگان به دلیل رکود حاکم بر بازار قادر به بالابردن قیمت اجناس خود نیستند. در چنین شرایطی چاره ای جز تعدیل نیروی خود و به کارگیری نیروی ارزان خارجی و بازنشسته ها ندارند.

عطاردیان که به گفته خودش از مدافعان بالا بردن حداقل نرخ دستمزد کارگران است، ادامه می دهد: مساله اینجاست که بنگاه های اقتصادی همین حالا هم از پس پرداخت حقوق نیروی کار خود برنمی‌آیند چه برسد به اینکه حداقل ۱۰ درصد هم حقوقشان افزایش یابد.

وضع معیشت کارگران بدتر شد

عطاردیان با اشاره به این نکته که رشد اقتصادی بالا و پایدار به افزایش درآمدسرانه خالص کشور و در نتیجه به بهبود رفاه جامعه منجر می شود، ادامه داد: آمارهای بانک مرکزی نشــان می دهد، طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ ، درآمد سرانه خالص کاهش قابل توجهی داشته ، به طوری که در سال ۹۴ این شاخص حدود ۲۷ درصد کمتر از درآمد ســرانه سال ۱۳۸۶ بوده است.

او با بیان اینکه کاهش درآمد سرانه به معنی کاهش سطح رفاه جامعه است، افزود: جبران این کاهش، مستلزم رشد اقتصادی مستمر و بالا طی چندین سال آینده است. اقتصاد ایران برای کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد سرانه و سطح رفاه، حفظ جایگاه اقتصادی در منطقه و جهان و تأمین منابع مالی خدمات دولتی، به رشد اقتصادی بالا نیاز دارد. این رشد جز با رونق تولید حاصل نمی شود.

منبع: پول نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه