رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

مسئولین با وجود امکانات طبیعی باید درباره فقر مردم گیلان پاسخ گو باشند/ خودکفایی در برنج به مراتب راحت تر از ‌گندم است

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تولید برنج نسبت به گندم به مراتب راحت تر است، گفت: ایران نیارمند ۳میلیون تن برنج است و حرکت خودکفایی درباره برنج به مراتب راحت تر از ‌گندم است.

مسئولین با وجود امکانات طبیعی باید درباره فقر مردم گیلان پاسخ گو باشند/ خودکفایی در برنج به مراتب راحت تر از ‌گندم است

به گزارش خبرنگار ۸دی، علیرضا شعبان نژاد صبح امروز در نشست رونمایی از طرح مطلوب سازی برنج با بیان اینکه استان گیلان دارای استعداد خدادای در زمینه کشاورزی است، اظهار کرد: آب سد ارزان و در دسترس، زمین خاصلخیز، مردم خوش فکر و پر تلاش ظرفیت بالای کشاورزی گیلان است.

وی با بیان اینکه تنها ۱۳درصد زمین های گیلان مختص امور شهری است و ۸۷درصد زمین های کشاورزی، باغات، مراتع و… است، گفت: با این ثروتی که در گیلان داریم نباید فقیری در گیلان وجود داشته باشد و مسئولین با وجود این امکانات طبیعی باید درباره فقر مردم گیلان پاسخ گو باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تولید برنج نسبت به گندم به مراتب راحت تر است، گفت: ایران نیارمند ۳میلیون تن برنج است و حرکت خودکفایی درباره برنج به مراتب راحت تر از ‌گندم است.

شعبان نژاد تصریح کرد: برنج تنها در ۲ و ۳ استان کشور تولید می شود و آب تامین کننده آن موجود و در دسترس است ولی گندم در بیش از ۲۰ استان کشت می شود که با آب باران تامین می شود.

وی با بیان اینکه کشور در آینده دچار کمبود برنج است، بیان کرد: براساس آمار در آینده با وجود پول، بازهم برنجی در بازار وجود نخواهد نداشت به همین دلیل می بایست برای این بحران پیشاپیش اقداماتی انجام شود.

رئیس جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه یکی از اهداف ما در این طرح کشت دوم و سوم و جایگزین قراردادن برخی محصولات است با اشاره به فقر حاکم در گیلان، اضافه کرد: هرجا آمار اشتغال بیشتر از درآمد باشد نشان دهنده فقر آن منطقه است و در گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار با ۳۰۰ هزار بهره بردار وجود دارد.

شعبان نژاد با اشاره به سختی کار کشاورزی در گیلان بیان داشت: کشاورزی گیلان به دلیل یدی بودن کار سختی است و به همین دلیل اولین کار ما حذف کار سخت و دستی و استفاده از ماشین آلات است.

وی برای حل مشکل سنتی بودن کشاورزی در گیلان، گفت: برای حل این مسئله تاکنون ۹۰ هزار هکتار زمین تجهیز و نوسازی شده است و بدنبال راه اندازی زه کش های سطحی، توزیع ماشین آلات کشاورزی، ۱۳۰هزار هکتار نشاء با ماشین، ایجاد بیش از ۷۰ بانک‌نشاء، اصلاح بذر و… بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر حضور مردم در حل مشکلات و پیشبرد اهداف، بیان کرد: ما نباید کاری کنیم که مردم به ما وابسته شوند بلکه باید همراه با ما باشند و ما فقط برای حل مشکلات وارد شویم و بستر لازم را برای ایجاد تحول آماده کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه