گفت‌وگوی نتانیاهو با پوتین درباره تنش نظامی با سوریه

در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و سرنگونی یک فروند جنگنده اف ۱۶ این رژیم، بنیامین نتانیاهو با تاکید بر اینکه بر “حق خود برای دفاع در مقابل ایران” ایستاده است، مدعی شد این رژیم طالب صلح است!

گفت‌وگوی نتانیاهو با پوتین درباره تنش نظامی با سوریه

دیبه گزارش ، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز شنبه یک فروند جنگنده اف ۱۶ رژیم صهیونیستی پس از بمباران موقعیت‌هایی در خاک سوریه هدف پدافند ضد هوایی سوریه قرار گرفت و سرنگون شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این رابطه اظهار کرد که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو کرده است. وی در یک بیانیه تلویزیونی گفت: من تاکید کردم که از حق و وظیفه خود برای دفاع در مقابل حملات از قلمرو سوریه کوتاه نمی‌آییم. ما توافق کردیم که هماهنگی میان ارتش‌هایمان ادامه خواهد یافت.

نتانیاهو هم‌چنین افزود که با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هم درباره وقایع روز شنبه گفت‌وگو کرده است: “اسرائیل خواستار صلح است اما ما از حق دفاع از خود کوتاه نمی‌آییم و در برابر هر نوع حمله‌ای یا سعی برای حمله از سوی ایران که از سوریه صورت بگیرد، ایستاده‌ایم.”

در همین حال پنتاگون و وزارت‌خارجه آمریکا در واکنش به تنش نظامی میان اسرائیل و سوریه اعلام کردند که “قویا از حق اسرائیل برای دفاع از تمامیت ارضی خود حمایت می‌کنند” و در برابر “تلاش ایران برای تسلط در منطقه” ایستاده‌اند.

همزمان ایران ادعای رژیم صهیونیستی برای سرنگون کردن یک پهپاد خود را تکذیب کرده و سوریه سرنگون کردن جنگنده اف ۱۶ اسرائیل را “فاتحانه” خوانده است.

اخبار مربوط به تنش نظامی روز شنبه ابتدا با ادعای ارتش اسرائیل در سرنگونی یک پهپاد ایرانی آغاز شد. پس از آن اسرائیل تایید کرد که یک فروند جنگنده پیشرفته اف ۱۶ آن در داخل اراضی اشغالی سقوط کرده و حال یکی از دو خلبانش که در آخرین لحظات خود را به بیرون کابین پرتاب کرده بودند، وخیم است.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین می‌گوید در پاسخ به ساقط شدن یک جنگنده اف ۱۶ نیروی هوایی خود، حملات هوایی دیگری را در صبح شنبه انجام داده است که از نظر شدت و وسعت بزرگترین حملات اسرائیل علیه اهدافی در خاک سوریه از سال ۱۹۸۲ تاکنون بوده است.

جاناتان کانریکاس، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته در حملات تلافی جویانه صبح شنبه جنگنده‌های اسرائیل ۸ نقطه در اطراف دمشق را هدف قرار داده‌اند و همگی سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند.

این در حالی است که تلویزیون دولتی سوریه هم صبح شنبه به بینندگان خود یک “فتح‌الفتوح” را مژده داد و ساقط کردن یک جنگنده اسرائیلی را پیروزی بزرگی برای سوریه خواند.

همزمان سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز شنبه از حمایت کامل کشورش از اسرائیل خبر داده و گفته آمریکا از “حق ذاتی اسرائیل برای دفاع از تمامیت ارضی‌اش قویا حمایت می‌کند.”

وزارت خارجه آمریکا هم در اظهاراتی مشابه نسبت به بالا گرفتن تنش نظامی میان سوریه و اسرائیل ابراز نگرانی کرده و از آنچه “تلاش ایران برای تسلط بر منطقه” خوانده، انتقاد کرده است.

در همین حال، روسیه هم با ابراز نگرانی از این تنش نظامی طرفین را دعوت به خویشتن‌داری کرده و گفته: “انجام اقداماتی که جان سربازان و ماموران امنیتی روسیه در سوریه را به خطر بیاندازد، غیرقابل قبول است.”

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه