علی مطهری در رشت:

انقلاب اسلامی ایران نتیجه اشاعه شدید فساد و فحشا بود/ جنگ قدرت بین سیاسیون خطرناک است

نائب رییس مجلس شورای اسلامی درباره عامل اصلی انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: انقلاب ایران نتیجه ایدئولوژیک و در نتیجه جریحه دار شدن احساسات مذهبی مردم و اشاعه شدید فساد و فحشاء بوده است.

انقلاب اسلامی ایران نتیجه اشاعه شدید فساد و فحشا بود/ جنگ قدرت بین سیاسیون خطرناک است

به گزارش خبرنگار هشت دی، علی مطهری شامگاه پنجشنبه در همایش یاد انقلاب در سالن نامجو یادگار امام رشت ضمن تبریک پیروزی انقلاب اسلامی‌اظهار کرد: لازم است برای بهتر طی کردن مسیر انقلاب در آینده هر از چندگاهی یک‌ارزیابی از انقلاب اسلامی داشته باشیم.

وی درباره تفاوت انقلاب و کودتا، بیان کرد: انقلاب شورش مردم علیه وضع ونظم موجود و ایجاد نظم و وضعی جدید و کودتا یعنی یک اقلیتی در جامعه علیه اقلیتی دیگر قیام کنند در صورتی که اکثریت جامعه جدا از این افراد هستند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نظیر انقلاب صدر اسلام است، گفت: در انقلاب ایران تمام اقشار جامعه شرکت داشتند و مخصوص به طبقه خاصی نبود و در چند قرن اخیر به غیر از انقلاب فرانسه و روسیه یک انقلاب حقیقی بود که مردم با دست خالی پیروز شدند.

مطهری با بیان اینکه هر انقلابی نیاز به یک‌ نارضایتی از وضع موجود و آرمانی از یک وضع مطلوب دارد، بیان کرد: تنها با داشتن این روحیه انقلاب رخ نمی دهد بلکه باید حس شجاع بودن، روحیه تهاجم و ظلم نپذیرفتن، روحیه جهاد و امر به معروف و نهی از منکر نیز وجود داشته باشد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ریشه انقلاب ها، ابراز کرد: محرومیت ها، ضعف اقتصادی و مادی و در مواردی دیگر ترجیح آزادی خواهی به رفاه مادی و در برخی دیگر از انقلاب ها مکتب، ایدولوژیی و جهان بینی ریشه در انقلاب دارد.

وی درباره عامل اصلی انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: انقلاب ایران نتیجه ایدئولوژیک و در نتیجه جریحه دار شدن احساسات مذهبی مردم و اشاعه شدید فساد و فحشاء بوده است.

مطهری تصریح کرد: امام راحل از موارد مذکور بهترین استفاده را کردند و مردم را که عواطف آنها جریحه دار شده بود به حرکت در آورد و حرکت انقلابی را یک تکلیف شرعی بیان کرد بطوریکه حتی خانم ها برای شرکت در تظاهرات نیاز به اجازه همسران خود نداشتند.

مطهری با بیان اینکه برای ادامه این انقلاب باید به این معیارها توجه داشته باشیم، گفت: انقلاب اسلامی نظیر انقلاب صدر اسلام است، عمر به مساله عدالت خیلی حساس بود در زمان دو خلیفه اول به سیره ی پیغمبر عمل می شد اما در دوره ی عثمان اینگونه نبود و مردم شورش کردند اما پشت صحنه معاویه بود.

وی با بیان اینکه انقلابِ صدر اسلام منحرف شد، گفت: در حادثه کربلا امام حسین(ع) به این نتیجه رسید که شهادت وی و یارانش موجب باقی ماندن سیره پیغمبر (ص) می شود.

**فاصله طبقاتی در برخی موارد زیاد است

مطهری با طرح این سوال که آیا ما در مساله ی عدالت موفق بودیم یا خیر؟، گفت: فاصله ی شهرها و روستاها از نظر امکانات کم شده است اما فاصله طبقاتی در برخی موارد زیاد است.

وی با بیان اینکه بی انضباطی های مالی قابل بررسی است، گفت: در دوران جنگ چند نشریه تعطیل شد چون روزنامه هایی بودند که فرآیند جنگ را تضعیف می کردند و امام فرموده بودند که قلم های مسموم باید شکسته شود اما پس از جنگ همت بر آن بود که سازندگی صورت گیرد.

مطهری ادامه داد: دوره ی اصلاحات از آزادی بیان قابل توجهی برخوردار بودیم اما در دولت دهم از سال ۸۸ به اینطرف محدودیت های زیادی ایجاد شد و هنوز هم برخی از اینها ادامه دارد.

نایب رییس مجلس با بیان اینکه در دولت ۱۱ و ۱۲ هم آزادی بیان نسبی وجود دارد، گفت: در برخی مسایل افراد نمی توانند وارد شوند ما که به اروپایی ها در جریان هولوکاست انتقاد می کنیم نباید در خصوص مسایل سال ۸۸ اینگونه باشیم.

وی با بیان اینکه کسانی در نظام داریم که کاسه ی داغ تر از آش هستند، ادامه داد: ایران کشوری مستقل در جهان سوم است که خودش برای خودش تصمیم می گیرد و اینگونه نیست که آمریکا و انگلیس برای آن تصمیم بگیرند.

**خودباختگی قبل از انقلاب نسبت به فرهنگ اروپا الان وجود ندارد

نایب رییس مجلس با بیان اینکه در حکومت شاه اینگونه بود که واردات گندم را هم کشورهای دیگر اظهار نظر می کردند، گفت: خودباختگی قبل از انقلاب نسبت به فرهنگ اروپا الان وجود ندارد مردم احساس خود کم بینی نسبت به فرهنگ و کشورهای دیگر ندارند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما در جهان تاثیر گذار بوده است، گفت: اسلام داعیه ای جهانی دارد از این نظر انقلاب اسلامی تاثیر خود را بر دنیا گذاشته است در هر طرحی برای خاورمیانه روی ایران حساب می کنند و شناختی از اسلام در دنیا مطرح شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه شهید مطهری در نوشته های خود می گوید «باید از رخنه ی فرصت طلبان جلوگیری کنیم»، گفت: انقلاب مراقبت می خواهد و آفت دیگر مشخص نبودن طرح های انقلاب و هدفهاست.

وی با بیان اینکه کم شدن خلوص نیت ها آفت انقلاب ماست، گفت: حمله  رقبا از تربیون رسمی است و جنگ قدرت بین سیاسیون کار خطرناکی است و باعث نا امیدی مردم می شود.

مطهری ادامه داد: بسیاری از انقلابیون اولیه به حاشیه رانده شدند و برخی امکان ورود به جامعه ندارند و برخی در حصر هستند و کسانی که معلوم نیست ریشه ی آنها کجا هست وارد شدند.

وی با بیان اینکه گاهی به خاطر مصلحت اندیشی هایی مسایل جامعه را نادیده می گیریم، گفت: با مردم صراحت داشته باشیم و نباید همه ی انتظارها را از حکومت داشته باشیم مردم و حکومت وظایف متقابل دارند و مردم هم وظایفی دارند.

مطهری افزود: نفوذ فرهنگ غربی از طریق فضای مجازی است که باید مدیریت کنیم.

تصاویر این خبر را در از اینجا ببینید

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه