نشست کتابخوان فرماندهان سپاه استان گیلان برگزار شد

نشست کتابخوان فرماندهان سپاه استان گیلان با موضوع انقلاب اسلامی در رشت برگزار شد.

نشست کتابخوان فرماندهان سپاه استان گیلان برگزار شد

 این محفل فرهنگی از سلسله نشست‌های مشترک اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و سپاه قدس گیلان است که به‌منظور ترویج کتاب و ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی و با هدف معرفی آثار فاخر در حوزه انقلاب اسلامی برگزار شد.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان در این محفل فرهنگی اظهار داشت: یکی از نیازهای اساسی انقلاب که موجب رشد و توسعه اندیشه ارزشمند این حادثه بزرگ تاریخی می‌شود اعتلای هر چه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین مردم جامعه است.

سردار محمد عبدالله‌پور موضوع کتاب و عدم توجه کافی به این مقوله فرهنگی مهم را از دغدغه‌های سپاه خواند و افزود: سپاه به‌دلیل وظیفه خطیری که در راه پاسداری از انقلاب و آرمان‌های امام راحل دارد در مورد وضعیت فرهنگ مطالعه در کشور و آمارهای ضعیفی که در این مورد منتشر می‌شود نگران است.

وی به فعالیت‌های سپاه قدس گیلان در ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و ابراز داشت: مدت دو سال است با گروه‌های مردمی تماس‌ها و نشست‌های گوناگونی برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم با یک عزم جهادی تحول خوبی را در حوزه ترویج فرهنگ کتاب در جامعه ایجاد کنیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان به معرفی کتاب مورد نظر خود پرداخت و در مورد آن عنوان کرد: کتاب” انقلاب اسلامی، زمینه‌ها و پیامد‌ها” نوشته منوچهر محمدی از جمله کتاب‌های بسیار مفیدی است که می‌تواند به‌خوبی سیر اتفاقات و عوامل پیروزی و رمز بقای آن را به مخاطب خود انتقال دهد.

سردار عبدالله‌پور به رمز پایداری و استواری ارزش‌های انقلاب در طول زمان اشاره کرد و بیان داشت: اگر قرار باشد انقلاب اسلامی همچنان به مسیر پرشتاب خود در تمام دنیا ادامه دهد باید به تولید علم توجه خاصی شود و یقیناً تولید علم نیز بدون فرهنگ کتاب و کتابخوانی میسر نمی‌شود.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای سپاه در تمام زمینه‌ها گفت: سپاه پاسداران این آمادگی را دارد در حوزه اعتلای و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور و استان گیلان پیشگام شود و با سازمان‌های و نهادهایی که برای این منظور تشکیل شده‌اند همکاری سازنده‌ای داشته باشد.

وی با تاکید بر ایجاد هم اندیشی بین معاونت فرهنگی سپاه و اداره کل کتابخانه‌های استان گیلان افزود: اگر خواهان اثربخشی مطلوب بین آحاد مردم و اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی در ابعاد مختلف هستیم باید فعالیت‌های خود را در حوزه کتاب مستمر کرده و نسبت به ترویج آن برنامه‌های موثری اجرا کنیم.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان با اشاره به توطئه‌های آمریکا و امپریالیسم عنوان کرد: نظام سلطه و در راس آن آمریکا و دول اروپایی درصدد وارد آوردن خسارت و آسیب‌های جدی به پیکره انقلاب اسلامی هستند و می‌خواهند در اردوگاه سلطه و ستیزه، ایران اسلامی را به نابودی بکشانند.

فرمانده سپاه ناحیه مرکزی شهرستان رشت نیز در این نشست ضمن معرفی کتاب مورد نظر خود اظهار داشت: کتاب”ایران، دیروز، امروز، فردا” نوشته محسن نصری است که در راستای شناساندن انقلاب اسلامی و بررسی ریشه‌ها و زمینه‌های وقوع آن پرداخته است.

سرهنگ حسین مصطفی‌پور با تاکید بر انتقال حماسه‌ها و آموزه‌های انقلاب اسلامی به نسل جوان ابراز داشت: امروزه دشمن با ترفند جدید به‌دنبال ایجاد تشکیک در واقعیات مسلم است و قصد دارد با این ترفند مردم را از همراهی با آرمان‌های امام منصرف و شک و دودلی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این کتاب در ۶ فصل مجزا به ارائه مستندات تاریخی می‌پردازد اظهار داشت: بررسی شرایط قبل از پیروزی انقلاب، بعد از به پیروزی رسیدن قیام امام خمینی(ره) و معرفی دستاوردهای ارزشمند این حرکت عظیم از موضوعاتی است که نویسنده در این کتاب به آن اشاره کرده است.

مسئول بسیج طلاب سپاه قدس گیلان نیز در این نشست ضمن معرفی کتاب خود عنوان کرد: کتاب” نهضت‌های صد ساله اخیر” نوشته استاد شهید مرتضی مطهری است که در ۱۴ فصل مجزا و با ۱۴ عنوان مختلف تهیه شده و برگرفته از سخنرانی‌های این استاد شهید در مراسم و محافل مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبعلی بابایی درباره بخش‌های مختلف این کتاب اظهار داشت: بررسی ماهیت نهضت‌ها، اهداف نهضت‌ها، بررسی انواع آسیب‌های موجود در تحول نهضت‌های انقلاب و نقش رهبری در پیشبرد و به پیروزی رساندن انقلاب‌ها از موضوعاتی است که در این کتاب به آن اشاره شده است.

وی با استناد به این کتاب در مورد اندیشه دشمنان و سعی در تغییر اندیشه‌های انقلاب تصریح کرد: ایجاد تغییر در مسیر اندیشه‌های مردم و انقلاب از مسیر و هدف اصلی خود از جمله مسائلی است که در همه طول تاریخ دشمنان به آن مشغول بوده‌اند و در این راه از هیچ خیانتی  فرو گذار نکرده‌اند.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان بندرانزلی نیز در این نشست فرهنگی خاطرنشان کرد: مطالعه و ژرف شدن در اندیشه‌های ارائه شده در یک کتاب گاه قادر است مسیر زندگی یک فرد را تغییر دهد و وی را در معرض ایجاد اتفاقات بسیار بزرگی در طول زندگی‌اش قرار دهد.

سرهنگ جمشید اصحابی ضمن معرفی کتاب مورد نظر از نقش موثر کتاب در اعتلای سطح فرهنگ جامعه سخن گفت و بیان داشت: کتاب” سخره سخت” نوشته محمدحسن روزی‌طلب از جمله کتاب‌هایی است که با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید با نسل جوان با زبان مخصوص به خودش سخن گفت عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های انقلاب اسلامی حفظ امنیت انقلاب در مسیر طولانی‌اش بوده و این کتاب با نثری بسیار روان به بررسی تمام ابعاد این زمینه می‌پردازد که برای نسل جوان نیز جذابیت دارد.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان رضوانشهر نیز در این نشست ضمن معرفی کتاب مورد نظرش تصریح کرد: کتاب” جریان شناسی نفوذ در انقلاب ها” نوشته علی سعیدی شاهرودی است که مطالعه آن با توجه به تاکیدات فراوانی که مقام معظم رهبری در مورد نفوذ و عوامل ایجاد آن دارند بسیار موثر است.

سرهنگ علی اکبر قاسمی با بیان اینکه عوامل نفوذی موریانه وار قصد سست کردن پایه های انقلاب را دارند افزود: این کتاب ارزشمند در ۱۴۰ صفحه سعی کرده است با معرفی انقلاب‌های متعدد در طول زندگی بشر از نوح گرفته تا انقلاب اسلامی نقش مخرب نفوذ و افراد نفوذی را در به نابودی کشاندن قیام‌ها نشان دهد.

فرمانده سپاه ناحیه مقداد شهرستان رشت نیز در این نشست فرهنگی ضمن معرفی کتاب خود تصریح کرد: کتاب” سیمای خوبان” اثر مهدی صادقی خمامی از جانبازان و ایثارگران ۷۰ درصد دفاع مقدس است و به ارائه آثار جمع‌آوری شده شهدای منطقه خمام پرداخته است.

سرهنگ حمید یحیی‌پور با بیان اینکه منطقه خمام ۱۷۲ شهید را تقدیم انقلاب کرده است ابراز داشت: رهبری، ایدئولوژی و مردم سه رکن اساسی و مهم انقلاب اسلامی است که در این کتاب ارزشمند در این مورد به آن پرداخته شده است به بررسی روایای مختلف ان با ارائه اسناد معتبر اقدام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این نشست ابراز داشت: استان گیلان در برگزاری سلسله نشست‌های کتابخوان در سطح فرماندهان سپاه پیشگام شده است و برای نخستین بار این برنامه با همکاری مشترک اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان و سپاه قدس استان برگزار می‌شود.

هادی نوری به زوایای مختلف انقلاب اسلامی و پیروزی آن اشاره کرد و بیان داشت: برای شناخت بهتر و ریشه‌ای انقلابی با چنین عظمت و بزرگی باید نسبت به کنکاش در زوایای آشکار و پنهان آن اهتمام ویژه‌ای داشت و کتاب به‌عنوان یک ابزار فرهنگی قدرتمند می‌تواند کمک شایانی در این راه باشد.

وی به اثری از یک نویسنده خارجی استناد کرد و در تحلیل و بررسی آن خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۷۸ یکی از محققانی که در حوزه بررسی و تحلیل وقوع انقلاب‌های جهانی فعالیت می‌کند کتابی را منتشر کرد و در آن به سه انقلاب قرن بیستم اشاره داشت و در مورد هر یک تئوری‌های خاصی را مطرح کرد.

نوری با اشاره به اینکه نظریات این محقق غربی در این کتاب مربوط به قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران است عنوان کرد: نگارنده در این کتاب معتقد است انقلاب‌ها به‌هیچ عنوان ساخته شدنی نیستند بلکه به‌عنوان یک پدیده خاص اتفاق می‌افتند و در اصل محصول فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی همه قشرهای مردم حضور داشتند افزود: این نویسنده و محقق غربی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نظریات خود در این کتاب را که مورد تایید دانشمندان علوم اجتماعی دنیا بود به‌طور کلی تغییر داد.

نوری با بیان نقش مهم اندیشه، فرهنگ و مذهب در ایجاد انقلاب اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) نشان داد به‌عنوان یک حرکت جهانی قدرتمند و یک الگوی جاودان برای نوع بشر مطرح است و مانند قیام عاشورا متعلق به زمان و مکان خاصی نیست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه