تاول ناشی از سوختگی را نترکانید

مایع داخل تاول، آب یا پلاسمایی است که براثر حرارت ایجاد شده و نباید تاول را ترکاند چون محلی برای ورود عفونت خواهد شد.

تاول ناشی از سوختگی را نترکانید
به گزارش ۸دی آیا ریختن آب روی محل سوختگی، مالیدن روغن یا کره و…. راهکارهای مناسبی هنگام سوختگی هستند؟ بهترین راهکار چیست؟ چگونه درد و سوزش ناشی از سوختگی را به سرعت تسکین دهیم و همچنین از عفونت جلوگیری کنیم؟ در اینجا توصیه‌های مفیدی ارایه خواهد شد.
از جریان آب سرد استفاده کنید
طبق توصیه پزشکان اورژانس، نوع سوختگی هرچه باشد اعم از سوختگی براثر حرارت، مواد شیمیایی یا جریان الکتریسیته، بهترین راه، استفاده از جریان آب سرد در اولین فرصت است. آب باعث سردشدن محل سوختگی و جلوگیری از ادامه صدمات ناشی از حرارت و نیز کاهش درد می‌شود. بنابراین بهترین کار این است که روی محل سوختگی، آب سرد، با دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بریزید. فشار آب کم باشد که باعث صدمه به محل سوختگی نشود. این کار را تا زمانی که درد و سوزش از بین برود ادامه دهید.
توجه: اگر بعد از چند ساعت یا یک روز، محل سوختگی قرمز و دردناک بود، حتما با پزشک مشورت کنید چون ممکن است اینها علایم عفونت باشند.
اگر در محل سوختگی تاول تشکیل شد آن را باز کنیم؟ خیر
تشکیل تاول در محل سوختگی مشخصه سوختگی درجه دو است. مایع داخل تاول، آب یا پلاسمایی است که براثر حرارت ایجاد شده و نباید تاول را ترکاند چون محلی برای ورود عفونت خواهد شد. به هرحال با گذشت زمان این مایع توسط بافت جذب خواهد شد. بهترین کار این است که ابتدا آب سرد را ملایم روی سوختگی بریزید تا زمانی که درد و سوزش تسکین یابد، سپس برای جلوگیری از باز شدن تاول، روی آن را بپوشانید. اگر پوشاندن مشکل است و یا درد و سوزش خیلی شدید است حتما با یک پزشک یا کارشناس داروخانه مشورت کنید.
آیا محل سوختگی های ساده را پانسمان کنیم؟ بله
پانسمان کردن محل سوختگی‌های ساده، خوب است ولی ضروری نیست، هدف از پانسمان جلوگیری از ورود آلودگی به محل سوختگی است. بنابراین پس از ریختن ملایم آب سرد روی محل سوختگی، با مقداری پماد مخصوص سوختگی، محل را چرب کنید و سپس یک پانسمان استریل و غیر چسبناک روی آن قرار دهید و با باند آن را ثابت نمایید. سوختگی ساده به سوختگی گفته می‌شود که سطح آن کمتر از نصف کف دست است و عمیق نیست و در نزدیکی محل های باز بدن نیست و نیز براثر مواد شیمیایی یا الکتریسیته ایجاد نشده است.
آیا روی محل سوختگی، کره یا روغن بمالیم؟ خیر
هرگز روی محل سوختگی را با روغن یا کره، چرب نکنید چون از خنک شدن محل سوختگی جلوگیری می‌کند.
آیا برای خنک کردن سریع محل سوختگی روی آن یخ بگذاریم؟ خیر
هرگز روی محل سوختگی با هدف اینکه زودتر تسکین یابد تکه‌های یخ نگذارید چون ممکن است باعث ایجاد شک دمایی در محل سوختگی شود که اصلا برای تسکین درد و سوزش خوب نیست و حتی خطر سرمازدگی برای مصدوم را به همراه دارد. مخصوصا اگر سوختگی شدید است و یا مصدوم کودک خردسال است.
آیا گذاشتن سیب‌زمینی یا خیار روی محل سوختگی باعث التیام سوختگی می‌شود؟ خیر
در قدیم توصیه می‌شد، برای آرام کردن سوختگی، روی محل سبزیجات تازه مانند برش‌های سیب زمینی یا خیار قرار دهید ولیکن امروزه شدیدا از این کار منع می‌شود چون گیاهانی که با خاک در تماس هستند، ممکن است باعث کزاز شوند.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه