مدیرعامل بانک مسکن:

نرخ سود اوراق مسکن در بافت فرسوده ۱/۵ درصد کاهش یافت

مدیرعامل جدید بانک مسکن با اشاره به اینکه نرخ سود اوراق مسکن با ۱.۵ درصد کاهش در بافت فرسوده به ۱۶ درصد رسید و دوره بازپرداخت ۱۵ ساله شد، گفت: فعلاً میزان اقساط وام ۸۰ میلیونی مسکن کاهش نمی‌یابد.

نرخ سود اوراق مسکن در بافت فرسوده ۱/۵ درصد کاهش یافت

به گزارش هشت دی، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در نخستین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه درهیأت مدیره بانک مسکن مصوب شد سود تسهیلات از محل اوراق حق تقدم در بافت فرسوده ۱.۵ درصد کاهش یابد، گفت:‌نرخ سود اوراق مسکن در حال حاضر ۱۷.۵ درصد است که با پیشنهاد بانک مسکن به بانک مرکزی نرخ سود این اوراق از این هفته ۱.۵ درصد کاهش یافت. وی در پاسخ به این سؤال که آیا این پیشنهاد باید به تصویب شورای پول و اعتبار برسد یا خیر، گفت:‌ کمیته اعتباری بانک مرکزی می‌تواند این تصمیم را تا آخر این هفته به ما اعلام کند و ما نرخ را از همین امروز اعمال کنیم اما منتظر مجوز بانک مرکزی هستیم. رحیمی‌انارکی ادامه داد: با این مصوبه هیأت مدیره بانک مسکن، مدت بازپرداخت تسهیلات از ۱۲ سال به ۱۵ سال افزایش خواهد یافت، بنابراین با این افزایش مدت بازپرداخت میزان اقساط نیز حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد که نرخ سود اوراق حق تقدم مسکن علاوه بر بافت فرسوده در سایر نقاط نیز کاهش یابد، گفت: فعلاً توجه بانک مسکن به بافت فرسوده است و بازآفرینی شهری و بافت‌های ناکارآمد شهری جزو اولویت این بانک است.
ورشکستگی صندوق پس‌انداز مسکن یکم صحت ندارد
وی درباره ورشکستگی صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفت: این موضوع صحت ندارد و منابع و مصارف صندوق همچنان از تعادل لازم برخوردار است اما با توجه به استقبال خانه اولی‌ها از سپرده‌گذاری در این صندوق که بیش از گنجایش صندوق به لحاظ پرداخت سالانه است، پیشنهاد داده‌ایم از محل صندوق توسعه ملی منابع کمکی به شکل ریالی در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری شود. مدیرعامل بانک مسکن درباره عملکرد صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز گفت: تاکنون ۳۶۳ هزار فقره افتتاح حساب در این صندوق انجام شده است که ۲۹۱ فقره آن حساب زنده و فعال است. در صندوق پس‌انداز مسکن یکم، مانده سپرده‌ها تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که تاکنون ۳۴ هزار و ۳۰۰ فقره تسهیلات خرید مسکن از این صندوق پرداخت شده است که ۱۰ هزار فقره آن به زوجین داده شده است.
آخرین وضعیت مسکن مهر
وی با اشاره به مطرح شدن تحقیق و تفحص از مسکن مهر بابت وصولی‌های تسهیلات مسکن مهر، اظهار کرد: با توجه به مصوبات قانونی تا سال ۱۴۰۵ اقساط وصولی مسکن مهر تعیین تکلیف شده و عملاً اقساطی باقی نمی‌ماند که برای سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار گیرد. از سال ۹۲ باید بازپرداخت خطوط اعتباری بانک مرکزی شروع می‌شد که شورای پول و اعتبار ۳ سال مهلت به ما دادند. بابت افزایش سقف تسهیلات که حدود ۱۰۵ هزار ریال بدون خط اعتباری اضافه می‌شد.
اجرای سیاست تقویت تقاضا
مدیرعامل بانک مسکن درباره سیاست مالی بانک در مواجهه با بخش مسکن، گفت: سال گذشته سیاست تقویت بخش عرضه را در دستور کار قرار دادیم که نتیجه آن پرداخت ۱۴۰ هزار فقره تسهیلات ساخت به فعالان ساختمانی بود. اما امسال عمده تسهیلات پرداختی در حوزه خرید مسکن با اولویت زوجین، خانه اولی‌ها و ساکنان بافت فرسوده و همچنین ایجاد فرصت برای استفاده از سبد متنوع تسهیلات بانک مسکن بود.
رحیمی انارکی اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تا ۱۲ بهمن، ۱۴۶ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن توسط بانک پرداخت شد و تا پایان سال این عدد به ۱۷۰ هزار فقره می‌رسد. تعداد تسهیلات خرید مسکن پرداختی در سال‌جاری، ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. همچنین به لحاظ مبلغ تسهیلات پرداختی خرید مسکن نیز رشد
۵۵ درصدی در سال‌جاری اتفاق افتاده است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه