رئیس سازمان غذا و دارو:

حذف پوشش بیمه‌ای داروهای «بدون نسخه» منتفی شد

نیمه اول آذرماه سال‌جاری شورای عالی بیمه در تازه‌ترین مصوبه‌اش اعلام کرده بود پوشش بیمه‌ای داروهایی که امکان دریافت بدون نسخه نیز دارند،حذف می‌شود.

حذف پوشش بیمه‌ای داروهای «بدون نسخه» منتفی شد

به گزارش هشت دی، نیمه اول آذرماه سال‌جاری شورای عالی بیمه در تازه‌ترین مصوبه‌اش اعلام کرده بود پوشش بیمه‌ای داروهایی که امکان دریافت بدون نسخه نیز دارند،حذف می‌شود. بعد از اعلام این مصوبه از سوی شورای عالی بیمه انتقادهای زیادی از سوی عده‌ای از کارشناسان حوزه سلامت به این مصوبه وارد شد. منتقدان معتقدند؛ حذف پوشش بیمه‌ای داروهای بدون نسخهOTC از سوی شورای عالی بیمه اقدامی عجولانه،غیر کارشناسی و البته کاملاً اقتصادی در جهت کاهش مشکلات دارویی کشور است اما با این حال دهک‌های جمعیتی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و تحت حمایت هیچ نهادی نیستند با حذف پوشش بیمه‌ای داروهای بدون نسخه آسیب می‌بینند. در حالیکه مصوبه شورای عالی بیمه در انتظار تصویب نهایی در هیأت دولت و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری بود روز گذشته رئیس سازمان غذا و دارو در نشستی خبری از منتفی شدن حذف پوشش بیمه‌ای داروهای OTC (بدون نسخه) خبر داد.
داروهای OTC داروهای پر مصرفی هستند و مردم می‌توانند این داروها را بدون تجویز پزشک و ارائه نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنند.
دکتر غلامرضا اصغری درباره حذف بیمه داروهای OTC گفت: در زمینه بحث حذف بیمه داروهای OTC، بیمه‌ها و شورای‌عالی بیمه تصویب کرد که پوشش بیمه‌ای این داروها حذف شود، اما برای ورود یا خروج دارویی از پوشش بیمه‌ای، هیأت دولت باید مصوبه را تصویب کند. در این زمینه هیأت دولت موضوع حذف پوشش بیمه‌ای داروهای OTC یا بدون نسخه را تصویب نکرد. بنابراین این موضوع منتفی شده است و قابل اجرا نیست.
او گفت: ما به این دلیل از این طرح طرفداری کردیم که گفتیم می‌توان پول بیمه این داروها را که آسیبی به افراد وارد نمی‌کنند، ذخیره کرد و آن را برای بیماران خاص و حمایت بیشتر از داروهای آنها استفاده کنیم. به هر حال هیأت دولت این طرح را تصویب نکرد و منتفی شد.
اصغری درباره ۴۰۰۰ میلیاردی که قرار بود برای پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شود، گفت: تاکنون از این ۴۰۰۰ میلیارد تومان، ۲۰۰۰ میلیارد تومان محقق شده است که از این ۲۰۰۰ میلیارد، ۴۰۰ میلیاردش از سوی بیمه سلامت بین تمام داروخانه‌ها پرداخت شده است؛ به‌طوری که بیمه سلامت تا پایان شهریور ماه ۹۶ را با همه داروخانه‌ها تسویه کرده است و امیدواریم تأمین اجتماعی هم این کار را انجام دهد.
او با بیان این‌که هر ماه حدود
۷۰۰ میلیاردتومان به مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی افزوده می‌شود، گفت: اگر زمان پرداخت‌ها به شهریور ماه ۹۶ برسد، از نظر ما خوب است و وجود چهار ماه تأخیر در پرداخت‌ها طبیعی است.
دکتر اصغری در بخشی از صحبت‌هایش با بیان این‌که ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در کشور از طریق تولید داخلی تأمین می‌شوند، افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد رقم ریالی بازار دارویی کشور به داروهای خارجی اختصاص دارد. حال برای همین چهار درصد، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزبری از کشور اتفاق می‌افتد.
اصغری با اشاره به کمبود دارویی در کشور گفت: یکی از مواردی که سازمان غذا و دارو هر روز آن را رصد می‌کند، آمار کمبودهای دارویی در بازار است که در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۶۵ قلم کمبود دارو در بازار وجود دارد که رقمی قابل رفع است و چالش برانگیز نیست.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ارزیابی سلامت محصولات تراریخته و تأیید سلامت این محصولات در دانشگاه علوم پزشکی یزد، گفت: یکی از محققین دانشگاه علوم پزشکی یزد یک پروژه تحقیقاتی در این باره انجام داده است و بر اساس این پروژه نتیجه گرفته که محصولات تراریخته از نظر سلامتی مشکلی ندارند، اما روش آزمایش این محقق مناسب و برای محصولات تراریخته قابل اجرا نبوده است. دانشگاه هم در این باره به او تذکر داده است. بنابراین چنین حرفی نظر رسمی دانشگاه‌ علوم پزشکی یزد نبوده است، اما متأسفانه این موضوع خبری شد و بحث‌هایی میان طرفداران و مخالفان محصولات تراریخته شکل گرفت.
وی همچنین گفت: آنچه در دنیا برای بررسی محصولات تراریخته مطرح می‌شود، این است که تغییرات ژنی این محصولات باید به درستی انجام شود و کشور تولید کننده این محصولات خودش هم از محصولات تولیدی‌اش استفاده کند. در ایران نیز همین دو عامل را برای بررسی محصولات تراریخته در نظر می‌گیریم و اگر محصولی در این دو عامل مشکل داشته باشد، اجازه مصرف آن را نمی‌دهیم. البته تأکید می‌کنم اگر چنین محصولاتی مجوز ورود به بازار دریافت کنند، باید روی آن نوشته شود که این محصول تغییر یافته ژنتیکی است تا مشتری بداند که چه محصولی را خریداری می‌کند. در این زمینه سازمان غذا و دارو پیگیری‌های لازم را انجام داده و کارخانه‌ها را به این کار ملزم کرده‌ایم. البته در حال حاضر فقط روغن تراریخته در کشور وجود دارد.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه