هشت دی گزارش می دهد:

رانت عجیب و غریب واردات خودرو در دست عده ای خاص/ افراد پشت پرده با معیشت مردم بازی می کنند

کارشناسان می گویند اینکه قیمت خودرو وارداتی در طی یک سال حدود دو برابر می‌شود و سود این کار به حساب چند شرکت واردکننده برود، رانت اقتصادی محسوب می‌شود که باید به این موضوع رسیدگی شود.

رانت عجیب و غریب واردات خودرو در دست عده ای خاص/ افراد پشت پرده با معیشت مردم بازی می کنند

به گزارش ۸دی، در گزارش قبلی از مافیای خودروسازی در کشور سخن گفته شد (از اینجا بخوانید) و بیان شد تا در این صنعت انقلابی صورت نگیرد و تا زمانی که با کاستی های آن مقابله نشود خودروسازی در کشور به جایی نمی رسد.

در گزارش پیش رو رانت های عجیب و غریب واردات خودرو مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه می خوانید:

در حال حاضر چند واردکننده خودرو در کشور وجود دارد که مدعی هستند نمایندگی اصلی شرکت‌های خودروسازی در دنیا می‌باشند و در یکسال گذشته باعث شدند قیمت خودرو خارجی تا حدود دو برابر افزایش یابد.

طبق گفته رحیم زارع، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی چند شرکت واردکننده خودرو که انحصار واردات را در اختیار دارند، حدود چندین هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو سود داشته اند.

کارشناسان می گویند اینکه قیمت خودرو وارداتی در طی یک سال حدود دو برابر می‌شود و سود این کار به حساب چند شرکت واردکننده برود، رانت اقتصادی محسوب می‌شود که باید به این موضوع رسیدگی شود.

برای مبارزه با رانت خواری جدید در اعمال تعرفه های اتومبیل پیشنهادی  در مجلس تهیه شده است که تا ۶۰ درصد از درآمد واردات خودرو در دو سال گذشته در قالب مالیات ویژه با توجه به دلایل مذکور به حساب خزانه واریز شود.

براساس پیشنهاد مذکور مالیات ویژه اخذ شده از شرکت‌های واردکننده خودرو باید تحت نظارت سازمان بازرسی کل کشور وارد خزانه شود، و این منابع صرف یارانه سود تسهیلات تولید و حمایت از اشتغال شود.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران درباره افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: وقتی که گفته می‌شود نسبت به سال ۹۵ بیشتر خودرو وارد کردیم پس مشخص است چه کسانی خودرو را وارد کردند و چه کسانی خودرو را انبار کردند و چه کسانی ماشین را در این بازار می‌فروشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل معتقد است: «خودرو یک کالای مصرفی است و هر کس با معیشت مردم بازی کند باید طبق قانون با سخت‌ترین مجازات مواجه شود. با بستن غیرکارشناسانه یک شبه سامانه ثبت سفارش خودرو، این کالا به کالای سرمایه‌ای تبدیل شد و یک عده هم از این گران شدن سو استفاده کردند. این افزایش قیمت‌های بی‌حساب باعث شده است بازار نمایشگاه داران بیشتر از قبل کساد شود اگر نمایشگاه داری ۲ یا ۳ ماشین در روز می‌فروخت آن را هم نمی‌تواند بفروشد.»

فولادگر، نماینده مجلس هم در این باره معتقد است: شخصاً موافق افزایش تعرفه واردات خودرو نبوده و نیستم. تعرفه باید ابزاری برای کنترل کیفیت و ایجاد رقابت باشد. اگر رقابت‌پذیری را از خودروساز داخلی بگیریم، کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی را ارتقاء نمی‌دهد، قیمت‌ محصولاتش را هم رقابتی نخواهد کرد.

بهرام پارسایی نماینده دیگر مجلس هم در این باره به رسانه ها گفت: «دست هایی پشت پرده وجود دارد که ورود و استفاده از خودروهای هیبریدی را سد کرده‌اند. بنده به یقین رسیدم دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که مانع از واردات خودروهای هیبریدی و ایمن به کشور می‌شود و منافع اقلیتی به خطر می‌افتد. شما می‌بینید که واردات خودرو‌ها را هم انحصاری کردند، در چند ماه گذشته شاهد افزایش سرسام‌آور در قیمت خودروهای خارجی بودیم که جدیدا اثر خود را بر خودروهای داخلی هم گذاشت.»

سوالی که در این میان مطرح است خواب سنگین سهوی یا عمدی  وزارت صنعت و معدن در این باره است پیشتر علی آبادی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت در این باره گفته بود: افزایش قیمت خودرو کاذب است و دلیل افزایش نیز اظهارنظرهای غیرکارشناسی در برخی از رسانه‌هاست که می‌گویند واردات خودرو متوقف شد. همین که می‌گویند متوقف شد باعث ملتهب شدن بازار شده و بالطبع یک عده قیمت‌ها را بالا می‌برند!

برخی از کارشناسان خودرومعتقدند رانت تا مدیران وزارت صنعت رفته و نمی توان از این مدیران توقع حمایت از مردم داشت.

رامین نورقلی‌پور درخصوص افزایش تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی، اظهار داشت: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امضا‌هایی برای تغییر تعرفه واردات خودرو جمع شد، اما هنوز از دستور قطعی وزیر برای کاهش این تعرفه‌ها اطلاعی ندارم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه افزایش تعرفه واردات خودرو‌های وارداتی باعث جهش قابل توجهی در قیمت خودرو‌های خارجی و حتی در خودرو‌هایی داخلی ایجاد شود، گفت: علی‌رغم اینکه قیمت کارخانه تغییری نداشته، اما در بازار آزاد شاهد افزایش قیمت خودرو‌های تولید داخل در بازار آزاد هستیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش شدید قیمت خودرو‌های وارداتی نامطلوب است، ادامه داد: به نظر می‌رسد جهش قیمتی باعث ایجاد رانت‌های نامطلوبی نیز شده است، در کنار این مسئله خواهان این هستیم که زمینه بهتری برای واردات خودرو‌های هیبریدی وجود داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطر نشان کرد: اقداماتی در راستای کاهش تعرفه واردات خودرو توسط برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است که کماکان منتظر هستیم تا شاهد تغییر این تعرفه‌ها باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه