پول نفت به کشور بازنمی‌گردد؟ وزارت خارجه: از زنگنه بپرسید!

بیژن زنگنه روز یکشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان، درباره اینکه مگر قرار نبود مشکل نقل و انتقال پول در برخی کشورها از جمله چین و کره بعد از برجام حل شود و یا اینکه دو سال فرصت کمی برای تحقق این موضوع بوده است؟ پاسخ داد: مشکل این پول‌ها ربطی به برجام ندارد. اینها مربوط به تحریم‌ها یا اقدامات محدودکننده آمریکاست!

پول نفت به کشور بازنمی‌گردد؟ وزارت خارجه: از زنگنه بپرسید!

به گزارش ۸دی، امروز نشست خبری بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه برگزار شد. در بخشی از این نشست از قاسمی پرسیده شد: «آقای زنگنه وزیر نفت روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران اعلام کرده‌اند که برای بازگرداندن پول ناشی از فروش نفت، برخی از بانک‌ها همچنان تحریم هستند و البته این تحریم ربطی به برجام ندارد، حال سوال این است که مگر نباید طبق برجام تحریم‌های بانکی لغو می‌شد؟ چرا آقای زنگنه می‌گوید برخی از تحریم‌های بانکی ربطی به برجام ندارد؟
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: «در این ارتباط از آقای زنگنه سوال کنید تا در مورد آنچه که مطرح کردند توضیحات لازم را بدهند.»
وی با بیان اینکه آنچه که آقای زنگنه گفتند درست است و من صحبتی در این زمینه ندارم از خبرنگار سوال‌کننده خواست که جزئیات بیشتری در ارتباط با این موضوع را از خود وزیر نفت جویا شود.
سوال مورد استناد، پرسشی است که خبرنگار کیهان از وزیر نفت پرسیده بود و ماحصل آن در شماره روز گذشته با عنوان «زنگنه: شک نکنید در مسائل بانکی هنوز تحریم هستیم ولی ربطی به برجام ندارد!» منتشر شد. در این گزارش آمده بود: «بیژن زنگنه روز یکشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان، درباره اینکه مگر قرار نبود مشکل نقل و انتقال پول در برخی کشورها از جمله چین و کره بعد از برجام حل شود و یا اینکه دو سال فرصت کمی برای تحقق این موضوع بوده است؟ پاسخ داد: مشکل این پول‌ها ربطی به برجام ندارد. اینها مربوط به تحریم‌ها یا اقدامات محدودکننده آمریکاست!»
همچنین قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تاکنون کشورهای اروپایی به صورت صریح از ایران درخواست مذاکره در ارتباط با مسائل موشکی را داشته‌اند، با توجه به اینکه آمریکایی‌ها در این زمینه تاکنون اظهارنظرهای مختلفی داشتند، گفت: «آنچه که مسلم است این است که آمریکایی‌ها از رابطه ایران با کشورهای منطقه و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از کشورهای دنیا ناراضی هستند و تلاش دارند که با اعمال فشار با سایر کشورها، آنها را در جهت منافع خود سوق دهند.»
وی با اشاره به روابط کنونی ایران و اتحادیه اروپا و با اعتقاد بر اینکه این روابط از استحکام خوبی برخوردار است و در جهت منطقی ادامه دارد، خطاب به خبرنگار سوال‌کننده، گفت: «در خصوص موضوعی که مطرح کردید ما چیزی را رسما از سوی اتحادیه اروپا با توجه به تماس‌هایی که با آنها داشتیم دریافت نکردیم. ما در تماس‌ها و گفت‌وگوهای خود با مقامات اتحادیه اروپا دیدگاه‌های خود را بیان کرده و بیان می‌کنیم و نگاه آنها را نیز نسبت به مسائل می‌شنویم.»
سخنگوی وزارت خارجه افزود: «آنچه برای ما مهم و حیاتی است سیاست‌های رسمی کشورهای عضو این اتحادیه است و نه آنچه که در برخی از رسانه‌های غربی مطرح می‌شود.»
در این نشست از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد: طبق اخبار منتشر شده سه کشور اروپایی با تشکیل کارگروه مشترک با آمریکا برای اصلاح و یا اضافه کردن موادی به برجام موافقت کرده‌اند و آیا ایران از این موضوع اطلاعی دارد و کشورهای اروپایی در این زمینه با ایران صحبت کرده‌اند؟
وی در پاسخ گفت: «فکر می‌کنم فرض شما از ابتدا اشتباه است و ما چنین سخن و کلامی را به صورت رسمی از سه کشور اروپایی دریافت نکرده‌ایم و فکر می‌کنیم که باز هم آمریکایی‌ها بر اساس عادت غلط و دیرینه خود رویاهایشان را از زبان دیگران بیان می‌کنند. ما هیچ اطلاعی از این کارگروه که شما اشاره کردید نداریم و خبری در این ارتباط از سوی اتحادیه اروپا به ما داده نشده است.»
سوال دیگری که از قاسمی پرسیده شد به این شرح بود که «رئیس‌جمهور فرانسه برای سفر به ایران شرط‌هایی را گذاشته‌اند از جمله اینکه با مقام معظم رهبری دیدار داشته باشد و یا اینکه ایران با آمریکا ارتباط برقرار کند و… آیا شما چنین موضوعی را تایید می‌کنید؟»
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ ضمن تاکید بر این نکته که معلوم است که چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم، افزود: «جمهوری اسلامی ایران شرط‌پذیر نیست و فرانسه نیز علیرغم تمام همکاری‌هایی که بین دو کشور وجود دارد، در شرایطی نیست که بخواهد شروطی را برای ایران تعیین کند.»
وی افزود: «روسای دولی که به ایران می‌آیند بر اساس یک امر پذیرفته شده با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و این در پروتکل است و اینکه عده‌ای آن را به گونه‌ای دیگر تعبیر کرده‌اند، اشتباه است.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه