وزیر نفت اعلام کرد

بازنگشتن پول نفت به کشور ربطی به برجام ندارد/فضای سیاسی برای افزایش قیمت بنزین مناسب نبود

وزیر نفت از افزایش ۱۶۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در ۱۰ ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال تولید از میادین غرب کارون به ۳۰۵ هزار بشکه در روز می‌رسد.

بازنگشتن پول نفت به کشور ربطی به برجام ندارد/فضای سیاسی برای افزایش قیمت بنزین مناسب نبود

به گزارش ۸دی، بیژن زنگنه وزیر نفت صبح امروز در یک نشست خبری که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در وزارت نفت برگزار شد، با اشاره به ایام‌الله دهه فجر و تبریک این ایام، گفت: من در ابتدای این نشست به ارائه گزارش از عملکرد صنعت نفت می‌پردازم و پس از آن پاسخگوی سؤالات شما خواهم بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه زمانی که از نفت صحبت می‌کنیم، باید از تولید حرف بزنیم و ما در این بخش‌ها برنامه‌های ویژه‌ای داریم که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ایم، گفت: این برنامه‌ها و اولویت‌ها ملاک کاری ماست.

* تولید نفت و میعانات ۱۶۵ هزار بشکه افزایش یافت

زنگنه با اشاره به میانگین تولید نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ ماه امسال و نسبت آن به دوره مشابه سال گذشته، گفت: تولید نفت خام و میعانات گازی در ۱۰ ماه امسال ۱۶۵ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است و صادرات در همین مدت نسبت به سال گذشته نیز ۶۰ هزار بشکه افزایش یافته، که همچنین نسبت به ۵ ماه سال ۹۲ با افزایش تولید یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو بوده‌ایم.

وزیر نفت با اشاره به وضعیت میادین مشترک گفت: در دولت دوازدهم سعی داریم تکلیف میادین مشترک مشخص شود، به این صورت که یا این میادین توسعه پیدا می‌کنند یا با واگذاری به پیمانکاران قبلی سر و سامان خواهند گرفت.

* امسال تولید نفت از میادین غرب کارون به ۳۰۵ هزار بشکه در روز می‌رسد

زنگنه ادامه داد: بسیار خوشحال هستم که در سال ۹۵ تولید نفت از میادین غرب کارون به ۱۶۰ هزار بشکه در روز رسید و امسال نیز تولید از این میادین به ۳۰۵ هزار بشکه در روز می‌رسد که از افزایش روزانه ۱۴۵ هزار بشکه‌ای نفت حکایت دارد.

این مقام مسئول با اشاره به تولید نفت برای نخستین بار از لایه‌های نفتی پارس جنوبی، یاران جنوبی و میدان آذر تصریح کرد: مجموع تولید نفت از این میادین به ۱۶۳ هزار بشکه در روز رسیده است.

* روزانه ۵۵۳ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود

زنگنه در ادامه این نشست با اشاره به افزایش برداشت از میادین مشترک که از اولویت‌های وزارت نفت است، گفت: در بخش گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، رشد قابل توجهی داشته‌ایم به طوری که هم‌اکنون ۵۵۳ میلیون مترمکعب گاز از این میدان برداشت می‌شود که در دی‌ماه سال گذشته تولید نفت از این میدان ۴۷۰ میلیون مترمکعب بود که البته آمار برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی نسبت به سال ۹۲ نیز دو برابر شده است.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به سوخت‌رسانی در فصل سرما گفت: با اتکا به افزایش تولید ۸۳ میلیون مترمکعبی گاز از پارس جنوبی که امسال محقق شد، امیدواریم روزهای سرد امسال را بدون هیچ گونه مشکلی سپری کنیم.

* واردات گاز نداشته‌ایم

وی همچنین با اشاره به افزایش صادرات گاز گفت: افزایش تولید گاز پارس جنوبی موجب شده است که شاهد افزایش صادرات گاز باشیم و این در حالی است که هیچ واردات گاز به ایران صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد از گاز مصرفی کشور از میدان گاز پارس جنوبی تأمین می‌شود و این برای اولین بار است که ایران برای برداشت گاز از این میدان مشترک با کشور قطر به تولید مساوی رسیده است.

* ۹۲ درصد از جمعیت کشور گاز دارند

این مقام مسئول در ادامه به افتتاح چند فاز پارس جنوبی که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در ابتدای سال جاری ۶ گاز پارس جنوبی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تا آخر سال آینده نیز ۵ فاز پارس جنوبی که شامل فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ است و همچنین بخشی از فاز ۱۴ به تولید می‌رسد.

زنگنه با اشاره به گازرسانی به بخش روستایی و شهری کشور گفت: هم‌اکنون ۷۶ درصد از جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردارند و در مجموع می‌توان گفت ۹۲ درصد از کل کشور دارای انشعابات گاز هستند.

زنگنه ادامه داد: تا پایان سال ۹۶، ۷۶ درصد جمعیت روستایی و ۹۲ درصد از کل جمعیت ایران به طور مستقیم از گاز استفاده خواهند کرد و این در حالی بود که در سال ۹۱ فقط ۵۴ درصد از جمعیت روستایی از گاز برخوردار بودند.

این مقام مسئول با اشاره به گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان گفت: هم‌اکنون گسترش شبکه گازرسانی به زاهدان با سرعت در حال انجام است، و ما امیدواریم گازرسانی به این استان نیز به زودی به اتمام برسد.

وی همچنین با اشاره به توسعه شبکه گاز و تأمین سوخت نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ حدود ۴۳ درصد از سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها، سوخت مایع یعنی مازوت و گازوئیل بود و هم‌اکنون با وجود اینکه سوخت نیروگاه‌ها حدود ۸ درصد اضافه شده است، اما امیدواریم در سال جاری مقدار سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها را به زیر ۱۰ درصد برسانیم و نیروگاه‌ها نیز بتوانند سوخت خود را به سمت گاز تغییر دهند.

* قرارداد توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی طبق زمان‌بندی در حال اجراست

زنگنه در ادامه این نشست با اشاره به قرارداد توسعه فاز ۱۱ که با شرکت توتال، سی‌ان‌پی‌سی آی و پتروپارس به ارزش ۵ میلیارد دلار که در تیرماه سال ۹۶ امضا شد، گفت: این قرارداد طبق زمانبندی صورت گرفته در حال اجراست.

وی ادامه داد: هم‌اکنون برای امضای قراردادهای توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های خارجی و برخی از شرکت‌های داخلی در حال مذاکره هستیم که تعداد این شرکت‌ها بالغ بر ۲۰ شرکت است که برخی از آنها از اولویت بیشتری برخوردارند که به محض اینکه بتوانیم با آنها به توافق برسیم، قطعاً اعلام خواهد شد.

* ۲۰ قرارداد برای نگهداشت تولید نفت روی میز شورای اقتصاد

زنگنه همچنین با اشاره به طرح‌های وزارت نفت و ارائه بسته ۵ میلیارد دلاری به منظور نگهداشت تولید نفت، گفت: اجرای این طرح با هدف استفاده از کالاها و تجهیزات ساخت داخل انجام خواهد شد و این طرح هم‌اکنون برای تصویب به شورای اقتصاد رفته است که اگر به تصویب برسد، ۲۰ قرارداد در قالب ۲۰ مناقصه به منظور اجرای این بسته برگزار خواهد شد. هم‌اکنون مقدمات این کار در حال انجام است و اسناد مناقصه آن نیز آماده شده است.

زنگنه همچنین با اشاره به دیگر روش‌های تأمین مالی برای اجرای این طرح گفت: عرضه اوراق مشارکت ارزی و ریالی از روش‌های تأمین مالی برای این طرح است که مدت زمان بازگشت سرمایه آن حدود دو سال است که اگر نخستین قرارداد اواسط بهار یا تابستان سال ۹۷ اجرا شود، نتیجه آن را در سال ۹۸ و یا ۹۹ خواهید دید.

* رشد ۱۷ درصدی تقاضای داخلی محصولات پتروشیمی

وزیر نفت در بخش دیگری از این نشست با اشاره به رشد ۱۷ درصدی تقاضای داخلی محصولات پتروشیمی گفت: در فروردین ماه سال جاری، بخشی از طرح‌های پتروشیمی توسط رئیس‌جمهور به ارزش حدود ۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید که تا یک سال آینده نیز واحدهای جدید پتروشیمی نیز به مدار تولید خواهند آمد.

زنگنه با اشاره به فروش داخلی محصولات پتروشیمی نیز ادامه داد: در سال ۹۵ فروش محصولات داخلی پتروشیمی حدود ۵.۱ میلیون تن بود، اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، امسال سعی ما بر این است که عرضه و خرید محصولات پتروشیمی به ۶ میلیون تن برسد که به این ترتیب حدود ۱۷ درصد رشد تقاضای داخلی خواهیم داشت که با این شرایط، صنایع پایین‌دستی نیز فعال می‌شود.

* افزایش ۱۶.۵ میلیون لیتری تولید بنزین

زنگنه در ادامه همچنین با اشاره به تولید بنزین و دیگر فرآورده‌ها، گفت: امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۱۶.۵ میلیون لیتری تولید بنزین بودیم که ۲۸ درصد افزایش تولید بنزین در سال جاری وجود داشته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۲ میلیون لیتر بنزین از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که امیدواریم بخش‌های مهمی از فاز دوم این پالایشگاه نیز تا پایان امسال وارد مدار شود.

* از داخل و خارج به شرکت‌های نفتی خارجی می‌گویند با ایران قرارداد نبند

بیژن زنگنه در ادامه این نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: برای قراردادهای جدید صنعت نفت ۱۵۰ نفر درگیر مذاکرات هستند به طوری که برای امضای این قراردادها باید دو طرف راضی باشند.

وی ادامه داد: هر کس با ایران یادداشت تفاهم امضا می‌کند، عده‌ای در داخل و خارج می‌روند و می‌گویند که این کار را نکن، خدا شر برخی خارجی‌ها را به خودشان برگرداند و داخلی‌ها را نیز اصلاح کند.

وی ادامه داد: برای ایجاد اشتغال در کشور، افزایش تولید نفت لازم است و ما باید از مذاکرات حمایت کنیم و من ۷۰ درصد وقت خودم را صرف این قراردادها می‌کنم و مابقی وقت صرف مصارف بیهوده می‌شود که باید پاسخگوی عده‌ای باشم.

وزیر نفت با بیان اینکه عمده این بحث‌ها روی میادین مشترک است، گفت: واقعاً دشمنی‌های بدی در منطقه و در سطح بین‌الملل داریم و این بسیار قبیح است که عده‌ای در داخل کشور همان حرف‌های خارجی‌ها را می‌زنند.

* تا وقتی دست کسی پول نبینیم وارد مذاکره برای صادرات گاز نمی‌شویم

زنگنه در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات گاز به عراق، گفت: هم‌اکنون خط صادراتی گاز ایران به عراق آماده شده، اما خط لوله بصره هنوز آماده نیست، ولی از سمت نفت‌شهر روزانه ۱۳ میلیون مترمکعب گاز به عراق داده می‌شود.

وی با اشاره به دیگر قراردادهای صادرات گاز گفت: خیلی‌ها به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما از شما گاز می‌خواهیم، اما ما تا دست کسی پول نبینیم، وارد مذاکره نمی‌شویم.

وی همچنین با اشاره به مباحث صادرات گاز ایران به پاکستان گفت: پاکستان به تعهدات خود درباره واردات گاز از ایران عمل نکردند و ما خرج بسیار سنگینی در این زمینه کردیم و خط لوله خود را به مرز رساندیم.

وی ادامه داد: پاکستانی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده و ما با آنها وارد بحث حقوقی می‌شویم، البته باید تمام جوانب را مدنظر قرار داد.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با ترکمنستان گفت: سال گذشته این کشور گاز خود را به روی ایران بست ولی ما هنوز با این کشور قرارداد سوآپ گاز داریم.

وی ادامه داد: ترکمن‌ها از ما شکایت کردند و گفته‌اند که از ما طلب دارند، ولی ما نیز اعتقاد داریم که آنها به ما خسارت زده‌اند و ما نیز همچنان آماده مذاکره با آنها هستیم.

* سهم سوخت‌های فسیلی در سبد سوخت جهان کاهش نخواهد یافت

زنگنه در ادامه با اشاره به بحث‌هایی مبنی بر کاهش تقاضای نفت و گاز در دنیا در سال‌های آتی گفت: در جلسه آخر اوپک گزارشی ارائه شد که بر مبنای رشد تولید ناخالص جهان بود که این گزارش نشان می‌داد تا سال ۲۰۴۰ تقاضای جهانی نفت به ۱۱۰ میلیون بشکه می‌رسد و از آن فراتر خواهد رفت.

زنگنه همچنین با اشاره به دیگر سوخت‌های فسیلی گفت: ظاهراً سهم دیگر سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی تغییر آنچنانی پیدا نخواهد کرد و ما نگرانی از این بابت نداریم.

*قرارداد با شرکت نروژی از اول هم قطعی نبود و بعد از انتقادات منتفی شد

وی در ادامه با اشاره به قرارداد اف‌ال‌ان‌جی که با شرکت نروژی امضا شده بود، گفت: این قرارداد همان اول هم قطعی نبود و پس از انتقاداتی که صورت گرفت، به طور کامل منتفی شد.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به بحث‌های صورت‌گرفته میان جایگاه‌داران خاطرنشان کرد: این بحث‌ها جدید نیست و اخیراً نیز مشکلاتی بابت پول واریز بنزین از سوی بانک‌ها به حساب جایگاه‌داران پیش آمده که اقداماتی از سوی بانک مرکزی انجام شده و پول آنها با چند ساعت تأخیر به حساب دارندگان جایگاه واریز می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که جایگاه‌داران روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان گازوئیل و بنزین می‌فروشند و هر ۴۸ ساعت یک بار باید تسویه کنند، این تأخیر برایشان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع با رئیس کل بانک مرکزی مطرح شد و هم‌اکنون برای حل این مشکل اقداماتی را انجام داده‌ایم.

*برای جلوگیری از فساد اجازه نمی‌دهیم یک فرد مدت طولانی در یک پست بماند

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اختلاس صورت گرفته در شرکت اکتشاف گفت: فردی که این کار را انجام داد، از سال‌های قبل در این شرکت مشغول به کار بوده و قوه قضائیه در حال پیگیری این موضوع است، به طوری که دستگاه‌های امنیتی کشور و قوه قضائیه به دنبال بازگرداندن این فرد به داخل کشور هستند تا بیت‌المال به حساب اصلی‌اش بازگردد.

وی ادامه داد: من تاکنون در طول عمر کاری‌ام ندیدم که کسی از خزانه یک شرکت دزدی کند، به طوری که این موضوع نشان می‌دهد سیستم نظارتی ما مشکل دارد.

زنگنه ادامه داد: برخی از این پول‌ها مربوط به سپرده شرکت‌ها و برخی دیگر مربوط به طرح‌های مدیریت اکتشاف بود و این موضوع نشان می‌دهد علی‌رغم تعداد بالای سیستم‌های نظارتی مشکلاتی وجود دارد.

زنگنه گفت: این اختلاس مربوط به هفت هشت سال پیاپی است و جالب اینجاست که هیچ‌یک از سیستم‌های نظارتی متوجه آن نشدند و مدیریت حسابداری این شرکت به دلیل مشکلاتی که در یک سند حسابداری وجود داشت به این موضوع پی برد و نامبرده را احضار کرد، اما ما منتظریم که وی به کشور بازگردد.

زنگنه گفت: جلوی این مورد من تمهیداتی را درنظر گرفته‌ام که دیگر اجازه نمی‌دهم چنین اتفاقاتی در وزارت نفت صورت گیرد، مثلاً یکی از تمهیداتی که درنظر گرفته‌ایم این است اجازه ندهیم یک فرد برای مدت طولانی در یک سمت باقی بماند.

* مذاکره با سه شرکت خارجی برای توسعه نفت در دریای خزر

زنگنه در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت توسعه میادین نفتی خزر گفت: تولید نفت از دریای خزر تنها یک مسئله اقتصادی نیست، بلکه یک مسئله ملی است و ما باید سهم و جایگاه خود را در آنجا حفظ کنیم، اما این موضوع را می‌دانیم که تولید نفت در خزر گران است.

وزیر نفت گفت: ما مذاکراتی را با سه شرکت لوک‌اویل یک شرکت نروژی و یک شرکت از جمهوری آذربایجان انجام داده‌ایم تا بتوانیم توسعه نفتی را نیز در آبهای خزر داشته باشیم و این را می‌دانیم که به تنهایی نمی‌توانیم در آبهای عمیق حفاری کنیم و نیازمند به مشارکت با دیگر کشورها هستیم.

* بدهی زنجانی به ما ۱.۵ میلیارد یورو بیش از رای دادگاه است

وزیر نفت همچنین با اشاره به آخرین وضعیت بدهی بابک زنجانی گفت: دادگاه در حال حاضر دو میلیارد یورو برای این متهم حکم صادر کرده است، اما ما مدارک و مستنداتی را جمع‌آوری کردیم که حدود یک و نیم میلیارد یورو دیگر باید از این آقا بگیریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار میلیارد تومان که همه آنها املاک هستند به وزارت نفت داده شده؛ هر چند که بابک زنجانی می‌گوید آماده هستم پول‌ها را بدهم، ولی من باور نمی‌کنم پولی وجود داشته باشد.

زنگنه گفت: بارها این فرد اعلام کرده است دوستانی دارد که می‌توانند بدهی وزارت نفت را بدهند، ولی تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است.

* توتال برای توسعه فاز ۱۱ جدی است و در پروژه سیراف هم تاخیری وجود ندارد

زنگنه در ادامه این نشست با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شرکت توتال فرانسه گفت: به نظر می‌رسد توتال در امر توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بسیار جدی است و من امیدوارم این شرکت به تعهدات خود عمل کند، اما آقای ترامپ نیز تلاش می‌کند که شرایط ایران را بی‌ثبات کند، همین که چهار به چهار ماه برجام را تعلیق می‌کند، باعث بی‌ثباتی می‌شود و من به نظرم این تصمیمات ترامپ می‌تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کند، ولی ما کار خود را انجام می‌دهیم.

زنگنه همچنین با اشاره به پروژه‌های سیراف گفت: این پروژه‌ها نیمه‌تمام است، اما در اتمام آنها تأخیری وجود ندارد، در حال حاضر از ۸ پالایشگاه ۷ پالایشگاه آماده هستند که از خطوط اعتباری خارجی استفاده کنند و این کار کمی طولانی است و حداکثر تا دو سال آینده به نتیجه می‌رسد.

*ابلاغیه‌ای درباره خروج نیروهای نظامی از پروژه‌ها دریافت نکرده‌ام

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به دستور رهبری مبنی بر خروج نیروهای نظامی از اقتصاد، گفت: من چنین ابلاغیه‌ای را دریافت نکرده‌ام، اما به طورکلی می‌توانم بگویم که قرارگاه خاتم در فازهای متعدد پارس جنوبی کار کرده و از سال آینده پروژه آنها تمام می‌شود، هر چند که در کار احداث خطوط لوله نیز حضور دارند، بنابراین خروج آنها بستگی به تصمیم خودشان دارد و باید دید که فرماندهی چه تصمیمی خواهد گرفت.

*فضای سیاسی برای افزایش قیمت بنزین مناسب نبود

وی همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با گرجستان برای صادرات گاز به این کشور، گفت:‌ در این باره بنده خبری ندارم و خیلی‌ها به ما مراجعه می‌کنند که گاز شما را خریداریم، اما این موضوع فقط حرف است، برخی می‌گویند سوآپ می‌کنیم و تبدیل به برق می‌کنیم و برخی‌ها هم به دنبال مصرف آن هستند که باید دید چه کسانی واقعاً نیازمند گاز ایران در کنار وجود منابع مالی هستند و ما قطعا به کسانی گاز می‌دهیم که پول داشته باشند.

زنگنه در ادامه با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین در سال ۹۷ گفت: مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرد و این موضوع از دستورکار خارج شد و به نظر می‌رسد که فضای سیاسی برای این افزایش قیمت مناسب نبود و نگرانی‌هایی را در مجلس برای همکاران ما به وجود آورد، هر چند که آنها نیز می‌دانند که قیمت بنزین و به خصوص گازوئیل که ۳۰۰ تومان است در ایران بسیار پایین‌تر نسبت به دیگر کشورهای همسایه است و جدای از بحث افزایش درآمد، باید به دنبال سیاست‌هایی به منظور صرفه‌جویی در مصرف این حامل‌های انرژی باشیم.

* بازنگشتن پول نفت به کشور ربطی به برجام ندارد

زنگنه همچنین با اشاره به صحبت‌هایی که از سوی اتحادیه صادرکنندگان پتروشیمی صورت گرفته است و خبرهایی که در گوشه و کنار مبنی بر عدم بازگشت پول نفت شنیده می‌شود، گفت: عدم بازگشت پول فروش نفت به کشور ربطی به برجام ندارد و مستقیم مربوط به تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده آمریکاست.

زنگنه گفت: در حال حاضر هیچ ممنوعیت بانکی و شرکتی به لحاظ قانونی برای نقل و انتقالات مالی ما وجود ندارد، اما برخی بانک‌ها که در آنها آمریکایی‌ها سهامدار هستند و یا ترن‌آور مالی آنها بسیار بالاست حاضر نیستند با ما همکاری کنند، زیرا ریسک نمی‌کنند، که این موضوع ربطی به برجام ندارد زیرا آنها دلشان نمی‌خواهد با ما کار کنند.

زنگنه ادامه داد: اگر برجام نبود ما نمی‌توانستیم نفت بفروشیم و فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیمه‌تمام باقی می‌ماند که این موارد نشان می‌دهد برجام مؤثر بود، اما اینکه شما می‌پرسید چرا پول‌های فروش نفت به این شکل بازمی‌گردد، این اصلاً ربطی به برجام ندارد و مربوط می‌شود به اف‌ای‌تی‌اف و مسائل پولشویی.

وی گفت: ما همچنان در مسائل بانکی و موضوعاتی که مربوط به حمایت از تروریسم است، گیر داریم، در حالی که خودمان هم می‌دانیم قربانی تروریسم هستیم.

* برای دریافت پول گاز از عراق مشکل داریم

وی گفت: دنیا در این خصوص قوانین و قواعدی دارد و کاری به قسم و آیه ندارد، ما در حال حاضر برای دریافت پول گاز از عراق هم مشکل داریم و چنین نیز این شرایط را برای ما ایجاد کرده است، هر چند که مشکلات ما برای بازگشت پول نفت از هند براساس زمانبندی صورت‌گرفته در حال انجام است، من انتظارم این است که رسانه‌ها کمک کنند که بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

زنگنه همچنین با اشاره به افزایش قیمت نفت و اینکه آیا می‌توان قیمت نفت را پیش‌بینی کرد، گفت: هیچ کس نمی‌تواند قیمت نفت را پیش‌بینی کند و اگر فردی این پیش‌بینی‌ها را انجام می‌داد قطعا در مدت کوتاهی میلیاردر می‌شد.

زنگنه گفت: اگر توانستیم طرح‌های توسعه‌ای را در صنعت نفت ایجاد کنیم، قطعاً این موضوع موجب افزایش اشتغال خواهد شد، به طوری که هم‌اکنون در روی یک دکل ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر مشغول به کارند و ما با توسعه صنعت نفت می‌توانیم هزاران نفر را برایشان اشتغال ایجاد کنیم.

وی همچنین با افزایش بنزین یورو ۴ گفت: افزایش بنزین یورو ۴ موجب کاهش مصرف سوخت نمی‌شود، بلکه این دو موضوع است و خودروسازان باید خودروهایی را تولید کنند که مصرف سوخت پایینی داشته باشد، در حال حاضر هر سال ۸ درصد به تولید خودروهای ایران افزوده می‌شود و به همین نسبت نیز مصرف سوخت بالا می‌رود که بر این اساس خودروسازان باید خودروهایی را تولید کنند که مصرف سوخت کمتری دارند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه