روحانی: درباره توانمندی دفاعی نیاز به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی نداریم

رئیس‌جمهور گفت:مسئولین ما برای توانمندی دفاعی‌شان نیاز به مذاکرات با هیچ کسی و توافق با هیچ قدرت ندارند و نخواهند داشت.

روحانی: درباره توانمندی دفاعی نیاز به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی نداریم

به گزارش۸دی، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح ۱۰ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در ۱۰ استان کشورکه صبح امروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در هر جنگ و دفاعی قبل از بحث سخت‌افزارها باید به فکر نرم‌افزارهای آن دفاع و جنگ باشیم. اولین نرم‌افزار برای یک دفاع و ایجاد حماسه در برابر متجاوزین مشروعیت آن دفاع است. اگر نتوانید روشن کنید  که دیگری تجاوز کرده و ما مدافع هستیم و آغازگر نیستیم و می‌خواهیم  از سرزمین‌مان، ملت‌مان،  شرف‌مان و از استقلال‌مان دفاع کنیم، ملت پای کار نمی‌آید و از آن جنگ خسته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مشروعیت جنگ برای مردم روشن نمی‌شد که این جنگ دفاع، ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوز است، ممکن است جنگ ۸ تا ۱۰ سال طول بکشد. علاوه بر آنکه در یک جنگی فرمانده آن جنگ مرجع تقلیدی و شخصیتی باشد که همه مردم به او عشق می‌ورزیدند، جنگی که همه مردم، فرهیختگان، علما، صاحب‌نظران و همه اقشار مردم به خوبی حس می‌کردند که در برابر این فرد متجاوز باید ایستادگی کنند و راهی جز این وجود ندارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم به خوبی برایشان روشن شد که نه سازمان ملل، نه کشورهای منطقه و نه حتی کشورهای دوست که عددشان خیلی نبود کسی نیست که از کشور و ناموسشان دفاع کند، افزود: مشروعیت نرم‌افزار اصلی برای دفاع و جنگ در برابر متجاوزین است. جنگ فراز و نشیب دارد. شهید و مجروح دارد، افرادی اسیر و خانه‌هایی ویران می‌شود. کار سختی است و همه اینها را مشروعیت آسان می‌کند.

روحانی در ادامه با اشاره به اهمیت اعتماد مردم در دوران ۸ سال دفاع مقدس، یادآور شد: اگر مردم به سازمان رزم، به فرماندهان میدان، به فرماندهان دفاع، به مقامات ارشد سیاسی کشور اعتماد نداشته باشند، نه خودشان به میدان جنگ می‌آیند و نه اجازه می‌دهند همسران و فرزندانشان  به میدان جنگ بیاید. اینکه می‌بینید مردم عزیران خود را با  افتخار بدرقه می‌کردند و با لبخند با آنها خداحافظی می‌کردند، اگر جنازه آنها برمی‌گشت به آن افتخار می‌کردند برای این بود که به فرماندهی جنگ اعتماد داشتند. اگر اعتماد به فرماندهان جنگ نبود و بنا بود هر روز تردید کنیم و برای هر عملیات ساعت‌ها بحث کنند آیا می‌شد جنگ را اداره کنیم یا نمی‌شد.

رئیس جمهور افزود: هفته‌های اول جنگ مجلس شورای اسلامی (مجلس اول) بر مبنای احساس وظیفه‌شان مخصوصا نمایندگان استان‌هایی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند در مجلس هر روز یک بحثی بود. بعضی‌ها می‌آمدند داد و فریاد می‌زدند و می‌گفتند فرماندهان را بخواهید چرا اینجا و آنجا اینچنین شد. خب مشکلات هم زیاد بود. نه ارتش آنچنان آماده بود نه سپاه. ما آمادگی برای چنین جنگی نداشتیم و سال‌های اول انقلاب بود و هر روز یک مشکلی داشتیم.

روحانی با اشاره به شرایط روزهای اول جنگ تحمیلی و پیگیری‌های نمایندگان دوره اول مجلس شورای اسلامی، گفت: هر روز یک فرماندهی مخصوصا از فرماندهان ارتش را به مجلس احضار می‌کردند. سر و صدا و داد و فریاد راه می‌انداختند. حالا یا قانع می‌شدند یا نمی‌شدند؛ هفته بعدش امام(ره) پیغام داد که مجلس به این کارها ربطی ندارد و به کار خودش برسد. اگر می‌خواهد پشتیبانی و کمک کند این کارها را انجام دهد. اینجا جلسه احضار فرماندهان نیست. نیروهای مسلح فرمانده دارد و از طرف من افرادی هستند که نظارت می‌کنند. مقام معظم رهبری و مرحوم ایت‌الله هاشمی رفسنجانی نمایندگان امام در زمان جنگ بودند.

وی اضافه کرد: اگر مجلس می‌خواست به آن کار ادامه دهد و هر روز می‌خواست برای هر عملیاتی تحقیق و تفحص کند، آیا این روند برای کشور در آن زمان مناسب بود؟ واقعیت این است که اگر ما کار را به اهلش واگذار نکنیم و به آن اعتماد نکنیم. بخواهیم قدم به قدم راجع به مسائل، فرقی نمی‌کند در جنگ یا مسائل دیگر کار پیش نمی‌رود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگرپروژه‌ای را به یک پیمان کاری واگذار کنیم و هر روز بخواهیم از آن ایراد بگیریم، آیا کار پیش می‌رود؟ افزود: یکی از مشکلات امروز کشور ما این است که زیادی احساس وظیفه می‌کنیم و همه می‌خواهیم راجع به همه مسائل احساس وظیفه کنیم. در حالی که یک چارچوب و مقرراتی است. فردی مسئول شده، دولت مسئول شده، نیرویی مسئول شده است. اگر این اعتماد به سازمان رزم، مدیریت جنگ و مدیریت کشور حاصل نمی‌شد، گاهی نصیحت امام گاهی نهیب امام گاهی کمک امام حاصل نمی‌شد، جنگ اداره نمی‌شد. این همه فراز ونشیب و این همه مشکلات در آن زمان حل نمی‌شد.

وی اضافه کرد: در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی روز به روز این اعتماد بیشتر شد و هرچه رو به جلو رفتیم کار پیش رفت. آن لحظه اول که جنگ شروع شد مردم در بهت فرو رفتند، کسی فکر نمی‌کرد و برنامه ریزی نشده بود. اطلاعیه داده نشده بود. ناگهان ساعت ۲ بعدازظهر مرکز فراوانی از کشور از جمله تهران بمباران و جنگ آغاز شد.

رئیس جمهور افزود: اگر سخن امام نبود که دزدی سنگی را پرتاب کرده است و مردم ما به خوبی جواب آن را می‌دهند، شاید به این خوبی کار پیش نمی‌رفت. آن کلام امام راحل بین مردم امید ایجاد کرد. صبح فردای آن روز اول مهرماه ۱۴۰ فروند هواپیمای نیروی هوایی ما به نقاط مختلف و مراکز مختلف شهرهای عراق هجوم آوردند. اولا ضربه بسیار سختی را از نظر روحی و روانی به عراق وارد کردند. از طرف دیگر امیدی در بین مردم ایجاد شد.

روحانی درباره شرایط آن روزها گفت: عملیات ساعت ۵ صبح انجام شد و ما ساعت ۸ صبح که به مجلس آمدیم (البته من از عملیات مطلع بودم) مقام معظم رهبری که نماینده امام در شورای عالی دفاع بود به مجلس آمد و ما در مقابل در مجلس همدیگر را دیدیم و ایشان درباره عملیات مسائلی را گفت و بنده نیز نکاتی را که به نظرم می‌آمد به ایشان گفتم. مقام معظم رهبری همان ابتدا که وارد مجلس شد به پشت تریبون رفت و گفت من می‌خواهم خبر مهمی را اعلام کنم و این خبر را اعلام کرد که ۱۴۰ فروند هواپیمای ما به عراق حمله کرده است.

وی تصریح کرد: این خبر بین مردم امید و اعتماد ایجاد کرد. اگر امید به آینده نباشد اگر اعتماد وجود نداشته باشد کشور پیش نمی‌رود. در جنگ روز به روز اعتماد مردم بیشتر رفت و کارها پیشرفت کرد. به خصوص بعد از اینکه عملیاتهای بزرگ ما که یک سال بعد از این تجاوز شکل گرفت. شکستن حصر آبادان یک عملیات بزرگی بود که امیدها را بیشتر کرد بعد از آن عملیاتهای مهمی چون طریق القدس واقع شد، عملیات فتح المبین و عملیات غرورآفرین بیت المقدس و الی بیت المقدس و آزادی خرمشهر که روز به روز امیدها و اعتماد مردم را به آینده جنگ بیشتر کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر این نرم افزارها نبود میدان جنگ موفق نبود، ادامه داد: مشروعیت جنگ برای مردم روشن شده بود، مردم به مسئولان عالی مقام سیاسی، نظامی و فرماندهان میدان جنگ، نیروهای مختلف ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروها که در میدان جنگ بودند، اعتماد داشتند و اعتمادشان هر روز به آنها بیشتر می‌شد.

روحانی گفت: ملت ما توانست در یک جنگ بسیار مهم که همه می‌دانیم شوروی، فرانسه، آلمان، کشورهای مرتجع منطقه به کشور متجاوز کمک می‌کردند که بخشی از آنها بعد از حمله عراق به کویت روشن شد و همه این کشورها یکی یکی گفتند که چه کمکهایی کرده‌اند. امیر کویت گفت که چقدر به صدام پول داده است، شاه عربستان و ولیعهد آن کشور‌امد و گفت که چقدر به عراق کم کرده است و چه امکاناتی به آن داده است. سایر کشورها نیز گفتند، معلوم شد چه کسانی به عراق سلاح شیمیایی فروختند و خود آنها از این شرکتها شکایت کردند. معلوم شد شوروی سابق، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها چه کمکهایی کردند. مشخص شد در این جنگ چگونه فرزندان این مرزوبوم در برابر همه شیاطین ایستادند، مقاومت کردند و جنگ را به پیروزی رساندند.

وی با اشاره به ثمرات و دستاوردهای دفاع مقدس تصریح کرد: اولین نتیجه دفاع مقدس این است که ما باید قدرت ملی‌مان را بالا ببریم. نه تنها قدرت دفاعی‌مان را بالا ببریم؛ قدرت دفاعی نیز بخشی از قدرت ملی است. قدرت دفاعی، قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی، قدرت فرهنگی همه اینها قدرت ملی را تشکیل می‌دهند اگر این  ۴ قدرت با هم نباشد مگر می‌شود از کشور دفاع کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر در دوران دفاع مقدس در زمینه قدرت اقتصادی نیز کار خود را پیش نمی‌بردیم چگونه می‌توانستیم میدان جنگ را مدیریت کنیم. اینکه مهمات، سلاح و غذا چگونه به نیروهای خود می‌رساندیم. فرض کنیم همه سلاح ها را هم داشتیم سلاح بدون مهمات کاری از پیش نمی‌برد. این مهمات را چه کسی باید تأمین کند؟ از هر کجا بخواهیم داخل یا خارج تأمین کنیم اگر نمی‌توانستیم این نیازها را برطرف کنیم جنگ را چگونه می‌توانستیم اداره کنیم.

روحانی در همین زمینه یادآور شد: اگر جنگ بود و نمی‌توانستیم نفت بفروشیم چگونه می‌خواستیم هزینه‌های کشور را تأمین کنیم. اگر نمی‌توانستیم از خارک حمایت کنیم چکار می‌کردیم؟ علت اینکه مقام معظم رهبری و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بنده را به عنوان فرمانده پدافند هوایی کشور تعیین کردند و اصرار داشتند این مسئولیت را بپذیرم چون من اصرار می‌کردم این مسئولیت را برعهده من نگذارند به علت خارک بود. خارک بمباران شده بود و ما دو هفته نتوانسته بودیم نفت بفروشیم. اینجا بود که متوجه شدیم حمایت از این بخش‌ها برای ما حیاتی است. هردو بزرگوار به من گفتند برای پذیرش این مسئولیت که من ابتدا نپذیرفتم و بعد آقا گفتند که بنده از طرف امام به شما تکلیف می‌کنم به عنوان واجب عینی تا این مسئولیت را بپذیرید و بنده گفتم اگر تکلیف می‌کنید پس می‌پذیرم.

وی گفت: اگر نمی‌توانستیم نفتمان را صادر کنیم، اگر نمی‌توانستیم نفت‌کش‌هایمان را با هواپیما و با کمک نیروی دریایی اسکورت کنیم، چطور می‌توانستیم کشور را اداره کنیم. قدرت اقتصادی و قدرت دفاعی و نظامی در کنار هم هستند. اگر ما قدرت سیاسی نداشتیم که حتی در زمان جنگ انتخابات ما یک روز هم به تأخیر نیفتاد انتخابات دوم مجلس شورای اسلامی در زمان جنگ برگزار شد و امام ادر پاسخ به درخواستهابرای ادامه فعالیت مجلس اول در این شرایط نپذیرفتند و فرمودند انتخابات در همان روز باید برگزار شود. لذا قدرت سیاسی و سیاست خارجی ما در کنار اینها بود.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت قدرت فرهنگی نیز گفت: اگر قدرت فرهنگی کشور نبود مردم چگونه به جبهه های جنگ می‌رفتند. می‌دیدیم که مردم داوطلبانه در جبهه حاضر می‌شدند. گاها شناسنامه های خود را دستکاری می‌کردند تا بتوانند به جبهه اعزام شوند. کسی آنها را مجبور نمی‌کرد بلکه داوطلبانه می‌رفتند. خانواده‌ها اصرار می‌کردند تا فرزندانشان را به جبهه بفرستند اگر این اعتقاد و باور نبود شاید ما به پیروزی نمی‌رسیدیم.

روحانی در ادامه گفت: مردم باور کردند که جنگ به آنها تحمیل شده است دیگران به آنها حمله کرده‌اند. لذا با اعتقاد وارد میدان شدند. مردم باور کردند که مظلوم واقع شدند و باید در مقابل این کشور ستمگر از خود دفاع کنند.

وی با بیان اینکه ما به قدرت ملی همواره نیاز داریم و همه این قدرتها باید در کنار هم قرار گیرند، گفت: نیروهای مسلح در کنار دولت، دولت در کنار حوزه‌های علمیه، حوزه‌های علمیه در کنار مردم و مردم در کنار همه باید قرار بگیرند. اگر همه در کنار هم نباشیم این قدرت ملی ساخته نمی‌شود. یا در اقتصاد لنگ می‌زنیم یا در سیاست مشکل پیدا می‌کنیم یا در فرهنگ دچار مشکل می‌شویم. البته قدرتهای دیگری را در کنار اینها می‌توان امروز تعریف کرد مانند قدرت سایبری و هر قدرت پیشرفته‌ای که از از علوم پیشرفته و هایتک سرچشمه می‌گیرد می‌تواند به عنوان قدرت جدیدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور  با اشاره به وضعیت امروز جهان یادآور شد: می‌بینید که درجهان امروز هر روز همدیگر را تهدید می‌کنند. اینکه ما به نقطه‌ای برسیم که دیگر همه دنیا گل و بلبل است و کسی به دیگری حمله نمی‌کند بعید به ذهن می‌رسد. در این سالها و قرنها دیده‌ایم چگونه بوده است. فعلا همه دارند همدیگر را تهدید می‌کنند. می‌بینید که آمریکایی ها با چه زبان وقیحانه‌ای روسیه را تهدید می‌کند آن هم با سلاح اتمی جدید. آنهایی که معتقدند سلاح کشتار جمعی علیه بشریت است و می‌گویند جوامع بین المللی آن را محکوم کرده است و همه باید آن را از بین ببرند بحث ساخت سلاح‌های جدید را مورد توجه قرار دهند.

روحانی ادامه داد: آیا در این شرایط می‌شود یک ملت و جمعیتی بگوید که الان زمان صلح، برادری و همزیستی است لذا قدرت دفاعی نمی‌خواهیم. ما همیشه نیازمند قدرت دفاعی هستیم تا روزی که در دنیا تهدید علیه ما وجود دارد ما هم وزن برابر ایستادگی در برابر هر تهدید جدیدی باید قدرت دفاعی‌مان را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز اکثر سلاح‌ها وتجهیزات جنگی را خودمان می‌سازیم، ادامه داد: ما باید نیرومند و قدرتمند باشیم چرا که قرآن به ما می‌گوید؛ باید آنچنان قدرتمند باشیم تا جرات را از دشمن و تهدید کننده بگیریم. گرفتن جرات اینگونه است که یا باید از اینکه موفقیتی به دست نمی‌آورد، مایوس شود یا اینکه بداند، زمانی که به ما حمله می‌کند باید هزینه‌های بسیاری بپردازد.

روحانی با بیان اینکه صلح در سایه “ترحبون بهی عدوالله” امکان پذیر است، گفت: قدرت ملی برای صلح است.ما قدرت پیدا می‌کنیم برای بازدارندگی. بازدارندگی همان صلح عزتمندانه و مقتدرانه است. باید آماده باشیم تا تهدیدات را از سر مردم دفع و رفع کنیم. ملت ومسئولین ما برای توانمندی دفاعی‌شان نیاز به مذاکرات با هیچ‌کس و توافق با هیچ قدرتی ندارند و نخواهند داشت.صحبت و بحث می‌کنیم. اگر مقامی آمد سؤال کرد، جواب می‌دهیم.جواب قاطع و محکم به آن می‌دهیم.جواب ما هم بسیار روشن است.اما هر نوع سلاحی یا هر نوع قدرتی نیاز داشته باشیم در چارچوب مقررات، قوانین و فتاوای رهبرمان تهیه می‌کنیم.ما بر اساس تعهدات بین‌المللی و از آن بالاتر فتوای رهبری، اخلاق و دین‌مان، دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم.

روحانی گفت: قدرت ملی در چارچوب حزب وجناح نمی‌گنجد. تمام احزاب،تفکرات،‌جناح‌ها همه ذیل این قدرت تعریف می‌شود. قدرت ملی همه باید با هم باشیم. در قدرت اقتصادی همه در کنار هم باشیم. در قدرت سیاسی همه باید با هم باشیم. در قدرت فرهنگی باید همه دوش به دوش هم حرکت کنیم. در قدرت دفاعی همه مردم باید در کنار نیروهای مسلح باشند. نیروهای مسلح یک وظیفه دارند و مردم هم یک وظیفه. دولت هم یک وظیفه دارد و ما در قدرت ملی و دفاعی و تبیین ارزش‌هایمان از جمله ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس‌مان در داخل حزب زیر خیمه حزب و جناح نمی‌رود. مربوط به کل ملت ایران است. مگر همه مردم ایران در دفاع مقدس نبودند. مگر آن موقع کسی می‌آمد جبهه از او می‌پرسیدند اهل کدام جناح هستی؟ هر که به انقلاب معتقد بود همه می‌آمدند. شیعه، سنی، مسیحی، یهودی، زرتشتی هر که بود می‌آمد. همه در کنار هم بودیم.

وی بیان داشت: امروز هم باید مدافعین ما در سراسر کشور نیروهای مسلح ما بالای جناح وحزب بایستند، قدرت‌های ملی ما باید بالای جناح و حزب باشد. باید فوق جناح و حزب حرکت کنیم. ا گر راهیان نور داریم هر جناح، حزب، مذهب و هر ایرانی به آنجا رفت باید احترام ببیند و آنجا را مال خودش ببیند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ اگر موضع دفاع مقدس داریم هر ایرانی که وارد شد باید مال خودش ببیند. به هیچ عنوان نباید بگذاریم رنگ جناح و حزب دفاع مقدس ما که در آن همه بودند همه شهدای ما و تمام شهیدان ما از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و مردم همه اسطوره‌های مقاومت کشور هستند. یک وقتی در کشور فردوسی می‌خواست شعر بسراید رفت دنبال یک اسطوره‌ای که به نام رستم تا آن را در شاهنامه بیاورد تا در سایه این اسطوره ملت را منسجم و کنار هم قرار دهد. حال امروز ما اسطوره‌های واقعی داریم. رستم‌های دستان واقعی داریم و نیاز به اسطوره نداریم. شرح زندگی هر کدام از اینها می‌تواند راهنما و اسطوره ما باشد و ما را در مسیر هدایت قرار دهد.

روحانی تصریح کرد: نشر آثار شهیدان و رزمندگان ما و موزه‌ها و مراکز فرهنگی ما ارزش فوق‌العاده‌ای برای ما دارد. این موزه‌ها باید ملت ما را منسجم‌تر کند و روحیه ایثار و فداکاری را بالا ببرد و راه آینده را برای کشور مشخص کند. هر چه این موزه‌ها شلوغ‌تر باشد برای تهدیدات ما بازدارنده است. فقط سلاح بازدارنده نیست شور وهیجان مردم هم وحضور مردم در عاشورا و مساجد و شب‌های احیا و اعتکاف و موزه‌های دفاع مقدس راهیان نور و عشق و علاقه به رهبری، علما و حوزه‌ها همه اینها بازدارنده است. تنها سلاح نیست که بازدارنده است.

وی با بیان اینکه همه قدرت ملی ما بازدارنده است، تصریح کرد: ما باید از این قدرت و توان‌مان استفاده و بهره‌برداری کنیم و تشکر می‌کنم از همه نیروهای مسلح، ستاد کل سردار عزیزباقری که از رزمندگان دفاع مقدس از آغاز تا پایان بودند و از بردار شهیدشان حسن باقری یاد می‌کنیم که من اولین بار که از نزدیک خدمت ایشان رسیدم در قبل از عملیات والفجر مقدماتی ایشان درآن قرارگاه توضیح می‌دهد و من دچار حیرت شدم که یک جوان تا این حد مسلط است. اقرار می‌کنم که همه تپه‌ها را می‌شناخت. رودخانه‌ها را می‌شناخت. به چه قشنگی تبیین و تشریح می‌کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در آن قرارگاه امیران وسرداران سپاه و ارتش بودند ولی او کاملا مسلط بود و توضیح می‌داد واز همه آنهایی که در این ایام مسئولیت بر دوش دارند برای نشر آثار انقلاب اسلامی مسئولیت به دوش دارند برای تبیین دفاع مقدس از سردار کارگر و از همه تشکر می‌کنم که کار بزرگی را دارند انجام می‌دهند. ما این را با رسانه‌های‌مان، صدا و سیمای‌مان و روزنامه و فضای مجازی‌مان دنبال می‌کنیم. باید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم. هر کاری کنیم هست و کاری نمی‌شود کرد. ما هستیم که باید  این فضا را تبدیل به فرصت کنیم.

روحانی اظهار داشت: جوانان و رزمندگان و عاشقان این کشور قادرند از این فضا استفاده کنند و خاطرات شهیدان وایثارگران رانشر دهند و ما باید این روحیه ایستادگی و مقاومت را آنچنان بالا ببریم که هیچ دشمنی جرات نکند علیه ملت ما در آسمان در آب‌ها، در خاک سرزمین ما توطئه‌ای کند علیه این کشور و علیه نظام ومردم الحمدالله رزمندگان ما در این سال‌های اخیر در کشورهای دوست ما به عنوان دفاع حرم مسلمانان و جان آنها فداکاری کردند و نشان دادند گرچه حدود ۳۰ سال از جنگ گذشته ولی همچنان روحیه ایثار و مقاومت در برابر دشمنان‌مان در جهان و منطقه وجود دارد و انشاالله خداوند این روحیه را هر روز بالاتر ببرد و نسل ما آماده باشد برای فداکاری.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه