مدیرکل دریانوردی گیلان:

نجات جان افراد در زمان بروز سانحه، مهمترین اولویت است

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: در کنار سرمایه گذاری های خوبی که در بخش پیشگیری از آلودگی هایی دریایی صورت گرفته، نجات جان افراد در کمترین زمان، مهمترین اولویت ما در جستجو و نجات دریایی است.

نجات جان افراد در زمان بروز سانحه، مهمترین اولویت است

به گزارش ۸دی،با توجه به اهمیت استفاده از دریا برای صید، تجارت، حمل و نقل و سفر، ضرورت استفاده از دانش و مهارت ناوبری اهمیت بسیاری داشته و ملوانان آموزش دیده برای هدایت یا کمک در عملیات تعمیر و نگهداری یا ارائه خدمات لازم در شناورها و بندرگاه‌ها نقش محوری دارند.
بر همین مبنا تشکیل کنوانسیون های مختلف بین المللی تامین امنیت جانی دریانوردان، لزوم حفظ محیط زیست دریایی، پیشگیری از بروز آلودگی در دریا، پیشگیری از بروز سوانح و همچنین امداد و نجات دریایی با اولویت بر نجات جان افراد، دریانوردی را به صنعت معتبر جهانی و تحت نظارت کمیته های مختلف بین المللی تبدیل کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز از ۵۹ سال قبل به سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) پیوست و کشورمان هم اکنون مجاز به صدور انواع گواهینامه های معتبر دریایی است.
بندگاه انزلی با ۱۰ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری حدود ۱۲ میلیون تن کالا در سال، به لحاظ موقعیت ممتاز جغرافیایی، نقش مهمی در تسهیل تبادل کالاهای تجاری در منطقه بویژه در بخش انرژی دارد و قدیمی ترین و مجهزترین بندر شمال کشور است. استفاده از مزایای مناطق آزاد تجاری با ایجاد زیرساخت‌های لازم، از دیگر مولفه های ممتازه این بندرگاه است و بر این اساس، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا ، با تشریح وظایف و رسالت های این سازمان، جهت گیری ها و رویکردهای اداره کل بنادر استان را تشریح کرد.

** انتقال بیش از ۹۵ درصد کالاها در دنیا از طریق دریا
حسین چراغی با اشاره به ثبت سالانه آمار حوادث دریایی در آژانس ایمنی دریایی اروپا به عنوان مرجع رسمی ثبت و اعلام حوادث دریایی اظهار کرد: بر اساس آمار این آژانس از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ ، حدود ۱۰ درصد از حوادث دریایی مربوط به کشتی های نفتکش حامل مشتقات سوختی بوده که سهم ایران در این حادثه ها ، حدود سه درصد است.
چراغی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد انتقال کالا در دنیا از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، افزود: کشتی های اقیانوس پیما که وظیفه حمل و نقل دریایی کالاهای مختلف را برعهده دارند، همواره درمعرض خطر و مواجهه با حوادث دریایی هستند اما با پیشرفت فناوری ناوبری دریایی در دنیا، با وجود اجتناب ناپذیر بودن از حوادث، این آمار رو به کاهش است.
وی حمل و نقل دریایی را به عنوان صنعتی خطرآفرین دانست و تاکید کرد: با وجود اینکه حمل و نقل دریایی صنعت بزرگی است، اما خطرناک ترین صنعت هم محسوب می شود و به همین دلیل دریانوردی در دنیا از مشاغل سخت به شمار می آید.
چراغی با اشاره به شرایط خاص دریای خزر افزود: خطرات دریایی در دریای خزر همواره برای دریانوردان وجود داشته و برای کاهش این خطرات، با تشکیل کمیته ای تحت عنوان ایمنی دریانوردی توسط سازمان جهانی دریانوردی ، تمهیداتی برای کاهش خطرات و سوانح دریایی در نظر گرفته شده است.

** کنوانسیون های بین المللی از دریانوردان حمایت می کنند
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در ادامه ، با یادآوری اینکه پشتیبانی از دریانوردان در خصوص پرداخت حقوق، بیمه، صدور گواهینامه ها و تایید صلاحیت ها در قالب کنوانسیون هایی تعریف شده، خاطرنشان کرد: کنوانسیون بین المللی تضمین استانداردها، صلاحیت ها و محافظت از دریانوردان (STCW) ، کنوانسیون بین المللی ایمنی جان افراد در دریا (SOLAS ) و کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی(SAR) با هدف حمایت و پشتیبانی از دریانوردان حمل و نقل دریایی در زمان حضور آنها در دریا در راستای انجام وظایف محوله شان حمایت و پشتیبانی می کند.
چراغی با بیان اینکه این مجموعه از کنوانسیون ها ضامن کاهش سوانح دریایی است، افزود: علاوه بر کنوانسیون ها ، مولفه های انسانی نیز در بروز حوادث در صنعت دریانوردی نقش تعیین کننده ای دارند.
وی گفت: خطاهای انسانی از جمله عواملی هستند که در بروز حوادث تاثیر دوچندانی دارد اما در صورت بالا بردن سطح استانداردها ، رعایت آنها و همچنین کاهش میزان خطاهای انسانی، خطرات صنعت دریانوردی کاهش می یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با تاکید بر لزوم پیشگیری برای کاهش ضریب وقوع حوادث و در نهایت جلوگیری از بروز سوانح دریایی اظهار کرد: باید برنامه ریزی های لازم برای پیشگیری از بروز سوانح دریایی و همچنین مقابله با آنها وجود داشته باشد و علاوه بر آن، با مدیریت صحیح ترافیک کشتی ها و تضمین ایمنی مسیر حمل و نقل کالا در دریا می توان ضریب خطرات دریایی را برای دریانوردان کاهش داد.
چراغی با اشاره به اهمیت مدیریت تردد کشتی ها به عنوان عامل پیشگیرانه در کاهش سوانح دریایی افزود: در بسیاری از کشورهای ساحلی دنیا ، مدیریت تردد کشتی وجود دارد و در صورتیکه کشتی از مسیر خود انحراف غیرمجاز داشته باشد، به سرعت رصد می شود.

** نجات جان افراد مهمترین اولویت در جستجو و نجات دریایی است
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی برای فراهم سازی تجهیزات و ادوات مخصوص جستجو و نجات دریایی و کاهش آلودگی دریا در راستای ارائه خدمات بهینه در زمان بروز حوادث تاکید کرد: در سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص امداد و نجات دریایی بر اساس استانداردهای جهانی، برنامه ریزی های مناسبی در بخش های نرم افزاری و سخت افزاری انجام شده است.
به گفته چراغی، درحال حاضر بنادر و دریانوردی گیلان به عنوان یکی از توانمندترین بنادر خزر محسوب می شوند و موفقیت به دست آمده در مانورهای انجام شده در سال های گذشته، موید این مدعاست.
وی با بیان اینکه نجات جان افراد در کمترین زمان ممکن در بروز سوانح دریایی، به عنوان مهمترین اصل جستجو و نجات دریایی محسوب می شود، افزود: با توجه به سرمایه گذاری های خوبی که در بخش پیشگیری از آلودگی های دریایی صورت گرفته، می کوشیم بعنوان کانون اصلی جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی زیست محیطی در منطقه خزر مطرح باشیم تا علاوه بر توانمندسازی خود به تکالیف بین المللی نیز عمل شود.

** نباید در حوادث دریایی از خطاهای انسانی غافل شد
مدیرکل بنادر و دریانودری گیلان با یادآوری غرق شدن نفتکش سانچی، به غرق شدن ۳۶ فروند کشتی در سال ۲۰۱۶ میلادی در این منطقه از سواحل شرقی چین اشاره و خاطرنشان کرد: مسئله فوق بیانگر آن است که این منطقه برای انجام ترددهای دریایی، منطقه ای پرخطر و دارای ریسک بالاست و علاوه بر آن، شرایط طوفانی این منطقه در اکثر ماه های سال با امواجی به طول هفت متر، در بروز سوانح هم نقش بسزایی داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: با وجود بهره مندی کشتی های امروزی از سیستم های ناوبری و مخابراتی پیشرفته، نباید از خطاهای انسانی غافل شد چراکه در سوانح دریایی، عوامل انسانی نیز نقش تاثیرگذاری دارند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه