بدهکاری دولت در سال ۹۷

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: انتشار۳۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق قرضه یعنی سال ۹۷ دولت کاملا بدهکار خواهد بود.

بدهکاری دولت در سال ۹۷

به گزارشهشت دی،حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه ۹۷ مبلغ ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت اصل اوراق قرضه و مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان نیز بابت بازپرداخت سود اوراق قرضه پیش بینی کرده است، اظهار داشت: علاوه بر این مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال نیز از محل انتشار اوراق قرضه جدید نیز باید به منظور اصل و سود اوراق سر رسید شده تخصیص یابد که بار مالی دولت در سال ۹۷ به‌مبلغ ۳۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این میزان اوراق قرضه بدون اوراق تسویه خزانه است، تصریح کرد: این در حالی‌است که بار مالی دولت ۱۶۵ هزار میلیارد ریال بوده است و این رقم در سال ۹۷ به مبلغ ۳۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته و این به معنای مقروض کردن و ورشکست کردن دولت و پیش‌خور کردن درآمدهای سال‌های آینده بوده و عملا ما یک دولت کاملا بدهکار در سال ۹۷ خواهیم داشت.

نماینده مردم ملایر در مجلس دهم با تاکید بر اینکه اکنون در صحن علنیمجلس لایحه پیشنهادی دولت برای استفاده ۵۰ درصدی از اوراق قرضه بابت تسویه بدهکاری‌ها دولت در سال ۹۷ در حال بررسی است، اظهار داشت: استفاده از این اوراق قرضه فقط زمانیکه بازدهی بیشتر از نرخ سود وجود داشته باشد صحیح است و با توجه به اینکه تامین مالی از طریق بدهی موجب تحمیل هزینه‌های زیادی می‌شود عملا استفاده دولت از اوراق قرضه برای تسویه بدهی‌های خود اقدام مطلوبی نیست .

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دولت در تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۷ چهار رقم مجوز برای دریافت مجوز اوراق مشارکت خواسته است، گفت:

دسته اول برای دادن مجوز به دولت و شرکت‌های دولتی وشهرداری‌ها، دسته دوم ۳ میلیارد دلار اوراق مشارکت برای شرکت‌های تابعه وزارت نفت از سوی دولت پیشنهاد داده شده که با نرخ دلار ۳ هزارو ۵۰۰ تومان رقمی معادل ۱۰۵ هزار میلیارد ریال می‌شود.

آزادیخواه بیان کرد:

دسته سوم، بحث تسویه نهایی بدهی‌های قطعی دولت با مطالبات دولت به صورت ۵۰ هزار میلیارد ریال اسناد اوراق تسویه خزانه تا پایان سال ۹۶ است.

وی با تاکید بر اینکه دسته چهارم درخواست دولت برای استفاده از اوراق قرضه بخشی از اسناد خزانه اسلامی با سر رسید زیر یک سال است که توسط خود دولت منتشر شده گفت:

مجموع ۴ دسته اوراق پیشنهادی دولت در لایحه بودجه ۹۷ با مصوبات کمیسیون تلفیق رقمی حدود ۸۵ هزار میلیارد ریال بوده که به مجموع اوراق ریالی بودجه سال ۹۷ اضافه می‌شود.

آزادی‌خواه اظهار داشت:

از مجموع مبلغ ۸۵ هزار میلیارد اوراق ریالی بودجه سال ۹۷ مبلغ ۶۵ هزار میلیارد ریال آن ماهیت بدهی دارد و ۵۵ هزار میلیارد ریال از این مبلغ بابت اوراق بدهی برای تعدیل بدهی‌های سازمان بیمه سلامت ایران و همچنین ۱۰ هزار میلیارد ریال از این‌ مبلغ برای تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی وزارت آموزش و ‌پرورش باید مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بیان کرد:

از مجموع ۸۵ هزار میلیارد ریال اوراق قرضه بودجه سال ۹۷ تنها ۲۰ هزار میلیارد ریال از انواع اوراق برای تسویه خزانه و بدهی‌های دولت تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه اساس اسناد خزانه اسلامی طبق بند الف – ماده یک  آیین نامه اجرایی بند ط تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۳، اسناد خزانه اسلامی باید بابت بدهی‌های مسجل شده طرح‌های تملک دارای‌های سرمایه‌ای و مابه تفاوت قیمت تمام شده برق و آب با قیمت تکمیلی فروش آن در سنوات قبل به شرکت‌های برق و آب واگذار شود، گفت: جایی که تامین مالی از طریق بدهی موجب تحمیل هزینه‌های زیادی می‌شود منطق اقتصادی حکم می‌کند در مواردی که بازدهی بیشتر از نرخ سود وجود دارد این اوراق منتشر شود.

آزادیخواه با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه سقف انتشار اوراق بدهی در سال ۹۷ معادل ۳۸۵ هزار میلیارد ریال تعیین شده است، تصریح کرد:

مصوبات کمیسیون تلفیق در جهت افزایش ۸۵ هزار میلیارد ریالی اوراق لایحه میزان اوراق منتشر شده توسط دولت را ۵۲۰ هزار میلیارد ریال قرار داده است که این رقم از سقف برنامه ششم توسعه برای انتشار اوراق ۱۳۵ هزار میلیارد ریال بالاتر است .

آزادی‌خواه با تاکید بر اینکه در قانون بودجه سال ۹۶ انتشار اوراق بدهی برای شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها نیازمند نظارت کمیته نظارت بر اوراق بدهی است، گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها در لایحه ۹۷ لزوم اصل این نظارت حذف شده که این امر نگران‌کننده است .

وی با بیان اینکه قانون می‌گوید یکی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس باید در کمیته نظارت بر اوراق بدهی عضویت داشته باشد، گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها عضویت یکی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی در لایحه بودجه ۹۷ حذف شده که این امر نیز قدری نگران کننده است .

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بیان کرد: سال گذشته نمایندگان مجلس خواستار تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر انتشار اوراق قرضه شدند که بر این موضوع نظارت داشته و تایید کند که طبق گزارش‌های مرکز پژوهش این ‌کمیته حذف شده است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه