خرید برنج از شالی‌کوبی‌داران قیمت‌های بازار را افزایش می‌دهد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی درباره ابلاغیه وزیر برای خرید برنج داخلی به منظور تأمین ذخایر استراتژیک کشور گفت: خرید برنج از شالیکوبی‌داران باعث افزایش قیمت برنج در بازار داخلی می‌شود و سیاست وزارت جهاد کشاورزی خرید برنج از کشاورزان است. خرید برنج از شالیکوبی‌داران در دستور کار ما نیست.

خرید برنج از شالی‌کوبی‌داران قیمت‌های بازار را افزایش می‌دهد

به گزارشهشت دی، خبرهای رسیده حاکی از آن است که بخش زیادی از برنج‌های موجود در انبارهای شالیکوبی‌ها روی دست کشاورزان باد کرده است. این برنج‌ها محصول کشاورزانی است که در انبارهای شالیکوبی‌ها مانده و صاحبان کارگاه‌های فراوری برنج با نصب پلاکارد، به صاحبان این محصولات هشدار می‌دهند که هیچ مسئولیتی در قبال خسارات احتمالی ناشی از بارش باران و بروز سیل ندارند. اگرچه وزیر جهاد کشاورزی با ابلاغیه‌ای به شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرده است که باید ذخایر استراتژیک کشور از محل برنج‌های تولید داخل تأمین شود، اما یزدان سیف، مدیرعامل این شرکت، در پاسخ به سؤال «شرق» درباره حجم برنج خریداری‌شده از کشاورزان بیان کرد: ما متکفل حمایت از کشاورزان هستیم. حمایت از شالیکوبی‌ها در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی نیست. البته شالیکوبی‌ها هم تلاش خود را برای عرضه برنج به دولت می‌کنند.
او افزود: کشاورزان برنج‌های خود را با شالیکوبی‌داران فروخته‌اند. ورود دولت به خرید برنج از شالیکوبی‌ها باعث افزایش قیمت این محصول در بازار می‌شود و عملا نمی‌توانیم این خرید را انجام دهیم زیرا سبد غذایی مردم برای ما مهم است. مگر اینکه هدف ما از خرید برنج از شالیکوبی‌داران، حمایت از کشاورزان باشد.
سیف با اشاره به اینکه از ۴۵ روز تا دو ماه پیش با فرض ماندن برنج روی دست کشاورزان وارد مقوله خرید توافقی محصول از شالیکاران شدیم و زیرساخت لازم در گیلان و مازندران را فراهم کردیم، از عدم تمایل برنج‌کاران برای فروش محصول به دولت خبر داد.
به گفته او، عملا برنجی روی دست کشاورزان باقی نمانده است زیرا کشاورزان محصول خود را فروخته بودند و شرکت بازرگانی فقط توانسته است هزار تُن برنج پرمحصول ندا و شیرودی از کشاورزان خریداری کند.
شرکت بازرگانی دولتی همچنین برای تأمین نیازهای شب عید و ایجاد تعادل در بازار این مقطع، اقدام به ثبت سفارش برنج خارجی کرده است. یزدان سیف دراین‌باره گفت: برنج هندی ١١٢١ به قیمت هر کیلو پنج هزار و ۶٠٠ تومان، برنج تایلندی هومالی به قیمت هر کیلو سه هزار و ٩٠٠ تومان و برنج هندی «کی‌آربی‌ال» به ازای هر کیلو دو هزار و ۶٠٠ تومان از ٢٠ بهمن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور برای تنظیم بازار شب عید، عرضه خواهد شد.
او افزود: ۶٠ هزار تن برنج مورد نیاز سبد خانوار با قیمت مناسب در دو مرحله راهی بازار خواهد شد. در مرحله اول ٣٠ هزار تن برنج توزیع می‌شود و ابلاغیه توزیع این مرحله به دست ما رسیده است. در مرحله دوم در صورت نیاز، ٣٠ هزار تن دیگر برنج به بازار عرضه خواهد شد.
سیف همچنین از عرضه کره صد گرمی به قیمت هر عدد دو هزار و ٧٢٠ تومان و شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هدف تنظیم بازار شب عید خبر داد.
به گفته او در سال زراعی ٩۶-٩٧، خرید تضمینی محصولات کشاورزی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. در حال حاضر ١٢٠ مرکز خرید تضمینی بخش خصوصی در سامانه طراحی‌شده به‌وسیله شرکت بازرگانی دولتی ثبت‌نام کرده‌اند که پس از ارزیابی سوابق، آنها به عنوان مباشر خرید تضمینی گندم با این شرکت همکاری خواهند کرد. متقاضیان بخش خصوصی تا پایان بهمن‌ماه فرصت دارند که در سامانه طراحی‌شده ثبت‌نام کرده و ارزیابی لازم روی فعالیت آنها انجام شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین درباره اعتبارات در نظر گرفته‌شده برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: اعتبارات این بخش در بودجه سال ٩٧ کاهش نیافته و به شکل دیگر و در ردیف‌های دیگری دیده شده است. برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی ١۵ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
او همچنین از تفاهم شرکت بازرگانی دولتی ایران با کشورهای روسیه و قزاقستان برای افتتاح خطوط اعتباری به منظور ورود گندم با قیمت مناسب و بحث عبور موقت گندم خبر داد. محصول وارداتی تبدیل به آرد شده و محصول نهایی صادر خواهد شد.
سیف ادامه داد: این تفاهم با هدف تسهیل روابط بین کارخانه‌داران ایرانی و دو کشور یادشده بوده است. هدف دولت از این تفاهم‌نامه این بود که صنایع ایران نیازی به پرداخت نقدی نداشته باشند.
او همچنین امسال را سالی طلایی برای شکر معرفی کرد و گفت: تاکنون هشت میلیون تن چغندر قند از کشاورزان خریداری شده که ٧,٨ میلیون تن آن مربوط به کشت پاییزه بوده است. این میزان چغندر به همراه نیشکر فراوری‌شده، دو میلیون تن شکر تولید می‌کنند. از آنجا که با افزایش فراوانی عرضه، کاهش قیمت طبیعی است، شرکت بازرگانی دولتی تا امروز اقدام به خرید صد هزار تن محصول تولیدی کارخانه‌ها برای کاهش عرضه شکر در بازار کرده است.

منبع: شرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه