درآمد روزانه متکدیان حرفه ای چقدر است؟

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به درآمد روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی متکدیان حرفه ای گفت: تا زمانی که سرچهارراه ها به افراد متکدی پول می دهیم، متکدیان بیشتری را پرورش خواهیم داد.

درآمد روزانه متکدیان حرفه ای چقدر است؟

به گزارش ۸دی، رضا قدیمی روز شنبه در نشست خبری با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا تکدی گری جرم محسوب می شود، گفت: مقابله با این آسیب اجتماعی نیازمند اقدامات فرهنگی و مشارکت عمومی است.

وی با اشاره به اینکه اکثرا متکدیان به صورت باند فعالیت می کنند، گفت: زمانی که در خودروهای گشت سازمان با متکدی روبه رو می شویم که ۴ میلیون تومان به همراه دارد، دیگر نمی توانیم از توانمندسازی صحبت کنیم، این متکدیان با چنین درآمدی نمی پذیرند که از کار خود دست بکشند.

قدیمی افزود: مردم به جای کمک به متکدیان باید به خیریه ها کمک کنند و در مواجهه با کودکان متکدی به جای پول به آنان نان و پنیر و میوه بدهند.

اسکان بیش از ۲۸۵ هزار کارتن خواب و بی خانمان در مددسراها
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران برای اسکان افراد کارتن خواب و بی خانمان اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای سال تا شب گذشته، ۲۸۵ هزار و ۶۵ نفر در ۱۶ مددسرا اسکان پیدا کردند و به طور متوسط هر شب یک هزار نفر در این مراکز حضور داشتند.

وی، آمار اسکان افراد کارتن خواب و بی خانمان در شب های سرد هفته گذشته را ۳ هزار تا ۳هزار و ۴۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: این آمار در شب های بهار و تابستان به طور متوسط ۶٠٠ تا ٩٠٠ نفر است.

قدیمی با بیان اینکه در شب های سرد هفته گذشته یکصد خودرو گشت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران به گشت زنی و جذب افراد کارتن خواب و بی خانمان می پرداختند، افزود: برخی از این افراد تمایلی به حضور در مددسراها نداشته و اعلام می کردند که بعد از مصرف مواد مخدر به خانه های خود بازمی گردند.

وی با تکذیب فوت افراد کارتن خواب در روزهای سرد اخیر اظهار کرد: قبل از سال ۹۴ روزانه ۱۰ تا ۱۶ نفر در شب های سرد فوت می کردند اما طی ۲ سال اخیر هیچ مورد فوتی نداشتیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته مددسراها در ۱۰ روز اخیر اظهار کرد: ۷۰ درصد از افراد مراجعه کننده به مددسراها، مصرف کننده مواد مخدر هستند که برای اسکان و ماندگاری معتادان در مددسراها به آنان متادون داده می شد، در عمده مددسراها مراکز MMT و DIC فعالیت می کنند.

قدیمی با اشاره به فعالیت پنج واحد گشت برای جذب کودکان در شب های سرد اخیر گفت: در ۱۰ روز اخیر ۲۱ کودک (۱۳ پسر و ۸ دختر) با حضور نماینده سازمان بهزیستی جذب و به مراکز نگهداری کودکان که تحت نظارت این سازمان معرفی شدند.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای پذیرش مددجویان در مددسراها وجود ندارد، افزود: افراد مراجعه کننده به مددسرا پس از ثبت نام و مشاوره توسط پزشک مورد معاینه قرار می گیرد و در صورت لزوم به بیمارستان های طرف قرارداد شهرداری معرفی می شوند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه مددجویان فاقد بیمه و اسناد هویتی هستند، هزینه های درمان آنان به صورت آزاد محاسبه می شود که براساس توافقات انجام شده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، بیمارستان امام حسین(ع) و لقمان برای پذیرش این افراد در نظر گرفته شده‌ که شهرداری تهران هزینه درمان مددجویان را پرداخت می کند.

قدیمی با اشاره به فعالیت مراکز توانمندسازی و کارآفرینی بهاران برای معتادان بهبودیافته اظهار کرد: در دوره ای یکهزار و ۶۰۰ معتاد بهبودیافته در این مراکز پذیرش شده و ۴۶۲ نفر از آنان درمان شدند اما دوره چهار ماهه ای را برای آسیب شناسی روند فعالیت آنها درنظر گرفته و در این دوره مراکز بهاران را به صورت موقت تعطیل کردیم، به تازگی با مصوبات شورای اجتماعی استانداری تهران و به دستور استاندار ۲ هزار و یکصد نفر را در مراکز بهاران پذیرش کرده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد از مراکز بهاران فعالیت دوباره خود را آغاز کردند، افزود: بهزیستی اعلام کرده اگر به صورت کتبی مراکز را به آنها معرفی کنیم، مجوزهای لازم را ارائه می کند، همچنین وزارت بهداشت هم در خصوص فعالیت مراکز بهاران اعلام آمادگی کرده است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه موفقیت درمان در کمپ ها زیر ۱۰ درصد است که این میزان در مراکز بهاران به ۴۰ درصد می رسد، افزود: مراکز بهاران به صورت خودگردان و با حمایت سازمان های مردم نهاد اداره می شود و معتادان متجاهر بعد از طی دوره درمان سه ماهه در صورت تمایل از کمپ ها به مراکز بهاران ارجاع داده می شوند.

قدیمی با اشاره به اینکه اولین مرکز بهاران مادر و کودک در منطقه ۱۵ افتتاح شد، اظهار کرد: در خصوص ساماندهی زنان کارتن خواب زیرساخت داریم اما مددجو نداریم به طور مثال مددسرای چیتگر با ظرفیت ۸۰ نفر، شب ها میزبان بیشتر از ۳۰ تا ۳۵ نفر نیست.

وی گفت: در سامان سرای لویزان از ۲۰۰ زن با احکام قضایی به طور ۲۴ ساعته نگهداری می کنیم و مددسراها، سامان سراها و بهاران مناطق ۲۱ و ۲۲ را به زنان اختصاص داده ایم.

قدیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طبق بند پنج ماده ۵۵ قانون شهرداری، این نهاد باید متکدیان حرفه ای، افراد بی خانمان و کارگران فصلی را ساماندهی کند، گفت: توانمندسازی بر عهده ۱۱ ارگان و سازمان است و بهزیستی نیز در این خصوص مسئولیت دارد.

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره اجرای طرح های ناموفق جمع آوری معتادان متجاهر اظهار کرد: شهرداری در اجرای این طرح ها کمک کننده است، بعد از جمع‌آوری معتادان، غربالگری صورت گرفته و افراد برای درمان به بهزیستی تحویل داده می شوند، بر اساس پروتکل افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰سال و معتادان بیمار که فشار خون، دیابت، معلولیت و … داشته باشند، تحویل کمپ داده نمی شوند و این افراد مجددا به خیابان‌ها بر می‌گردند و وزارت بهداشت باید فکری برای آنان بکند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی هیچ کس نمی‌تواند ادعای مدینه فاضله داشته باشد، گفت: ما معتقدیم پیشروترین سازمان در تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستیم، تصور کنید اگر یک شب مددکاران فعالیت نکنند ۳ هزار نفر در خیابان می مانند که این موضوع با یک سری از مشکلات همراه است، مدیریت شهری در دوره گذشته و فعلی اولویت خود را بر داشتن شهر شاداب و رسیدگی به آسیب ها قرار داده، در این خصوص روز به روز پیشرفت می کنیم و وضعیت بهتر می شود.

پذیرش ۳هزار و ۸۶۲ مددجو در سامانسراها
وی با اشاره به فعالیت ۲ سامان سرای لویزان(ویژه زنان) و اسلامشهر( ویژه مردان) برای پذیرش متکدیان حرفه ای بالای ۱۸ سال اظهار کرد: این افراد در ظاهر متکدی اند اما مجموعه ای از مشکلات و بیماری ها را با خود دارند، سامان سراها تلفیقی از زندان، تیمارستان و بیمارستان است که از ابتدای سال تاکنون ۳ هزار و ۸۶۲ نفر در سامانسراها پذیرش شدند.

وی با اشاره به فعالیت سه همراه سرا در مجاور بیمارستان های امام خمینی(ره)، قلب و مفید اظهار کرد: در ۱۰ ماهه اول امسال ۱۸ هزار و ۲۳۴ نفر از همراهان بیمار از خدمات همراه سراها بهره مند شدند.

قدیمی گفت: شهرداری تهران زیرساخت های لازم را برای میزبانی از همراهان بیماران که فاقد مکانی برای اقامت هستند، فراهم کرده و همراه سراها توسط خیران اداره می شود.

راه اندازی پنج سامانه کارگران فصلی
قدیمی با اشاره به راه اندازی پنج سامانه کارگران ساختمانی در مناطق ۱۱، ۵، ۷، ۲۱ و ۱۹ برای جلوگیری از حضور کارگران در خیابان ها و چهارراه ها اظهار کرد: تاکنون ۱۰ هزار و ۸۳ کارگر فصلی در این سامانه ثبت نام کردند و بر اساس برنامه ریزی ها قرار است تا پایان سال ۹۸ در تمامی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، ۲۲ سامانه کارگران فصلی راه اندازی شود.

وی با اشاره به همکاری سازمان فنی و حرفه ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ساماندهی کارگران فصلی، شناسایی مهارت و توانمندی کارگران فصلی، ارائه کارت مهارت، بیمه را از جمله مزایای این سامانه عنوان کرد و گفت: شهروندان از طریق تماس با سامانه ۴۲۳۲۲ می توانند کارگر منطبق با ویژگی های مورد نظر خود را بیابند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه افراد بالای ۱۸ سال در سامانه کارگران فصلی پذیرش می شوند، افزود: در این سامانه تفکیک تابعیت نداریم اما پذیرش افراد خارجی تنها با کارت اشتغال میسر است، در حال حاضر در سامانه کارگران فصلی خانم ها پذیرش نشدند و شاید در آینده لازم باشد در یکی از مناطق سامانه ویژه بانوان را راه اندازی کنیم.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه