المانیتور با استناد به نظرسنجی دانشگاه مریلند؛

افزایش محبوبیت سردار سلیمانی/ لفاظی‌های ترامپ نتیجه عکس داد

«نظرسنجی جدید نشان داد که [سردار] قاسم سلیمانی، همچنان محبوب ترین چهره در میان ستارگان جمهوری اسلامی است. براساس این نظرسنجی محبوبیت وی اکنون به ۸۳ درصد رسیده است درحالیکه …»

افزایش محبوبیت سردار سلیمانی/ لفاظی‌های ترامپ نتیجه عکس داد

به گزارش ۸دی به نقل از  جام نیـوز، پایگاه خبری_ تحلیلی المانیتور (Al-Monitor) نتایج نظرسنجی که مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند توسط مرکز نظرسنجی IranPoll انجام داده را منعکس کرد.

المانیتور مانند بسیاری دیگر از رسانه های غربی به اصولگرایان و مخالفان سیاست های سلطه طلبانه آمریکا برچسب “تندرو” را زده و گزارش خود را زیر عنوان “نظرسنجی اخیر ایران نشان می دهد که لفاظی های ترامپ به نفع تندروها تمام شده است” منتشر می کند.

این پایگاه آمریکایی تاکید کرده، با عملکرد واشنگتن در برجام اعتماد مردم ایران به غرب بیش از پیش تخریب شده و حمایت از سیاست های ضدآمریکایی افزایش یافته است.

این گزارش از بیشتر شدن حمایت های مردمی از برنامه موشکی و هسته ای و همچنین افزایش محبوبیت سردار سلیمانی حکایت دارد.

خلاصه ای از این نوشتار درپی می آید:

««زمانیکه اعتراضات در ایران فوران کرد، برخی غربی ها گمان کردند انقلابی آغاز شده که می تواند به سرنگونی حکومت این کشور بینجامد اما نظرسنجی دانشگاه مریلند نشان می دهد تغییرات در ایران می تواند به سمت مسیر دیگری باشد که همان مسیر سیاست های سخت گیرانه تر درقبال غرب است.

نظرسنجی جدید نشان داد که “قاسم سلیمانی” فرمانده سپاه قدس و مردی که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد_ همچنان محبوب ترین چهره در میان ستارگان جمهوری اسلامی است. براساس این نظرسنجی محبوبیت وی اکنون به ۸۳ درصد رسیده است درحالیکه دو سال پیش، نظرسنجی ها محبوبیت ۷۳ درصد را برای وی نشان می دادند.

در همین حال، “حسن روحانی” رئیس جمهور ایران در سرازیری قابل توجهی قرار گرفته. طبق نظرسنجی ها وی دو سال پیش از محبوبیت ۸۲ درصدی برخوردار بود اما اکنون این آمار به تنها ۶۵ درصد رسیده است.

محبوبیت “محمد جواد ظریف” وزیر خارجه ایران نیز کاهش یافته و از ۷۸ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۶۸ درصد در شرایط کنونی رسیده است.

ایرانی ها در این نظرسنجی هم مانند نظرسنجی های گذشته بیشترین نگرانی را درباره شرایط اقتصادی کشورشان داشته و به روشنی از اینکه توافق هسته ای ۲۰۱۵ منافع ملموسی نداشته ابراز ناامیدی کرده اند.

وقتی از مردم سوال شده بزرگترین چالشی که ایران با آن روبروست کدام است و لیستی از مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دراختیار آنان قرار داده شده، ۴۰ درصد از آنان “بیکاری” را انتخاب کرده اند.

بیش از ۸۵ درصد گفته اند یارانه ها نباید قطع شود؛ طرحی که دولت درصدد اجرای آن بود و مجلس با آن مخالفت کرد.

رویه ای که پیش از انتخاب ترامپ به عنوان ریاست جمهوری شروع شده بود همچنان ادامه دارد و روند حمایت از مذاکرات و توافق هسته ای رو به کاهش یافتن است. سه چهارم ایرانی ها در سال ۲۰۱۵ از توافق هسته ای حمایت می کردند که این آمار اکنون به ۵۵ درصد کاهش یافته و تنها ۲۶ درصد گفته اند قویا از این توافق حمایت می کنند.

حدود ۵۹ درصد از ایرانی ها گفته اند اگر آمریکا از برجام کنار کشید اما دیگر طرف ها به آن پایبند ماندند، ایران باید فعالیت های هسته ای محدود شده خود را از سربگیرد.

بیش از ۶۴ درصد با هرگونه مذاکره مجدد درباره برنامه هسته ای یا تمدید زمان محدودیت های برجامی مخالفت کرده اند؛ چیزی که به نظر می رسد دولت ترامپ به دنبال آن است.

حدود ۵۷ درصد گفته اند برنامه موشکی ایران _که نگرانی عمده آمریکاست_ قابل مذاکره نمی باشد.

از این بدتر، ۶۷ درصد گفته اند تجربه برجام نشان می دهد که دادن امتیازات به غرب برای ایران ارزشمند نیست چراکه نمی توان اعتماد داشت که وقتی ما امتیاز دادیم، قدرت های جهانی به تعهدات خود احترام بگذارند.

اکنون ۶۰ درصد ایرانی ها معتقدند آمریکا همه تحریم هایی که طبق برجام متعهد شده بود را بر نداشته است. این آمار در نظرسنجی قبلی ۵۱ درصد بوده است.

بیش از ۸۲ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند روابط ایران و آمریکا در اثر برجام بهبود نیافته است. این آمار در نظرسنجی دسامبر سال ۲۰۱۶، تنها ۵۷ درصد بوده است.

بیش از ۶۹ درصد گفته اند ترامپ، سیاست خصمانه ای دربرابر ایران دارد که نسبت به نظرسنجی دسامبر ۲۰۱۶ افزایش ۲۰ درصدی را نشان می دهد»».

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه